Erfaring med B&W 805 Matrix

Rosinen i pølseenden

Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf Edge » tirs 10. jan 2012 17:44

I må bære over med mig (ved godt de ikke er helt Vintage endnu) men søger nogen meninger om denne højtaler. Fra hvad jeg kan læse på nettet kræver den vist en strømstærk forstærker (dykker til 5ohm ved 190hz) giver det mening? Nogen der har/haft denne HT?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf kbekke » tirs 10. jan 2012 18:37

Har ikke haft 805, men andre B&W'ere og de ku' godt lide at få noget at leve af. 805'erne ligger vist og roder nede omkring 87/88 db følsomhed, så det er heller ikke verdens mest effektive højtaler. Der var også noget med at de gamle modeller havde en EQ-boks, som man desværre sjældent ser, når de bliver udbudt.

Der har været et sæt Silver Signature til salg på den blå i en evighed og de ser ud til at have boksen. Men føj, de er dyre!

Lige det sæt er selvfølgelig også et samlerobjekt. Men til den pris tror jeg godt, man kan finde noget andet, der lyder mindst ligeså godt og få råd til en pæn stak plader oveni.

:p
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf bjerager » tirs 10. jan 2012 19:24

Jeg har haft sådan et par. Meget "gennemsigtige" - analytiske, uden at det kommer til at lyde direkte kedeligt eller ubehagelig, men bare nærmest helt elektrostatiske, hvad angår evnen til at gengive detaljer. Går dybt for sådan en lille højtaler, men ikke mirakuløst dybt. Mine carlsson oa50.3 går væsentligt dybere, selv om de har cirka samme størrelse. fantastisk stereoperspektiv. Jeg kan godt forstå, at de er blevet brugt som monitors i studier. Nogen er ikke så begejstrede for toppen - det er noget med den lyd, som metalmembraner har.

I længden var de ikke min kop the. Der manglede bund og lidt varme. Men sådan er vi jo så forskellige.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf Edge » tirs 10. jan 2012 19:58

Tak for at i gider dele erfaringerne med mig. jeg har hørt rygter om diskanterne på dem "dør" og en udskiftning kan lade sig gøre, men er dyr. Tror hellere jeg må i klubben og spørge, inden jeg løber ind i en mur.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf bjerager » tirs 10. jan 2012 21:38

804 skulle efter sigende være det helt store scoop i den serie set i forhold til prisen. Ville godt selv have dem inden for døren.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf bqvick » tirs 10. jan 2012 23:29

Smag og behag.. jeg havde 804 i 6 år , og var egentlig godt tilfreds, men så prøvede jeg 805 og den blev det helt store scoop i min optik . Jeg har haft 805 matrix i 22 år hørt dem hver dag og kunne aldrig drømme om at skifte dem ud !
De spiller sammenhængende ,velopløst og præcis, men det mest fængslende oplevelse og egenskab ved denne højtaler er imidlertid Spredning og perspektiv . Hvert eneste instrument er helt klart placeret i både bredde og dybde, et 3 D perspektiv hvor følelsen er at lytte igennem ,frem for at lytte til højtaleren er udtalt !! Klangen er tør og usædvanlig velopløst , lydbilledet hænger flot sammen hele vejen fra bas, mellemtone til diskanten !! Det er en super kritisk højtaler der udlevere resten af anlægget nådesløst og underdimentionerede forstærkere lyder sammenklemt og skaber en særdeles aggressive diskant ( Læs skinger ). Den har altid dækket mit behov for dybdebas og med en hafler dh 220 eller luxman l 510 - 550 spændt for mangler den bestemt ikke hverken varme eller charme ..musikken svinger helt forrygende godt... sikke en spilleglæde,, :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: , vel og mærket ikke over 105 db , der er grænsen nået !!
Håber du giver denne fantastiske " lille " musikformidler en chance ,Edge !
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf Edge » ons 11. jan 2012 16:15

Jeg var lige en tur forbi Lars (Nillerviborg) i anden anledning, og han syntes de er fede men, de skal have nogen watt at leve af ideelt omkring 2KW da de ER svært drevne. Han har et sæt JBL 4312M mini monitor

