JBL L100 vs. B&W DM6

Rosinen i pølseenden

JBL L100 vs. B&W DM6

Indlægaf bjerager » ons 12. maj 2010 18:01

Hejsa
Jeg har et par B&W DM6, men idiot som jeg er er jeg fristet af at prøve noget andet. Så - et par JBL L100 Century frister lidt, men hvordan er de lydmæssige forskelle? Jeg har ikke prøvet JBL før, men er meget nysgerrig.

Min kone er heller ikke udelt begejstret for de B&W'er... de ligner, tjae.... og fantastisk kosmetisk stand er de heller ikke ligefrem i...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: JBL L100 vs. B&W DM6

Indlægaf Sorenki » ons 12. maj 2010 18:32

det er MEGET svært at beskrive de lydmæssige forskelle mellem B&W og JBL - find dig et lyt et sted det er den eneste vej frem...
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf MDA » ons 12. maj 2010 18:37

Har desværre aldrig lyttet til L-100 men har haft et sæt L-90 og de blev hurtig solgt igen.
Bryder mig ikke om diskanten på JBL de er alt for skarpe.
De blev testet med rør int.forstærker og rør effekt forstærker samt nogle forforstærkere med meget varm i lyden, men stadig var diskanten alt for skinger.

Men det er jo alt sammen en smagssag Blinker*
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf bjerager » ons 12. maj 2010 18:45

MDA skrev:Har desværre aldrig lyttet til L-100 men har haft et sæt L-90 og de blev hurtig solgt igen.
De blev testet med rør int.forstærker og rør effekt forstærker samt nogle forforstærkere med meget varm i lyden, men stadig var diskanten alt for skinger.

Så vidt jeg har forstået, så er L-90 en helt anden historie - nyere og med metaldome som diskant, så sammenligningen med et par L-100 century eller et par 4310/4311 holder nok ikke
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Indlægaf MDA » ons 12. maj 2010 18:49

Ok det vidste jeg ikke, godt man lære noget nyt hverdag :)

Kender du Pioneer HPM-100 ?
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Louis » ons 12. maj 2010 19:02

MDA skrev:Ok det vidste jeg ikke, godt man lære noget nyt hverdag :)

Jeg har haft HPM-110, der er lidt mere bulder i bassen end L100'eren synes. Men ellers var det en udmærkede højtaler:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf pqrannes » ons 12. maj 2010 19:05

bjerager skrev:
MDA skrev:Har desværre aldrig lyttet til L-100 men har haft et sæt L-90 og de blev hurtig solgt igen.

Så vidt jeg har forstået, så er L-90 en helt anden historie - nyere og med metaldome som diskant, så sammenligningen med et par L-100 century eller et par 4310/4311 holder nok ikke

Jeg har lige fået liv i et par ramponerede JBL L-40 (vha. nye kantskum,) og de river umiddelbart ikke mig i ørerne (jeg skruede dog lidt ned for diskanten på potmetrene på højttalerne). De spiller "fedt", altså "cremet" på det, jeg opfatter som en særlig JBL vintage måde - sådan spiller Fredmarantz's studiemonitors også (Freddy, kom nu over til os!).

Drevet af en Pioneer SX-850 er det de fedeste festhøjttalere, man kan forestille sig (ja, der er en fest på vej - og jeg glæder mig).

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf bjerager » ons 12. maj 2010 20:55

Louis skrev:
MDA skrev:Ok det vidste jeg ikke, godt man lære noget nyt hverdag :)

Jeg har haft HPM-110, der er lidt mere bulder i bassen end L100'eren synes. Men ellers var det en udmærkede højtaler:-)

Ja, dem har jeg også haft i tankerne sammen med Yamaha NS1000M
bjerager

Indlægaf MDA » ons 12. maj 2010 22:25

Hvor i landet er du fra, for jeg har et sæt du kunne prøve hvis det var?
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Gottschalck » ons 12. maj 2010 22:58

Jeg havde et sæt i mange år og vil sige at de havde gode og mindre gode sider. De var rigtig fine til gode indspilninger og gode til rock med masser af knald på. Jeg satte en spole på basenheden og dæmpede mellemtonen med noget stads (isopump tror jeg det hed) som Duelund vistnok havde lavet. Det var et skrapt kemikalie som blev påført membranen og gjorde lyden mere behagelig. Jeg blev aldrig helt glad for mellemtonen som til tider kan være meget pågående. Iøvrigt har jeg et had-kærlighedsforhold til JBL med deres lækre enheder og kabinetter og deres elendige delefiltre. Jeg har prøvet hele 70'er serien fra JBL og op til serierne fra midtfirserne 18-120-240-250 TI. Herefter blev JBL noget lo..
Den lille L-16 har derimod en helt anden klangballance - behagelig og meget engelsk.
Hvis du er vant til lyden fra DM6 kan du godt få et chok hvis du ikke får lyttet til L-100 inden et evt. køb. Den lyder meget anderledes end DM-6
Iøvrigt Har JBL den egenskab at man aldrig forsvinder helt ind og får følelsen af at være til stede. Jeg har ihverttilfælde aldrig oplevet det.
Det kan godt være at det er hårde ord men jeg elsker stadig JBL for deres tilgang til matrialer som altid tiltaler en feinsmecker som mig
Venligst Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf r-l-b » tors 13. maj 2010 00:29

JBL L56 med hvid gummi ophængt bass spiller ret godt

HPM 100 fra Pioneer fiskede vi op fra containeren forleden - min kammarat har dem - de er ret gode til rock
Man kan regulere diskant og mellemtonen på fronten, ganske meget - så de kan også spille andre genre

Jeg har aldrig været B&W fan så dem udtalere jeg mig ikke om, men jeg synes du skal træde i karakter overfor familien og få dig nogle højtalere på mindst 400 liter :) (ungerne kan enten sove ovenpå eller inden i dem)
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf bjerager » tors 13. maj 2010 08:05

MDA skrev:Hvor i landet er du fra, for jeg har et sæt du kunne prøve hvis det var?

Hillerød, og dig?
bjerager

Indlægaf bjerager » tors 13. maj 2010 08:13

r-l-b skrev:JBL L56 med hvid gummi ophængt bass spiller ret godt

HPM 100 fra Pioneer fiskede vi op fra containeren forleden - min kammarat har dem - de er ret gode til rock
Man kan regulere diskant og mellemtonen på fronten, ganske meget - så de kan også spille andre genre

Jeg har aldrig været B&W fan så dem udtalere jeg mig ikke om, men jeg synes du skal træde i karakter overfor familien og få dig nogle højtalere på mindst 400 liter :) (ungerne kan enten sove ovenpå eller inden i dem)

For pokker, du kan sgu da blive ved på den måde med at fiske ting op af containeren, er skide misundelig, dem gad jeg godt have. Men ellers, ja du har ret, et par store bagladehorn, som børnene kan sove i, det vil sikkert sprede glæde i den lille familie Ler*

Når du siger, at du ikke er b&w-fan, er det så fordi du ikke bryder dig om dem, eller fordi du ikke har så mange erfaringer med dem?
bjerager

Indlægaf Zakken » tors 13. maj 2010 08:56

r-l-b skrev:HPM 100 fra Pioneer fiskede vi op fra containeren forleden - min kammarat har dem - de er ret gode til rock

Narj narj narj narj da. Har lige købt et sæt HPM-100 i dyre domme, og alt jeg behøvede at gøre var at køre dit haveaffald væk. Ler*
Zakken

Indlægaf MDA » tors 13. maj 2010 09:49

Fra Nordjylland hehe
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Næste

Tilbage til Højttalere