af FWJ » tors 10. jan 2013 11:16
Jeg vil lige tjekke med et 9v batteri om, det helt sikkert er diskanterne der er døde og tjekke delfilteret ikke ser brændt ud. Jeg er i tvivl om, det kan være andet end diskanterne. Der kommer ingen lyd overhovedet (heller ikke skratten eller ligne.) fra nogen af diskanterne, mens højttalerne ellers spiller fint (lyder dog tamt uden diskanterne). Men jeg er i tvivl om, der kan være andet, der er galt med højttaleren udover evt. diskanter (de spiller trods alt stabilt begge basser med mellemtone)?. I forhold til diskantens tilkobling uden på fronten - kan denne terminal til tilkobling fx være ødelagt og kræve udskiftning? Situationen hvor skaden skete med en volume, der er skruet mere end 60 % op (forstærker 50W i 8ohm) og det faktum, at der ikke kommer lyd fra nogen af diskanterne gjorde, at jeg formodede pr automatik, at det er diskanterne, der er døde.
I forhold til anskaffelse af nye diskanter til Acoustic Research AR-6 skal det så være præcis denne model eller findes der andre modeller med samme diskanter, fx ar4x, 7, 8 mv?
Diskanternes har to kobbertråde, der er loddet på fronten af højttaleren. På ebay ser det ud til at de fleste diskanter ikke har denne front tilkobling. Det skal være diskanterne med denne front tilkobling?
Alternativt findes der nye diskanter som kunne anvendes som vil bevare højttalerens oprindelige lyd?
Undskylder alle novice spørgsmålene, men aner ikke noget om højttaleres opbygning, jeg elsker blot lyden:-)
Mvh
Flemming