IMF

Rosinen i pølseenden

IMF

Indlægaf evox » ons 27. mar 2013 01:06

Hej
Jeg har lige købt et sæt IMF højttalere
Valnødde-fineren trænger til en opfrisker. Der er også lidt 'ringe' fra urtepotter(tror jeg) på den ene.
Er der nogle der har gode råd, til at fjerne disse ?
Ved ikke helt, hvor tyk fineren er. Hvor meget man kan slibe i dem (jeg regner med, at prøve på bunden først)
Gode råd ang. olie mm modtages også gerne ;)

evox
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: IMF

Indlægaf Fredmarantz » ons 27. mar 2013 01:08

Tillykke med IMF'erne -

Finér er oftest 0,6mm - der skal ikke slibes ret meget før det går galt og man er "gået igennem" - og det skal gøres med klods og følsom hånd - med årerne naturligvis. Mange her har prøvet det og kan måske byde ind med gode råd :-)
Hvad angår olier og voks, kan du godt forvente at der kommer en del forskellige forslag - da vi sikkert alle har vores forskellige kæpheste. Men efter en let slibning, ja- olie og voks - så er du kørende :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf evox » ons 27. mar 2013 01:36

Takker
De ringe fra urtepotterne. Har hørt at man kan fjerne dem med sprit og ild.....gys
Vist et trick som Flemming leth lavede på tv engang....hmmm

evox
evox

Indlægaf evox » ons 27. mar 2013 01:45

Fandt lige et 'sitat'

Det er nok vand- eller kondenspletter der er kommet under lakken
på dit sofabord.

Flemming Leth brugte flere gange denne metode:

1. Hæld en lille smule husholdningssprit oven på
pletten.
2. Antænd den, mens du tæller til to.
3. Pust hurtigt ilden ud.
4. Gentag evt. processen. Det er bedre at gøre
det ad flere gange, end at lade spritte brænde
for længe.
Jeg kan huske, når Flemming Leth viste ovennævnte trick på TV, at
han gjorde opmærksom på, at spritten kun skulle brænde meget kort
tid, for at der *ikke* skulle opstå brændemærker. Så pas på!

Måske er det kun ved lakeret overflader at det dur....

evox
evox

Indlægaf Edge » ons 27. mar 2013 02:25

Det er kun på lak. På olieret overflade kan man bruge Vaseline olie opvarmet i vandbad, put det på og lad det sidde til det er afkølet og tør derefter overskydende olie af.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Sandie » ons 27. mar 2013 08:22

Nu er jeg blevet lidt nysgerrig: IMF højtaler, Hvilken?

Mvh
Sandie
Dynavector Karat 17D3, Dynavector 23R, Dynavector DV505, Rega Planar 3 (x3), Stax CAX, Stax DA80M, IMF SRPM Mk IV (og nu også med Pickering XSV5000)
Brugeravatar
Sandie

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Ugelbølle

Indlægaf evox » ons 27. mar 2013 08:32

Hej Sandie

Et sæt Studio Monitor

evox
evox

Indlægaf Sandie » ons 27. mar 2013 13:16

Hej igen evox

Først tillykke ned højtalerene. Alle IMF højtalere er lavet i ularkeret valdnødefiner. Den måde jeg har behandlet den på er med lindolie på en klud. Skal gnides grundigt ind og må ikke efterlade nogen fedtet film. Det har jeg gjort i ca. 30 år.

mvh
Sandie
Dynavector Karat 17D3, Dynavector 23R, Dynavector DV505, Rega Planar 3 (x3), Stax CAX, Stax DA80M, IMF SRPM Mk IV (og nu også med Pickering XSV5000)
Brugeravatar
Sandie

Indlægaf evox » ons 27. mar 2013 14:46

Hvor ofte gi'r du dem olie ?

evox og tak
evox

Indlægaf P. M. Hedegaard » ons 27. mar 2013 15:05

Hvad med billeder????? ;)
P. M. Hedegaard

Indlægaf Sandie » ons 27. mar 2013 23:50

Hvor ofte jeg har givet dem olie? Tja, inden for det sidste år er det vel 2 gange. Jeg vil mene at det er vigtigt ikke at overmætte træet. Det må endelig ikke få den fedtede overflade. Den kan være svær at slippe af med igen. Som nævnt oven for er finer kun finer og ret tyndt. Der er ikke noget at spibe på. Hvis det går galt, så er der vel ikke andet end at give dem et ordentligt bad i terpentin!Derefter tørre den godt af og så når de er tørre begynde forfra ned faktisk ret lidt lindolie på en klud og så gnide, gnide og gnide.

