Skal disse drenge reddes?

Rosinen i pølseenden

Skal disse drenge reddes?

Indlægaf mickr » tirs 13. mar 2012 13:24

Hepsan

Til træffet fik jeg et par søde små reolhøjttalere op under neglene, fra en flink bruger herinde. Intentionen var at de skulle indgå i det famøse teenagesetup: Sansui AU-555a + Philips 212 Electronic. Værelset er kun 9 m².

Jeg gik og lyttede på dem hele søndagen (cd på Sansui AU-555A) og de spillede altså meget meget charmerende. De lød, i mine utrænede ører, dødmusikalsk, med masser af perspektiv og detalje. Jeg testede dem imod et par Jamo Concert II og et par Dali 3b, og der var ganske enkelt ingen sammenligning. De vadede stille og roligt hen over dem. Mellemtone og diskant blev håndteret med overskud, og i det lave frekvensområde prøvede de ikke at formidle mere end de kan. Meget sympatisk synes jeg.

Min datter synes ydermere at de er megapæne, hvilket er af yderste vigtighed. Hun er helt indstillet på at gå i gang med at få dem til at skinne igen. Vi havde besøg af en møbelsnedker i weekenden og hun var også behørigt imponeret over byggekvaliteten.

Alt er dog ikke fryd og gammen: I bestemte passager forvrængede de voldsomt. De havde f. eks. meget svært ved at håndtere tværfløjten i Love Theme-skæringen på soundtracket til Twin Peaks.

Jeg er ret sikker på at det er et par Dynaco M10 som vi har fingre i, men er ikke helt afklaret. Alle ”medaljer” er fjernet.

Her kommer lige et par billeder:
DSC04326-400.jpg

Ok kosmetisk stand, med fine originale hessianfronter.

DSC04333-400.jpg

Hvorfor dog grave de huller når der allerede er fine monteringsbeslag?

DSC04314-400.jpg

Som det kan ses, er den ene basenhed eftermonteret og kantophænget er beskadiget. Formoder at det er derfor at den forvrænger? Skruerne er med torx-fatning og mine bits ligger i kolonihaven, så jeg kunne ikke afmontere enhederne for en nærmere inspektion.

DSC04315-400.jpg

Nærbillede af basenhederne. Hvilken er mon den originale?

DSC04319-400.jpg

Diskanterne er i pæn stand.

Egentlig havde jeg tænkt mig at min datter skulle have et par Scandyna A10 (A25 er for store til et lille kammer som hendes ikke?)

Jeg har aldrig hørt et sæt A10, så jeg kan ikke afgøre om de lyder meget bedre end den M10 som jeg tror er dem vi har fat i her. Nu kommer så 10000 kroners spørgsmålet: Skal jeg få de her drenge sat i stand (jeg har en aftale med den førnævnte flinke bruger om at han gerne vil udføre arbejdet, med at skifte kantophæng og kondensatorer, hvilket vil sige at vi taler om en investering på 3-400 kr og så er de som nye), eller skal jeg gå på jagt efter et par A10?

Er der nogen herinde der har lyttet til et par M10 op imod et sæt A10 og kan sige noget om forskellen?

Til sidst udseende er vigtigt - og Dynaco er flottere end Scandyna - synes min tøs, men lydkvaliteten har førsteprioritet.

På forhånd tak
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af mickr tors 22. mar 2012 13:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Skal disse drenge reddes?

Indlægaf Bent Egholm » tirs 13. mar 2012 13:51

Mine første "seriøse" højttalere var netop sådan et par Scandyna M-10 og ikke A-10 som jeg tidligere har meldt ud.
De er et par særdeles velspilledende små små kasser, så jeg ville absolut ofre den istandsættelse....
Såvidt jeg husker skal der ikke være skruer på baserne, de var kun limet fast.
Bent
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 13. mar 2012 15:43

Lite data på M10:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 13. mar 2012 20:21

Kan i høre hvilken enhed der forvrænger? Er det en ralsende/skrabende lyd? Nogen gange er en basmembran med svingspole sunket lidt, så kan man tit redde det ved at dreje den 180 grader i kabinettet.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf mickr » tors 22. mar 2012 14:08

Boptilyoudrop skrev:Kan i høre hvilken enhed der forvrænger? Er det en ralsende/skrabende lyd? Nogen gange er en basmembran med svingspole sunket lidt, så kan man tit redde det ved at dreje den 180 grader i kabinettet.

