Diskanter til Acoustic Reserach AR-6

Rosinen i pølseenden

Diskanter til Acoustic Reserach AR-6

Indlægaf FWJ » man 7. jan 2013 23:20

Jeg har et par Acoustic Research AR-6 som jeg er super glad for, hvorfor det er super ærgerligt, at de fornyligt blev overbelastet og jeg er bange for at diskanterne er sprunget. Lyden er blevet tam og indelukket. Desuden kommer der ingen lyd fra diskanterne, når jeg lytter direkte til dem. Jeg vil høre om der er nogen, der ved om det er til at få fat i diskanter til denne højttaler og hvorvidt det kan svare sig at reparere på dem (jeg gav 950 kr for sættet, men meget glad for dem)? Håber der er nogen, der kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Flemming
FWJ

Lokalitet: København

Re: Diskanter til Acoustic Reserach AR-6

Indlægaf PerHej » man 7. jan 2013 23:28

Er det ikke noget med der sidder en regulering til diskanten på bagsiden, den har det med at blive dårlig.

Mvh

Per
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf KlausM » man 7. jan 2013 23:32

ebay i Tyskland, England eller USA er nok det bedste bud på en kilde til nye diskanter, regn med at skulle af med en 4-500 kr for et sæt inklusiv porto. Fantastisk højttaler, der bestemt er værd at bevare

Hvis du opgiver at sætte dem i stand, kunne jeg være interesseret i at overtage bas og kabinetter, du skal ikke bare smide dem ud!!

MH Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf FWJ » man 7. jan 2013 23:40

Tusinde tak for jeres svar

Jeg vil forsøge at skifte på reguleringen bagpå og se om det gør en forskel. Det skal siges, at der blev skruet meget op for forstærkeren og jeg har ladet mig fortælle bagefter, at det kan give så meget forvrængning at diskanterne kan springe, hvilket vil forklare, hvorfor begge diskanter døde samtidigt (ja, det var super dumt!)

Klaus, jeg tror faktisk det er et af de sæt som du har vist har været med til at renovere, da de er fra det Kgl teater. Formoder ikke, at du har nogle diskanter til at ligge siden du henviser til ebay?
FWJ

Indlægaf KlausM » man 7. jan 2013 23:54

FWJ skrev:Det skal siges, at der blev skruet meget op for forstærkeren og jeg har ladet mig fortælle bagefter, at det kan give så meget forvrængning at diskanterne kan springe, hvilket vil forklare, hvorfor begge diskanter døde samtidigt (ja, det var super dumt!)

Klaus, jeg tror faktisk det er et af de sæt som du har vist har været med til at renovere, da de er fra det Kgl teater. Formoder ikke, at du har nogle diskanter til at ligge siden du henviser til ebay?

For små forstærkere ødelægger diskanter, desværre har jeg ikke extra enheder.

Mvh Klaus
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf FWJ » tors 10. jan 2013 11:16

Jeg vil lige tjekke med et 9v batteri om, det helt sikkert er diskanterne der er døde og tjekke delfilteret ikke ser brændt ud. Jeg er i tvivl om, det kan være andet end diskanterne. Der kommer ingen lyd overhovedet (heller ikke skratten eller ligne.) fra nogen af diskanterne, mens højttalerne ellers spiller fint (lyder dog tamt uden diskanterne). Men jeg er i tvivl om, der kan være andet, der er galt med højttaleren udover evt. diskanter (de spiller trods alt stabilt begge basser med mellemtone)?. I forhold til diskantens tilkobling uden på fronten - kan denne terminal til tilkobling fx være ødelagt og kræve udskiftning? Situationen hvor skaden skete med en volume, der er skruet mere end 60 % op (forstærker 50W i 8ohm) og det faktum, at der ikke kommer lyd fra nogen af diskanterne gjorde, at jeg formodede pr automatik, at det er diskanterne, der er døde.

I forhold til anskaffelse af nye diskanter til Acoustic Research AR-6 skal det så være præcis denne model eller findes der andre modeller med samme diskanter, fx ar4x, 7, 8 mv?

Diskanternes har to kobbertråde, der er loddet på fronten af højttaleren. På ebay ser det ud til at de fleste diskanter ikke har denne front tilkobling. Det skal være diskanterne med denne front tilkobling?

Alternativt findes der nye diskanter som kunne anvendes som vil bevare højttalerens oprindelige lyd?

Undskylder alle novice spørgsmålene, men aner ikke noget om højttaleres opbygning, jeg elsker blot lyden:-)

Mvh

Flemming
FWJ

Indlægaf Tube mania » tors 10. jan 2013 11:34

Ehh...9V??...det er altså lige i overkanten...må jeg ydmygst foreslå du kun bruger 1,5V. Det er også muligt at måle dem med et hviket som helst ohm-meter (ca-6ohm)
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf larsne » tors 10. jan 2013 12:29

Prøv at spørge på http://www.classicspeakerpages.net/IP.Board/
Emnet har før været oppe og vende derinde bl.a. http://www.classicspeakerpages.net/IP.B ... topic=4426
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf MDA » tors 10. jan 2013 12:32

FWJ er du ikke flink at opdatere din profil med andet end bare Danmark i Lokalitet?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 10. jan 2013 12:51

Hej FWJ og velkommen

Du skal nok tjekke hvor mange ohm diskanten måler, det eneste du skal bruge er et billigt multimeter, hvis den måler de ca. 6 Ohm som Tube mania siger, så er der andre muligheder. Tjek om der er forbindelse hele vejen fra terminalerne over delefiltret til diskanten. I delefiltret sidder der givet en kondensator i serie, hvis den f.eks. er brændt i stykker kommer der ikke signal til diskanten. Det er heldigvis ret basal elektronik, så fang et multimeter og spørg bare løs om hvor hvad du skal måle. Bare du ikke hælder 9V ind i diskanten... man kan fint bruge et batteri til at se hvilken vej bassen slår ud, for at tjekke at de er ens koblet for faseforhold, men det vil ikke sige så meget om diskanternes helbredssituation. Held og lykke!
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf KlausM » tors 10. jan 2013 13:16

FWJ skrev:
I forhold til anskaffelse af nye diskanter til Acoustic Research AR-6 skal det så være præcis denne model eller findes der andre modeller med samme diskanter, fx ar4x, 7, 8 mv?

Hej Flemming

Du kan godt bruge diskanter fra modellerne 4x, 7 og 8, det er samme enhed.

Desuden kommer enheder fra modellerne 7x, 17, 18 og 25 meget tæt på, men måske med et lidt højere output. De kan let dæmpes med en modstand. Jeg ville ikke bruge andre enheder end AR's.

Mvh Klaus
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf FWJ » lør 12. jan 2013 19:36

Tusinde tak for jeres svar. Jeg vil låne et måleapparet af en kammerat.

Klaus jeg kan forstå, at der er flere af de ældre diskanter, der kunne være anvendelige, så jeg må holde øje på ebay og evt. skrive en købsannonce herinde, hvis det er diskanterne der er problemet alene. Jeg kan dog se, at flere af diskanterne ikke er front wired, hvilket mine er. Skal jeg have front wired diskanter, hvis det skal fungere?

Mvh

Flemming
FWJ

Indlægaf KlausM » lør 12. jan 2013 21:29

Kunne du ikke sætte et par billeder ind i tråden.

Du kan godt lodde en ledning på en back-wired tweeter, så den kan bruges.

Mvh Klaus
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf KlausM » søn 20. jan 2013 14:12

Her er et sæt diskanter til salg på ebay i UK, som du kan bruge