Erfaringer med JBL L50?

Rosinen i pølseenden

Erfaringer med JBL L50?

Indlægaf Tonni » tors 2. sep 2010 19:38

Da jeg, i dag, var oppe i den lokale "genbrugs" stod der et par af disse og grinede af mig...

Da de lige var kommet ind, var de ikke testet og prissat. Måtte selvfølgelig på knæ for dem...
Og de endte også i bagagerummet! - og desværre var prisen til at holde ud.

Desværre? - Jo, basserne led af dårlig skum! - Men prisen var så også at jeg reddede dem fra lossepladsen!!! :thumbsup:

Men så kommer spørgsmålet! Er der nogle der kender dem? - Og ved om de er værd at kaste en refoam efter???

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Erfaringer med JBL L50?

Indlægaf Edge » tors 2. sep 2010 20:18

De ser da fine ud:

Billede

Jeg har haft L86 Decade og L110 og var svært tilfreds med dem, de spiller fed Amerikaner lyd :cool1:
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Sorenki » tors 2. sep 2010 20:23

hvis du ikke vil ofre pengene på en refoam, så send dem til mig - jeg vil da gerne overtage dem ;)
ej - selvfølgelig er de en refoam værd - men hvis du kan refoame selv, så gør det istedet for at bruge basrep, han er ikke helt billig - eller helt dyr!

det afhænger jo af, hvor meget man går op i højtaleren!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf P. M. Hedegaard » tors 2. sep 2010 20:53

Jeg har en kammerat, som har tilsvarende problem med sine L50. De har ikke spillet i flere år, men nu skal det være, siger han. Jeg har lovet at hjælpe ham og tænkt at få hjælp fra http://www.soundfix.dk/. Nogen, der kender firmaet? Iflg. hjemmesiden skulle det kunne gøres for rimelige penge i mine øjne, 6-800,-!? Afhængig af, hvad du har givet for dem Tonni, skulle de vel nok kunne holde pengene hjemme, hvis du efterfølgende vil sælge dem?

Hvilket firma hentyder du til, santa?
P. M. Hedegaard

Indlægaf Tonni » tors 2. sep 2010 22:30

P. M. Hedegaard skrev:Jeg har en kammerat, som har tilsvarende problem med sine L50. De har ikke spillet i flere år, men nu skal det være, siger han. Jeg har lovet at hjælpe ham og tænkt at få hjælp fra http://www.soundfix.dk/. Nogen, der kender firmaet? Iflg. hjemmesiden skulle det kunne gøres for rimelige penge i mine øjne, 6-800,-!? Afhængig af, hvad du har givet for dem Tonni, skulle de vel nok kunne holde pengene hjemme, hvis du efterfølgende vil sælge dem?

Hvilket firma hentyder du til, santa?

www.basrep.dk er vel det santa hentyder til... Ja jeg regner med de er forsøget værd men da jeg ikke kender lyden af dem kunne jeg godt tænke mig at vide hvad man kan forvente sig! - Men det ender nok med jeg skal på jagt efter et sted hvor de sælger refoam-kits!!! - Mon det er en tur på ePay? Eller er der nogen her der har et godt tip??

Ja som jeg skrev, havde jeg valget mellem at se dem blive kørt på fyllingen, eller at redde dem fra bulldocerens tænder! - Den genbrug jeg fandt dem i har den politik at de ikke sælger defekte apparater... ;) - Så, ja de kostede mig benzinen!!! :cool1:

De ligner i øvrigt dem på billedet, bortset fra at de er brune i frontstoffet. Og så ser de ret pæne ud i fineren (åndenød) og har de originale badges endnu!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. sep 2010 22:49

Jamen de skal selvfølgelig refoames. JBL har vist den politik, at hvis man skal reppe dette, skal det være i form af en reCONING, hvilket de formentlig sælger original-kits til. Dette synes jeg dog er lidt drastisk - og Santa's forslag om evt. selv at gøre, hvis man har øvet sig nogle gange på noget billigt bras, synes ikke helt v. siden af. I betragtning af den voldsomme indkøbssum, kan Basrep.dk også komme på tale. Højttalerne spiller vel klassisk JBL'sk (hvilket jeg jo synes er lig med fedt) - og de kan bringes til et fint udseende igen, hvis man kæler lidt for finéren. Frontstoffet + rammerne var vel i god stand? Bevares skal de! Tillykke med det fine fund- Tonni!
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Marantzman » tors 2. sep 2010 23:06

