Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » man 15. nov 2021 17:11

Vedr. aperiodiske kabinetter. Basenheden skal passe til systemet og kan typisk være større ift. den aktuelle volumen.
Drifteffekt/følsomhed lider typisk tab, når et kabinet ventileres, til gengæld vil bassen tit fornemmes dybere, dels grundet mangel på den resonans et helt lukket kabinet er garant for. ( her tænker jeg på kabinetter af samme str., hvor Q-data ændres pga. af manglen på volume ) I princippet vil en enhed beregnet til refleks port, ikke være særligt brugbar til ventileret kabinet, Så, ( som jeg forstår ) er størrelse af porten ikke kritisk, men derimod det flow som går gennem, da porten/ventilen ikke skal fungere som lydport, men som bremse.
Og vil gerne slå fast, dette nævnt ud fra egen erfaring og begrænsede viden. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » man 15. nov 2021 19:08

spuncut skrev:Hej Kim
Prøv at søge på "aperiodic vent", "resistive vent" eller "aperiodic box" etc.
Der er en del tråde på Diyaudio, fx:
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... boxes.html
MVH Henning


Hej Henning

Ron E fra tråden siger, at matematikken stort set er den samme for det utætte (leaky) lukkede system , og "den dæmpede port" systemet (variovent)?

Ron's udlægning lyder som noget der kunne passe....
Om folkene bag Scanspeak regnede på tryk-forsinkelsen igennem luftspalten inde i kassen og efterfølgende luftens dæmpede passage igennem "ventilen", har jeg ingen fornemmelse af?
Vi kender de bagud "åbne" højttaler kasser ( med enten luftspalter eller perforerede træplader) der gav mere "bulderbas" , end ved at sætte højttalerenheden i en lukket kasse.

... måske fik Ejvind en idé om, at Helmholz resonatoren ved en bestemt frekvens i en kasse forstærkes i den dybe ende af den anslåede tone, kunne bruges i en højttaler, hvis man lukker lidt luft ud?

Når en resonator holdes i nærheden af en lydkilde, vil luften i den( kassen) begynde at resonere, hvis tonen der anvendes , rammer resonatorens frekvens.

Lufthulrummet i et strengeinstrument ( violin eller guitar) fungerer akustisk som en Helmholtz resonator, der forstærker frekvenser nær bunden af instrumentets anslåede tone, og derved giver instrumentets tone mere styrke i det område.

Er det aperiodiske system fremkommet ved forsøg, eller ligger der noget dokumentation et sted?

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » tirs 16. nov 2021 02:51

Hej Kim
Lidt historie:
Nu er det jo sådan at en succes typisk har mange fædre, derfor vil man se en del artikler der hævder at det aperiodiske princip er udtænkt af Dynaco eller SEAS mfl. men jeg hælder dog mest til nedenstående.
Omkring 1968 indleder Peter Hasselris (Scandyna) forhandlinger med Dynaco (David Hafler) om at producere højtalere til Dynaco. Hasselris inddrager Skaaning for at få konstrueret en prototype. Den første prototype bliver dog forkastet af Dynaco. Hasselris står således i en situation hvor han skal komme op med en højtaler der er mere avanceret end prototypen. Krister Amnéus har på dette tidspunkt udgivet et skrift der beskriver det aperiodiske princip, men der er endnu ikke udtaget patent. Med finansiel hjælp fra Peter Hasselris (Scandyna) får Krister Amnéus patent på det aperiodiske princip og til gengæld får Peter Hasselris licens til anvendelse. Herefter konstruerer Ejvind Skaaning den egentlige implementation af princippet til hvad der skulle blive A25 og prototypen godkendes af Dynaco.
Det skulle således være muligt at finde de oprindelige skrifter af Krister Amnéus omhandlende det aperiodiske princip.
Kilden til de hændelser der ledte frem til produktionen af A24 er hentet fra http://www.cfuttrup.com/ , men da kausaliteten ikke er helt klar i Futtrups, i øvrigt særdeles omfattende artikler, er ovenstående mit bedste bud på en plausibel rækkefølge.
Historieskrivning er i øvrigt sjældent en eksakt videnskab, se blot hvor mange udgaver der er af Cubakrisen.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Hackenberg » tirs 16. nov 2021 10:12

