L-100 Century er en trevejs højtaler med Bassen JBL 123A-1, Mellemtonen LE5-2 og Diskanten LE25. Sidstenævnte er med blød skumkant og ikke med hård nærmest gummiagtigt skum som det på en L-16 eller en 4311B.
Denne skum, ligesom den fra fronten, går i opløsning og det ser hæsligt ud - det kan ikke laves, men skal skiftes til nyt.
På de højtalere jeg fik ind, var der 4 vigtige ting at tage fat på: Aquaplas overfladen på den ene 123A-1 bas højtaler er begyndt at revne - dette skal stoppes og lappes.
Mellemtonerne er brune, dette er en falmet overflade - de skal være gråsorte.
Der er blevet boret huller bag i de to kabinetter, dette skal fyldes ud og pletmales så det ikke kan ses.
Den sidste ting er diskantens skum som skal skiftes - her er det vigtigt at man passer på ledningerne til spolen da de ligger under skummet og er meget tynde!

Først gik jeg igang med Diskanten, denne skulle som sagt have nyt skum, og derfor skulle de gamle fjernes:
Edit: Det er Ekstremt vigtigt at udvise virkelig stor forsigtighed i det følgende stunt. Da som det fremgår af billederne, er meget tynde ledere der går til diskanterne, under skummet! og disse skal man ikke komme til at hive over!!!

derefter blev mellemtonerne farvet ind, jeg kan ikke få taget et ordentligt billede, men de ser ud som de skal:

kabinetterne kunne godt bruge en omgang pudsning da overfladerne var ret ridsede, så udenfor med dem og igang med slibeklodsen:

efter endt slibning, markerede jeg kanterne med malertape, så evt. løbende olie påført siderne, ikke skulle komme på fronterne:

så skulle de slæbes indenfor - mine andre højtalere havde små fødder under sig og stod derfor direkte på nogle fundablokke - Disse L-100 højtalere har intet under bunden, hvorfor jeg var nødt til at finde et par marmorfliser så de ikke blev ridsede:

og her spiller de så, og lyden er som jeg husker den fra Riddersalen på Hald hovedgård!

jeg mangler stadigvæk at anskaffe matsort maling der matcher den eksisterende, så jeg kan rette hjørnerne på den ene højtaler, såvel som det fyld der er i hullerne bagpå - men så er de også færdige i første omgang!