Endelig nye højttalere

Rosinen i pølseenden

Endelig nye højttalere

Indlægaf pqrannes » søn 12. aug 2012 21:07

Overskriften snyder måske lidt, men den indikerer da, at jeg for første gang i lang tid har slæbt et par nye (dvs. gamle) højttalere med hjem.

Jeg fandt dem hos Århus Klunserne i Lading.

Det er et par Marantz højttalere.

Marantz er godt ved jeg. Især deres forstærkere (for- og effektforstærkere) fra 60erne og 70erne er gode.

Men hvordan er det nu med deres højttalere?

Hmmmm.

Det er et par Imperial højttalere, som vist er en god serie fra Marantz.

Men det er (vist) den mindste model, nemlig Imperial 4-G.

Marantz højttalerne er sikkerhedsmålt for kortslutning (de målte 4-5 ohm) og sluttet til værkstedsbord-Sansui receiveren ("661") nu og klar til at spille denne CD:

Billede

De Efterladte spillede i går en udendørskoncert her i nabolage (http://www.storebogdag.dk), og det var ikke mindre end storslået (billeder og lyd følger et eller andet sted.).

Men hvad skal jeg forvente af disse 70er tovejs Marantz højttalere? Diskanterne er umiddelbart spændende og har rød kant, wooferne er ufarvede og med sunde kanter. Sjovt igen at lytte til lukkede kabinettet.

PQR

EDIT: Hov, der er allerede et klip på youtube af koncerten med De Efterladte: http://www.youtube.com/watch?v=S8_oKdHtn3o
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Endelig nye højttalere

Indlægaf MDA » søn 12. aug 2012 22:11

Hvis man kender dig ret, så har de ikke kostet dig mange basse øre, og set i lyset af det så spiller de fint :p
Marantz har aldrig været kendt for deres højttalere.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Endelig nye højttalere

Indlægaf pqrannes » søn 12. aug 2012 22:37

MDA skrev:Hvis man kender dig ret, så har de ikke kostet dig mange basse øre, og set i lyset af det så spiller de fint :p
Marantz har aldrig været kendt for deres højttalere.

Mads, du har næsten gennemskuet mig; prisen taler vi ikke om, men det var da begrænset, hvad jeg blev sat tilbage.

Nu et par CDer senere gør de det meget godt. De har en fin luftighed over sig; det akustiske, jeg hørte først, flød flot, og siden er det blevet til Tinderstick (også med bund) og let klaver-baseret jazz; alt går godt.

Måske skal min datter og hendes fine Marantz 1070 (viewtopic.php?f=556&t=2257) forstærker have glæde af disse fine højttalere, Mon de da kan udkonkurrere et par Scandyna/Dynaco A-10? Det må fremtiden vise.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Tilbage til Højttalere