Det er kun den enhed med det defekte ophæng der forvrænger som sådan. Den anden kan også godt udfordres med noget tværfløjte/strygerkvintet men ikke noget alarmerende. Desuden har jeg konstateret at højttaleren med intakt kantophæng, spiller en smule højere end den anden.

Jeg fik hentet mine bits og afmonteret enhederne, samt skudt et par snapshots.

Der er tale om en trykkammerkonstruktion med et tykt lag rockwool som adskillelse mellem de to små kamre

Delefiltret sad og gemte sig i bunden af kabinettet, og ser sådan her ud:
delefilter.jpg

Den originale basenhed er i ok stand, og ser sådan her ud forfra:
sunde bas forfra.jpg

Bagfra: Hvis nogen kan fortælle mig hvad det er for en, bliver jeg rigtigt glad.
sunde bas bagfra.jpg

Den eftermonterede basenhed er en Vifa c17wg 29. Ophænget er defekt
eftermonterede bas bagfra.jpg

Tweeters er de "elskede" Philips AD 0160/T8
tweeter bagfra.jpg

Før I dømmer dem til døden, vil jeg altså gerne have lov til at fastholde:
De lyder enormt godt i mine ører.
De kan blive rigtigt flotte efter en hyggelig søndag i værkstedet.

Det kan godt være at det er vanvid, men jeg er altså villig til at ofre 300-400 kroner på at få dem køreklare på teenageværelset. Som jeg har skrevet før, har jeg imidlertid aldrig hørt et par Scandyna a10 og dem vil jeg vel nemt kunne erhverve mig for det samme?

Hvad er dommen?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf Rolf Zetterberg » tors 22. mar 2012 16:35

Den okända basen är en Peerless.Tyvärr har jag inget nummer på den.
Rolf Zetterberg

Indlægaf mickr » tirs 27. mar 2012 01:07

Hej igen

Min bror og jeg fik rodet lidt med dem her i weekenden, og vi giver altså ikke op!

Det viste sig at tweeteren i højttaleren med den uorginale basenhed, heller ikke havde det for godt. Det drejer sig om en Philips AD 0160/T8. Den bliver vist ikke svær at skaffe. Vi udskiftede den midlertidigt med en 19 TAF/G-PL h438 8 ohm 40/88 (Made in Norway) som vi pelsede fra et sæt Dali 2B. Basenheden med det defekte kantophæng, blev udskiftet med en identisk Vifa c17wg 29 som vi huggede fra en død Dali 2 (ikke-B) som vi også havde stående.

På den måde kunne vi lytte til en original højttaler på den ene kanal og en "modificeret" i den anden. Forskellen var ikke stor, men over hele frekvensområdet løb den originale alligevel i cirkler omkring den modificerede.

Nu har jeg ikke lyttet til så meget topklassegrej i mit liv, men jeg kan med sikkerhed sige at jeg aldrig har hørt så meget lyd komme ud af så små kasser, slet ikke noget der lød så musikalsk.

Med Rolf Zetterbergs hjælp (tak) har jeg fundet frem til at den originale basenhed er en Peerless B65WG (8 Ohm). Sådan en kunne jeg rigtig godt tænke mig at finde en mere af - eller findes der noget tilsvarende, jeg kunne kigge efter?

Hvis jeg blev presset til at sige noget grimt om lyden fra disse højttalere, ville det være at de nok er lidt dominerende i det høje frekvensområde. Bas og mellemtone formidles så man tror, det er løgn (i mine utrænede ører), de høje toner kan godt virke lidt "for meget". Ville det give mening at udskifte de der Philips AD 0160/T8 med noget andet? De er, så vidt jeg kan læse mig til, ikke så "highly rated" men det er vist på grund af at de ikke rigtig kan arbejde over 17KHZ. Det kan mine 43 år gamle ører så heller ikke, men det kan min 15årige datter, som skal eje dem måske?

Når vi har fundet de rigtige enheder skal der skiftes komponenter i delefiltret, det ved jeg godt.
Senest rettet af mickr tirs 27. mar 2012 08:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf KlausM » tirs 27. mar 2012 06:43

Der er en Philips ad 0160/T8 på QXL med startpris 10 kr, slutter 29/3, her skal du da vist byde:

http://www.qxl.dk/pris/hi-fi-tv-video/hi-fi--surround/hjttalere/philips-dome/v/an655196074/

Peerles enheden bliver nok noget sværere at opdrive.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 27. mar 2012 11:23

Prøv lige og se hvad Troels Gravesen har på den:
http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm

Blot ved at glatte kanten ud mod kabinettet er der straks en meget mere lineær kurve og resonanspunktets peak er rette lidt nedad.