Tillykke med fundet, det lyder som om at du har været rigtig heldig. Jeg har selv et par L26 Decade, et par L-19 som vist er lillebroderen til L-50 samt et par 4301B som jeg var så heldig at få lov til at fiske op af trådboksen på den lokale genbrugsstation tidligere på sommeren. De lyder alle rigtigt godt i mine ører.
Prøv www.speakerbits.com, dem har jeg tidligere brugt da jeg skulle have ophæng til mine Dali 7, ca 188,-kr incl. fragt. Læs dig frem til på nettet hvordan man gør, det er faktisk ikke så svært,hvis man følger fremgangsmåden. Og så er er vist noget med at Jbl ophæng skal limes fast på bagsiden af conen.
mvh
Marantzman
Marantzman

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Indlægaf Tonni » tors 2. sep 2010 23:25

Fredmarantz skrev:Jamen de skal selvfølgelig refoames. JBL har vist den politik, at hvis man skal reppe dette, skal det være i form af en reCONING, hvilket de formentlig sælger original-kits til. Dette synes jeg dog er lidt drastisk - og Santa's forslag om evt. selv at gøre, hvis man har øvet sig nogle gange på noget billigt bras, synes ikke helt v. siden af. I betragtning af den voldsomme indkøbssum, kan Basrep.dk også komme på tale. Højttalerne spiller vel klassisk JBL'sk (hvilket jeg jo synes er lig med fedt) - og de kan bringes til et fint udseende igen, hvis man kæler lidt for finéren. Frontstoffet + rammerne var vel i god stand? Bevares skal de! Tillykke med det fine fund- Tonni!
Vh
Freddy

Mange tak for dit svar Freddy!
Ja man kan vel være heldig, en sjælden gang i mellem! det er første gang jeg ser noget rigtig interessant i den genbrug! - Og det trods jeg hjælper dem ca 4 timer om måneden. - Netop med test af el/elektronik...
Men det er som om, der er mange mennesker der er blevet opmærksom på, at der er penge i vintage elektronik!
Så der kommer meget lidt af det, modsat for ti år siden....
Ja basrep er umiddelbar ikke for afskrækkende. - Men der kommer jo så to gange porto/benzin oven i. Så frister det mere at se om ikke det er til at finde et par foams, med lim og evt. ny dustcap. - Men da det evt skal hentes i US vil det, vel, heller ikke ligefrem blive billigt! Ca. $58 plus porto og afgifter..?
Skal nok prøve at se om ikke jeg kan poste et par billeder en af de nærmeste dage! - Men syntes umiddelbart de ser rimelige ud! - Der er et enkelt stykke skumgummi der er gået løst fra indersiden af frontrammen. - Og ellers kun enkelte skrammer!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. sep 2010 23:33

Blandt flere, så ved Santa noget om det med at skaffe de rigtige foam-surrounds - spørg evt.

Jeg er ret sikker på, at du ikke skal i gang med dust-cap'en, da i hvert fald det, som jeg har set, når det handler om en refoaming af en JBL-bas.

(At være den, som checker og reparerer Elektronik i en genbrug........You lucky you!!)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Tonni » tors 2. sep 2010 23:59

Marantzman skrev:Tillykke med fundet, det lyder som om at du har været rigtig heldig. Jeg har selv et par L26 Decade, et par L-19 som vist er lillebroderen til L-50 samt et par 4301B som jeg var så heldig at få lov til at fiske op af trådboksen på den lokale genbrugsstation tidligere på sommeren. De lyder alle rigtigt godt i mine ører.
Prøv http://www.speakerbits.com, dem har jeg tidligere brugt da jeg skulle have ophæng til mine Dali 7, ca 188,-kr incl. fragt. Læs dig frem til på nettet hvordan man gør, det er faktisk ikke så svært,hvis man følger fremgangsmåden. Og så er er vist noget med at Jbl ophæng skal limes fast på bagsiden af conen.
mvh
Marantzman

Hej Marantzman!

Mange tak! - Jeg tror det er et tip der skal kigges lidt efter i sømmene...
I øvrigt en imponerende samling JBL du holder dig! - Hvordan er de at drive? De vil vel gerne have lidt strøm at leve af? - Har du prøvet at spille med røramps på JBL? Har lidt i tankerne at de måske kunne gå med min Dynaco ST-70, men er i tvivl om den kan styre bassen?
Hvordan med magnetgabet i sådan en JBL? - Er lidt nervøs for om de kommer til at gnubbe... Derfor også min bemærkning i posten til Freddy, om dustcap'en... - Har adskillige gange kalibreret Lowther PM6A og PM4A'ere
Men der kan man jo se gabet!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Tonni » fre 3. sep 2010 00:10

Fredmarantz skrev:Blandt flere, så ved Santa noget om det med at skaffe de rigtige foam-surrounds - spørg evt.