Billede

De er altså et sæt nusser højtalere, For at spille dybt skal de selvfølgeligt have en Subwoofer (JBL BASS 8 ville være oplagt)

http://www.youtube.com/watch?v=ktlsglNFW5g&feature=related

The Speakers in Question (B&W 805 Matrix) er disse på DBA http://www.dba.dk/bw-bw-805-matrix-to-vej/id-79873872/
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf kbekke » tors 12. jan 2012 23:21

Edge skrev:Jeg var lige en tur forbi Lars (Nillerviborg) i anden anledning, og han syntes de er fede men, de skal have nogen watt at leve af ideelt omkring 2KW da de ER svært drevne. Han har et sæt JBL 4312M mini monitor

Billede

De er altså et sæt nusser højtalere, For at spille dybt skal de selvfølgeligt have en Subwoofer (JBL BASS 8 ville være oplagt)

http://www.youtube.com/watch?v=ktlsglNFW5g&feature=related

The Speakers in Question (B&W 805 Matrix) er disse på DBA http://www.dba.dk/bw-bw-805-matrix-to-vej/id-79873872/


...Det ligner da et fint tilbud. Menøeh... what about the diskants??? :shock:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf Edge » tors 12. jan 2012 23:55

Har ikke spurgt i Hifi klubben endnu, men de skulle kunne købes fra B&W som erstatning. De er nok ikke billige, ca. 3000kr for et sæt.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf bqvick » fre 13. jan 2012 00:07

kbekke skrev:
Edge skrev:Jeg var lige en tur forbi Lars (Nillerviborg) i anden anledning, og han syntes de er fede men, de skal have nogen watt at leve af ideelt omkring 2KW da de ER svært drevne. Han har et sæt JBL 4312M mini monitor

Billede

De er altså et sæt nusser højtalere, For at spille dybt skal de selvfølgeligt have en Subwoofer (JBL BASS 8 ville være oplagt)

http://www.youtube.com/watch?v=ktlsglNFW5g&feature=related

The Speakers in Question (B&W 805 Matrix) er disse på DBA http://www.dba.dk/bw-bw-805-matrix-to-vej/id-79873872/


...Det ligner da et fint tilbud. Menøeh... what about the diskants??? :shock:

This 2 way`s has only one driver . but you can easily skruuu anothed diskant on the taler if you like ( for eksamble phillips )... i myself have alså knækt the diskant off mine , so et is much easier for my pretty wife to put a plant on the kabbinets.
Bqvick !
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf Casper » søn 3. jan 2021 23:16

Hej, jeg tillader mig lige at genoplive en ellers død tråd. Jeg er mest bare en lurker her på forummet :cool1: Jeg overvejer at købe disse højttalere, men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt min Marantz 2270 receiver er kraftig nok til at drive dem. Har I mon nogle inputs her, der kan be- eller afkræfte dette?
Casper
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28 dec 2015
Lokalitet: Kbh

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf bjerager » man 4. jan 2021 11:51

Casper skrev:Hej, jeg tillader mig lige at genoplive en ellers død tråd. Jeg er mest bare en lurker her på forummet :cool1: Jeg overvejer at købe disse højttalere, men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt min Marantz 2270 receiver er kraftig nok til at drive dem. Har I mon nogle inputs her, der kan be- eller afkræfte dette?


Det tror jeg ikke bliver et problem - alt afhænger selvfølgelig af hvor højt du vil spille. Men man køber ikke de her små højtalere, hvis det er det at spille tordnende højt, man er på jagt efter alligevel.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Erfaring med B&W 805 Matrix

Indlægaf bqvick » man 4. jan 2021 12:36

bjerager skrev:
Casper skrev:Hej, jeg tillader mig lige at genoplive en ellers død tråd. Jeg er mest bare en lurker her på forummet :cool1: Jeg overvejer at købe disse højttalere, men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt min Marantz 2270 receiver er kraftig nok til at drive dem. Har I mon nogle inputs her, der kan be- eller afkræfte dette?


Det tror jeg ikke bliver et problem - alt afhænger selvfølgelig af hvor højt du vil spille. Men man køber ikke de her små højtalere, hvis det er det at spille tordnende højt, man er på jagt efter alligevel.


Jeg har brugt Marantz 2252b uden problemer ....så mon ikke 2270 klarer opgaven . :thumbsup:
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster