Beovox M150

Rosinen i pølseenden

Beovox M150

Indlægaf csso » man 1. jul 2013 07:37

Hej

Jeg har sådan et sæt stående, uden kanter på basserne.

Da de herudover er i ret god stand, tænkte jeg at de kunne være mit første højttalerrenoveringsprojekt.

Inden jeg kaster mig frådende over dem, vil jeg lige her om der mon er nogen herinde, evt bosiddende i Nordjylland, der kunne have lyst til at pejle mig i den rigtige retning?

Jeg har ikke fundet reservedele endnu - det er en af de ting jeg godt ville høre lidt mere om - hvor er de bedst og billigst?

Jeg har heller ikke taget stilling til filtrene endnu - jeg har ikke kigget på det endnu - nogen ideer her?

PFT!
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Beovox M150

Indlægaf larsne » man 1. jul 2013 08:38

http://www.speakerrepairshop.com/ har passende kantophæng og du kan vælge ud fra modellen. Der findes også de mere generiske(og billigere) usa kantophæng, men du skal være opmærksom på at bas enheden lidt en speciel størrelse, og du vil kun opnå et godt resultat med et ophæng som passer 100%.
Det er også muligt at finde passende kantophæng på ebay.

Vedr. selve fremgangsmåden er der massere af videoer at finde på youtube. Jeg vil anbefale at du centrerer membranen enten via en testtone eller ved at fjerne støvhætten og bruge afstandsstykker. Der er mange som bare justerer med hånden og efter gefühl, men det kan gå galt og det er noget bøvl at lave det om.

Bas enheden er jo med plastic membran og det er ikke alle slags lim som er lige gode til dem, så vidt jeg husker vil pva lim kunne bruges, men ellers vil epoxy sikkert også være anvendeligt(lav en test inden du limer for at se at skummet ikke opløses af limen) - brug endelig ikke kontaktlim.

Endelig har dine M150 jo alt efter om det er 1 eller 2. udgave enten en hvid eller sort mellemtone, de hvide har det med at spolen af og til går løs fra membranen, det vil vise sig hvis du tester dem med et som englænderne kalder et frequency sweep, den vil komme med raslelyde ved bestemte frekvenser.
larsne

Lokalitet: Holstebro

Re: Beovox M150

Indlægaf Captain Phoenix » man 1. jul 2013 13:23

csso skrev:Jeg har heller ikke taget stilling til filtrene endnu - jeg har ikke kigget på det endnu - nogen ideer her?

Mit råd er, at du reparerer enhederne/ophængene først (hollandske speakerrepairshop.com som larsne anbefaler vil også være mit valg af leverandør - tror deres lim også binder på plast-membranen, den er i hvert fald OK på både pap og metal).
Lim først ophængene på membranen på samme side som de oprindelige ophæng sad.
Lad tørre et døgn og brug en testtone til at centrere svingspolen mens du limer ophænget på chassi-kanten (det er for bøvlet at skære støvhætten af og lime den på igen). Sikr dig at der ikke er skrabelyde fra svingspolen mens du limer ophænget til chassiet - sæt klemmer el.lign på mens det tørrer (lad bare testtonen køre så længe).

Når du så når til delefiltrene, så benyt gode/audiofile kondensatorer hvor de sidder i serie med enhederne (C10 33uF, C11 + C12 begge 6,8uF) og alm. bipolære hvor de sidder parallelt med enhederne (og leder signalet til minus - dvs. C8 14uF, C9 33uF og C13 22uF).
God fornøjelse - det er ikke så svært.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Tilbage til Højttalere