Tja, og ja hvad med billeder? Studio serien omfatter jo ALS30, ALS40 og så TLS50 samt en meget sjælden STUDIO. Sidstnævnte ved jeg kun lidt om. Muligvis en forløber til serien "The Referances". Det ville være ret fint hvis det skulle vise sig at evox's IMF'er skulle være IMF STUDIO.

mvh
Sandie
Brugeravatar
Sandie

Indlægaf jcr1972 » tors 28. mar 2013 11:14

Jeg har restaureret en del kabinetter/møbler med tiden, og gælder det træ som ikke er lakeret, altså enten helt ubehandlet eller tidligere oliebehandlet, kan jeg klart anbefale Luxi klar gulvlak som fås i Jem & Fix. Når noget er lakeret, skal man være langt mere forsigtig, og jeg ville aldrig selv prøve med fx. afbrænding af sprit på en lakeret overflade. Det med at dryppe kogende vand eller afbrænde sprit på en lille plet, er for at få træet til at "rejse" sig igen, der hvor trykmærket er.

Nå, mht. dine finérede, ulakerede kabinetter, så er det ikke sikkert at du fuldstændigt kan fjerne de ringe/pletter fra vand, men man kan i hvert fald få det til at se flot ud. Der hvor pletterne/ringene er, er træet simpelthen misfarvet, og skal tones ind igen, hvis det skal gøres totalt usynligt.

Ang. oliebehandlingen, så væder du dem godt og grundigt med gulvolien, og lader det trække ind i træet i 30 - 60 min. Sørg hele tiden for at påføre mere olie der hvor det er trukket helt ind i overfladen.
Når det så er gjort sliber du (langs ad årerne selvfølgelig) med korn 320 på en klods - sørg for at du hele tiden sliber i olien så slibepapiret ikke løber "tørt", indtil overfladen er glat og pæn i overfladen. Så aftørres det hele godt og grundingt. Tør efter over et par timer, da noget af olien vil trække ud på overfladen og give blanke pletter.
Lad derefter hele herligheden tørre i stuetemperatur i mindst 3 dage, gerne en uge eller mere. Derefter gentages behandlingen med olievædning/slibning/aftørring.
Resultatet bliver en utrolig flot, glat og modstandsdygtig(!!) overflade. Den store fordel ved gulvolien er, at den tørrer ind og derfor virker afvisende for skidt og fugt. Man behøver således ikke at efterbehandle mere.

Pas iøvrigt godt på når du sliber ved hjørnerne på kabinetterne! Finéren er meget tynd og er man uforsigtig, kommer man nemt til at slibe igennem finéren. Især hvis man ikke sørger for at overfladen hele tiden er godt vædet med olie under slibning.

Mvh.

Jan
jcr1972

Indlægaf evox » tors 28. mar 2013 23:15

Takker
ang. billeder, må i lige vendte til mit kamera kommer hjem, men de er magen til dem i det her link

http://www.falconacoustics.co.uk/imf-st ... r-set.html

evox
evox

Indlægaf Sandie » fre 29. mar 2013 12:41

Hej evox

Billedet der vises i det link du gav er af en IMF Studio Monitor, som er "forløberen" til TLS80. Den er fra årene 1971 til 1976. Den bør give en rigtig god "neutral" og "typisk engelsk" lyd. Den har brug for en forstærker med gode kræfter. Jeg kender ikke meget til den, da medens jeg var i Audioscan havde vi TLS80. Jeg vil mene at dit par Studio Monitor er lidt af et fund!

mvh
Sandie
Brugeravatar
Sandie

Indlægaf evox » fre 29. mar 2013 14:09

De bliver drevet af en Sansui AU-999
Det virker til at gå meget godt....

evox
evox