Jeg håber du finder en original bas. Prøv at høre Mikkel om ikke han har udskiftningskondensatorer der passer i værdi, det kan også gøre toppen mere rar ;)
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 27. mar 2012 16:48

Det här med att ytan ska vara slät för en bra tonkurva är inget nytt.Det diskuterades mycket under 70-talet.Själv testade jag filt och kartongskivor.Även Tandberg visste om detta och gjorde ytan helt slät med den extra frontskivan.Det var inte bara för utseendet.Se t.ex TL3520:
Tandberg TL3520 igen.jpg
Rolf Zetterberg

Indlægaf pqrannes » tirs 27. mar 2012 20:27

Boptilyoudrop skrev:Prøv lige og se hvad Troels Gravesen har på den:
http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm ...

Jeg har vist flere af disse diskanter, som jeg giver væk for portoen (hvis de skal sendes).

PQR

EDIT: måske er de allerede røget ud, da ingen reagerede på at jeg ville give dem væk. Jeg kigger i garagen.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Tonni » tirs 27. mar 2012 20:42

pqrannes skrev:
Boptilyoudrop skrev:Prøv lige og se hvad Troels Gravesen har på den:
http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm ...

Jeg har vist flere af disse diskanter, som jeg giver væk for portoen (hvis de skal sendes).

PQR

EDIT: måske er de allerede røget ud, da ingen reagerede på at jeg ville give dem væk. Jeg kigger i garagen.

Ellers har jeg muligvis en 8 ohm'er til at ligge på job...

/Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 27. mar 2012 20:49

mickr skrev:Hvis jeg blev presset til at sige noget grimt om lyden fra disse højttalere, ville det være at de nok er lidt dominerende i det høje frekvensområde. Bas og mellemtone formidles så man tror, det er løgn (i mine utrænede ører), de høje toner kan godt virke lidt "for meget".

I stedet for andre diskantenheder vil jeg anbefale at udskifte kondensatorerne i delefilteret (navnlig den, der sidder i signalvejen til diskanten). Den er vel 30 år gammel og langt fra sin oprindelige værdi (og er en elektrolytkondensator, der ikke "lyder" godt). Den slags kan gøre diskanten meget massiv/påtrængende.

Jeg har rigtig gode erfaringer med Jantzen Cross-Cap i en Beovox S45-2, der også benytter Philips diskanten. Det gav meget mere luft og klarhed i de øvre dele af frekvensområdet. Meget!!!
En 8 mF Cross Cap koster 35,- hos Dansk Audio Teknik - så meget lydforbedring har jeg vist aldrig fået for under en hund...

Grafen nedenfor viser forskellen mellem gengivelsen med de 35 år gamle kondensatorer (blå) og nye Jantzen (rød).
Billede
Ud over luftigheden (der ikke ses af det "primitive" sinus-sweep, men høres ved mere komplekse signaler = musik) er frekvensgangen mere linær og puklen ved 3kHz er væk. Niveauet over 8 kHz er desuden også løftet.
Som det ses falder Philips-diskanten af over 17 kHz, men som du skriver er det et mindre problem - der er alligevel ikke meget brugbart signal deroppe.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf KlausM » tirs 27. mar 2012 21:18

Captain Phoenix skrev:I stedet for andre diskantenheder vil jeg anbefale at udskifte kondensatorerne i delefilteret (navnlig den, der sidder i signalvejen til diskanten). Den er vel 30 år gammel og langt fra sin oprindelige værdi (og er en elektrolytkondensator, der ikke "lyder" godt). Den slags kan gøre diskanten meget massiv/påtrængende.

Jeg har rigtig gode erfaringer med Jantzen Cross-Cap i en Beovox S45-2, der også benytter Philips diskanten. Det gav meget mere luft og klarhed i de øvre dele af frekvensområdet. Meget!!!
En 8 mF Cross Cap koster 35,- hos Dansk Audio Teknik - så meget lydforbedring har jeg vist aldrig fået for under en hund...

Jeg kan også varmt anbefale Jantzen Cross Cap, rigtig gode til prisen, bruger dem i alle mine højttaler restaureringer.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf mcs_5 » tirs 27. mar 2012 22:33

pqrannes skrev:EDIT: måske er de allerede røget ud, da ingen reagerede på at jeg ville give dem væk. Jeg kigger i garagen.

Jeg reagerede, men glemte at få dem med til træffet ;)

- men jeg skal slet ikke bruge alle dem du har/havde...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Højttalere