Tak, Henning.
Som sædvanlig en grundig, veldokumenteret historisk gennemgang.
Lidt om lyden:
Den akustiske ventil bidrager til at sænke det samlede systems (enhed og kabinet) Q. F-res sænkes også en anelse.
Hvad lyder lavere Q så af?
Basgengivelsen bliver mere præcis idet enheden hurtigere falder til ro efter en puls. Da systemet også får lidt lavere output omkring F-res vil gengivelsen også blive lidt slankere.
Hvis en lukket højttaler på 25 liter forsynes med en gennemsnitlig 10" bas vil man ofte få et system med et højt Q og høj F-res. Det vil give en upræcis bas med øget output omkring F-res.
Monterer man så en ventil kan man få sænket systemets Q og dæmpet den buldrende bas.
Ole Klifoths F-3 Lyd Trapez blev konstrueret med bassen tæt på gulvet og ofte også bagvægen. Denne placering fremhæver bassen som så blev dæmpet af en ventil og gav den fine præcise bas.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » tirs 16. nov 2021 12:50

Cubakrise eller ej ;)

Det var godt at læse om Peter Hasselris , og ikke mindst Krister Amnéus der beskriver princippet til Ejvind Skaaning.osv..

Det du fortæller er, at Futtrup's forklaring i de artikler han fremlagde ikke helt bekræfter eller dokumenterer virkningen af "det aperiodiske princip". Jeg læser artiklerne som Futtrup skrev....hvis de er der..

... min kammerat lavede i sin tid nogle måleopgaver for Knud Thorborg, der stod for udviklingen hos Peerless i mere end 20år ...så måske kan min kammerat komme med mere info om emnet? Det ryger med til vores hifi aften...

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » tirs 16. nov 2021 13:53

...fint indlæg om princippet bag "et aperiodisk system".

...nogle tilnærmede formler eller beregninger, der med "træskolængder" kunne angive anvendelige størrelser for både kabinet, port-længde samt port-bredde, ville være godt for kreativiteten.
..... ord "som kassens Q" eller "højttalerens Q" er fint, men det skal være en udregning, der giver et fingerpeg....går man går i den rigtige retning?

.....derfor: "samme træskolængde" info som de tilnærmede formler for basrefleks giver den ivrige højttaler bygger....her med henvisning til den gamle højttaler-selvbyg bog fra Audioscan.

Kunne der være nogle brugbare forholdstal mellem ladekammer størrelse /membran-arealet på en 10"/ vs indvendig port-rille størrelse/ vs udvendig port-rille størrelse (Variovent plastik prop) ? ...forholdstal der ramte så godt, at flere bas diametre kunne anvendes?
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » tirs 16. nov 2021 20:41

Hej Kim
Lidt mere læsestof:
http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/
Husk at tjekke linksne nede i bunden.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » tirs 16. nov 2021 23:20

spuncut skrev:Hej Kim
Lidt mere læsestof:
http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/
Husk at tjekke linksne nede i bunden.
MVH Henning


Tak...overså Wireless World februar 1956 af Jordan....og fra højttaler "kogebogen" af Vance Dickason
...vi ser .... måske er det muligt selv at sætte "barren" for både kabinet og "udluftning"??

Det med "utætheder dæmpet i et højttaler system" er ikke en nyhed...det er tydeligt for alle.

Meget apropos står der her et to-kammer system med seks svingspoler, og spiller..... fra fagkundskaben kom flere advarsler om noget ukontrollerbart, og at samtlige parametre påvirker hinanden både elektrisk og akustisk..........på den baggrund glæder man sig over friheden til at følge sin intuition og fræse en rille i kassen ....hvis det passer en at gøre det......den dag
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Hackenberg » ons 17. nov 2021 13:12

SKM_C3110021028030500.pdf

SKM_C3110021028030400.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » fre 19. nov 2021 19:44

Dynaco A35 skulle have dybere output fra viste dobbeltkammer (trykkammer) kabinet

..det oplyser norske reklamer :... dybbas gengivelsen markant bedre ved dobbeltkammer-systemet, sammenlignet med lukket kabinet.

