I en anden tråd her på forum blev der tale om denne legendariske højttaler fra JBL - og da jeg har været så heldig at kunne komme til at lytte på denne højttaler ad flere omgange i et tidsspænd fra ca. 1979 - til for et års tid siden - og da jeg ved tidligere lejligheder - især her på forum, har skrevet, at jeg ikke synes så voldsomt godt om dens lyd, vil jeg prøve at skrive lidt om mine oplevelser med Paragonen.
Jeg har hørt to eksemplarer af Paragon - en her i DK og én i Norge.
De stod i to forskelligev typer lokale og derfor var lytteindtrykkene selvfølgelig ikke ens, men de bærer alligevel i samme retning.
Den ene Paragon står i en lidt stor stue med "dansk stuestandard" - indretning - ca. 5 x 10 m - normal højde til loft , gulvtæppe v til v. og ikke tæt pakket med møbler, men møbler som sofa - et par stole - reolsystem ved den ene væg. samt gardiner - alt i alt et relativt veldæmpet lokale med relativt god plads.
Musikkilden var hhv. LP og CD, gengivet gennem et par temmelig kraftige proffesionelt orienterede sluttrin.
For mange år siden blev jeg ringet op af ejeren (19ca79) og han spurgte om, jeg kunne komme forbi en dag og kigge lidt på opstillingen af Paragonen, da han ikke var helt tilfreds med lyden. Jeg tog derom og det var evident, at lyden var "lidt mærkelig" - når man nu tænkte på, hvad det var for en højttaler (voldsomt dyr - og bestykket med sværgods). Lyden på daværende tidspunkt blev kun spillet på LP - og Paragonen kunne spille højt og ret dynamisk, men var temmelig begrænset i sit frekvensområde - især nedadtil. Jeg oplevede den som afrullet kraftigt fra ca. 80 Hz og ned. altså INGEN dybbas eller noget der ligner. Fraværet af denne bas fik området fra ca. 80 Hz og et godt stykke ved op i mellmtonen - til ca. 5-6K til at dominere voldsomt. Især nederste del af mellemtonen fra ca. 80 - 300 Hz er voldsom og "kasset". Ligeledes oplevede jeg ikke et stereoperspektiv, som er nævneværdigt. Den øverste top ( 2 x 075/2402) var nærmest fraværende. Vi har altså en højttaler, som spiller fra 80Hz - 6KHz
Så ét er, at man har en for mig uheldig frekvensgang - og noget andet er, at den "Dybeste" del af gengivelsen (80-300Hz) dominerer på en særlig "kasset" måde gjorde, at jeg tænkte, at der enten var noget galt, eller at Paragon bare lyder sådan. Hvis man forstiller sig at man smed et par LE15A / 2215 i et stort klædeskab uden tøj eller et opretstående klaver el. lignende, og lod det spille højt, vil de fleste nok kunne fornemme, hvordan det ville lyde - og sådan ca. vil jeg karakterisere bunden på en Paragon. - altså kasset - boomy - og ikke nående ret langt ned.
Måske endda med en fremhævning af området omkring de 80-100Hz.
Mellemtonen er ikke særlig velopløst og fin, som man ellers kender den fra JBL's horndriver (der sidder trods alt en 2" driver x 2 i en Paragon - og folk med hang til JBL ved udemærket, hvad sådanne enheder er i stand til

Mellemtonen er mørk og ikke særlig veldefineret - tilfører ikke noget til stereoperspektiv. Toppen er på det nærmeste fraværende 6-7 KHz og op, hvilket også i et vist omfang kan forklare det diffuse/manglende stereoperspektiv. (både bredde og dybde). Der blev spillet med moderat til halvhøj lydstyrke.
Vi eksperimenterede (1979) lidt med placeringen fra bagvæg og ligeledes skilte vi den ad - trak den buede front op - og delte højttaleren i to - satte halvdelene fra hinanden og spille igen. Dette hjalp en del, men det er uinteressant, da man godtnok ikke har en Paragon for at skille den ad

Siden har jeg været der nogle få gange igen - bl.a. for at høre den igen - og der var i mellemtiden lavet lidt i filtrene - formentlig med henblik på at rette lidt op nogle af de tidligere beskrevne fænomener. Øret husker dårligt, men jeg oplevede stadig de nævnte karakteristika og syntes at det var skuffende. Jeg havde min dreng på dengang ca. 20 år med derom - og han kiggede på mig og så lidt "diffus" ud, da han hørte den - han havde nok forventet noget andet??
Min oplevelse i Norge er tæt på det samme, men lokalet dennegang var meget åbent og kæmpestort - udæmpet og på alle måder et lokale, hvor det måtte svært svært at være en Paragon. Igen oplevede jeg manglende dybbas og stereoperspektiv fraværende - dette eksemplar lød, som jeg husker det lidt skarpere, men det kan sagtens være lokalet, som var lidt "hårdt".
Hvis jeg skulle tænke på noget musik, som alligevel kunne egne sig til Paragonen, må det være croonerjazz fra 50'erne -

Denne højttaler betragter jeg som det største paradoks i Hifiverdenen - at man på den ene side har en højttaler, som i mine øjne er Gudesmuk og "to-die-for" designet - loaded med topnotch enheder - og bærer en nærmest mytologisk status - er dyr som bare helvede ......... og så med den lyd??
Jeg er altid kommet ind i lokalerne med denne højttaler med en vis ærefrygt - og har altid tabt kæben, fået lidt kløe - blevet stakåndet - og nøjedes med i mit stille væsen at gå hen og "a'e" lidt på den - Det SKAL man altså

Begge eksemplarer, som jeg har hørt, har været velholdte og det er en glæde at se, at der faktisk køres vedlighold på dem - som består af træolie en gang i mellem og ingen fantasifulde tweaks, som ikke kan føres tilbage til original.

Man kan læse en masse om den på http://www.audioheritage.org
og så fandt jeg lige denne nu overståede auktion på Ebay...som illustrerer en del......Jeg har aldrig set den i sort før...
http://www.ebay.com/itm/MINT-Cond-JBL-P ... 2324878bdc
Ovenstående er selvfølgelig stærkt subjektivt - og der kan være folk, som har lydmæssige præferencer svarende til Paragon - og jeg må da nævne, at der kan være musikarter eller måske ligefrem akustiske miljøer, hvor man alligevel godt kan få en relativt god lyd ud af sådan en højttaler. Der findes nogle enkelte lydklips på youtube, som i et vist omfang kan illustrere, hvordan sådan en ca. lyder, selvom det jo aldrig er noget der kommer i nærheden af selv at være til stede.
Vh
Freddy