Om A25 kabinettet:.. ca 23 liter + 1,4 gange det vol. som 1" rockwool på siderne optager

Dynaco's A35 er ca 34,8 liter... bliver bassen markant forbedret via en fræset rille på 11,2cm2 mellem to kamre ?....det må afprøves.
10" erens ladekammer i A35 er omkring 17 Liter.

DIY projektet har stort set samme mål og arealet ligger ikke milevidt fra A35 bas...... fræsede et par dæk-plader og et par "akustiske sprækker" til dobbelt kammer idé'en .... i første omgang går øvelsen på at høre om opdelingen af ca 35 liter i to kamre har en effekt? ....dækpladerne kan demonteres .....nu er det lyd effekt....målinger senere......
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf JGreen » lør 20. nov 2021 12:11

Spalten i A35 er der et fintmaskede trådnet (ca. 1x1mm i et plastik materiale) hen over spalten.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » man 22. nov 2021 10:40

JGreen skrev:Spalten i A35 er der et fintmaskede trådnet (ca. 1x1mm i et plastik materiale) hen over spalten.


Ja , det viste et par reklame foto's .....er der skum, rockwool , glasuld eller andet i luftspalten der bremser luftstrømmen udover det fintmaskede trådnet?.....f.eks. glasuld som det bruges A25's luftspalte.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » man 22. nov 2021 11:16

spuncut skrev:Hej Kim
Lidt mere læsestof:
http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/
Husk at tjekke linksne nede i bunden.
MVH Henning


en venlig tanke...og jeg fik et link til nogle 25TV-EW på dba ... de så hærgede ud med en del korrosion emo.......for meget fugt og eller kondensvand
... Seas 25TV-EW? ..enheden på foto'et ligner ikke en enhed der kan producere dybbas ... en 100Watt forstærker var i hvert fald ikke første der faldt mig ind .... kan Seas 25TV-EW gengive det du siger mht dyb bas i et A25 kabinet?

Til sammenligning er der sg. noget mere magnet på mine Seas 28/17 TV-GW (11" x 6,5")der tåler i omegnen af 20Watt sinus.....i øvrigt en spændende basenhed
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » man 22. nov 2021 12:08

Hej Kim
Jeg tænker bestemt ikke at du blot skal tage mit ord for det. Læs hellere nærværende tråd eller endnu bedre: Anskaf dig et sæt originale A25 og prøv selv. ;)
Her er et sæt af "Mark I"-udgaven ikke så langt fra dig:
https://www.dba.dk/hoejttaler-scandyna- ... 083815385/
SEAS H087 i denne tidlige udgave roder en del i toppen, men måske kan du finde et par ScanSpeak D38.
KlausM har for øvrigt også et sæt til salg:
https://www.dba.dk/hoejttaler-scandyna- ... 081574172/
Hvad løse 25TV-EW angår kan det da være at hificlassic stadig ligger inde med et sæt:
viewtopic.php?f=650&t=12340#p131554

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » man 22. nov 2021 21:26

spuncut skrev:Hej Kim
Jeg tænker bestemt ikke at du blot skal tage mit ord for det. Læs hellere nærværende tråd eller endnu bedre: Anskaf dig et sæt originale A25 og prøv selv. ;)
Her er et sæt af "Mark I"-udgaven ikke så langt fra dig:
https://www.dba.dk/hoejttaler-scandyna- ... 083815385/
SEAS H087 i denne tidlige udgave roder en del i toppen, men måske kan du finde et par ScanSpeak D38.
KlausM har for øvrigt også et sæt til salg:
https://www.dba.dk/hoejttaler-scandyna- ... 081574172/
Hvad løse 25TV-EW angår kan det da være at hificlassic stadig ligger inde med et sæt:
viewtopic.php?f=650&t=12340#p131554

MVH Henning


Jamen, jeg tror dig, når du siger det! :thumbsup: ....det eneste der røg ud af munden på mig var, at de to gamle Seas basser så beskedne ud hvad "motorstørrelsen" angik ;) ......jeg bliver nok nødt til at lægge øre til et par A25....jeg har set de to fra Nord København til næsten ingen penge....... KlausM har allerede tilbudt at jeg kan låne hans sæt til en lytteprøve....mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 138 gæster