Jeg er ret sikker på, at du ikke skal i gang med dust-cap'en, da i hvert fald det, som jeg har set, når det handler om en refoaming af en JBL-bas.

(At være den, som checker og reparerer Elektronik i en genbrug........You lucky you!!)

Vh
Freddy

Hej igen... ;)

Det kunne jo være Santa faldt inden om?!
Men kunne godt frygte rubbing af svingspolen. - Så derfor den formodning, med dust-cap'en.. De bør nu have en chance, og så kan det lige så godt gøres godt fra starten!

Tja'e Med hensyn til at teste for dem, så er det tydeligt at det nordlige Randers ikke lige frem er whiskybæltet!!!
Som jeg skrev er det det første rigtig interessante fund jeg har rodet med deroppe! - Og det har da stået på nogen tid efterhånden... Så du behøver ikke at være "misundelig" her - Altså med mindre du gerne vil svælge i defekte konfirmationsterninger, med grå stær!!! :)

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Marantzman » fre 3. sep 2010 10:22

Hej Tonni
Jeg synes at de at lette at drive selv om selvom følsomheden ligger omkring 87 -89 db, men de kan da godt lide lidt power, så åbner de op! Mine L-26 drives af Marantz 2270 på 70 watt + RMS og mine L19/4301b som jeg skifter lidt imellem drives af Marantz 1060 på 30 watt+ RMS, og der er ikke noget der generer mig ved bassen. Jeg har prøvet at lukke reflekshullet, men kan bedre lide dem som de er.
Jeg har aldrig prøvet en røramp på dem, men kunne godt forestille mig at det vil lyde godt, da Jbl`erne er kendt for at skulle have tæmmet toppen lidt. Mine Marantzer leverer den varme lyd som jeg synes passer dertil. Hmmmm..... måske jeg skulle prøve noget rørudstyr.....
Min L-pads for diskanten er indstillet til et sted mellem -1 og -2.
Med hensyn til om de vil skrabe på ved magnetgabet, følger der nogle shims med i kittet fra Speakerbits som du skal bruge til at rette conen ind, det skulle ikke give nogle problemer. Og det anbefales at du bruger den originale dustcap, dvs at du skærer den fri hele vejen rundt, undtaget på et lille område,vipper den over og hæfter den fast med tape på conen, mens du sætter shims i og limer ophænget på, og når du er færdig så limer du den på igen hvor den sad.vupti så ser det originalt ud . Håber at det sidste ikke er for uklart! Ellers er der mange henvisninger på nettet.
Hvis det var mig der havde fundet dem ville jeg ikke tøve med at få dem gjort spilleklar igen. Det fortjener de.. som også andre her har været inde på. Og med en udgift på et par hundrede kroner og et par timers arbejde vil du ikke sætte noget til i den sidste ende, hvis du vælger at skille dig af med dem igen.

mvh
Marantzman
Marantzman

Indlægaf Sorenki » fre 3. sep 2010 11:20

jeg må så indrømme at jeg ALDRIG skærer i dustcappen når jeg refoamer - jeg benytter mig af en 1khz sinus tone, med variabel volumen kontrol - Jeg plejer at fjerne hele det mørnede ophæng med alle rester der nu engang måtte være, skrabe evt. limrester af kurven og af membranen.
Herefter indkøber jeg skum fra USA, jeg fandt en sælger igennem Ebay, som havde et ret stort udvalg af skum til netop JBL - han har så også sin egen hjemmeside (men kan ikke lige finde den nu - æv, jeg poster den senere!)
når jeg modtager ophænget "dryfitter" jeg det altid først, jeg plejer at købe lim med ophængende og det kan klart anbefales, ellers er trælim en meget brugbar løsning også.
jeg starter altid med at lime ophænget på membranen, gør det flot uden flydende lim osv. og sørg for at den sidder lige, her er en centrering ikke vigtig...
herefter sætter jeg en sinus tone på højtaleren, grunden herfor, og årsagen til at den er bedre end at skære i dustcappen er; når man tilføjer strøm til spolen centreres den, hvis du sender en sinus tone igennem den, bevæger den sig ligemeget på begge sider af den naturlige nulpunkt = altså dens optimale punkt, som er hvor vi skal have den limet fast.
så påfører jeg lim til kurven imens sinus tonen spiller og så begynder jeg med klemmer - og langsomt hele vejen rundt lægger jeg pres på ophænget.
på denne måde er den centreret og du kan hele tiden høre om den begynder at rubbe i gabet - der er ikke meget plads i et par JBL højtalere i spolegabet!
men det kan lade sig gøre - jeg ordnede et par L16 woofere i sommers og det tog omkring 2 timer, udover tørretid.

Jeg har aldrig haft andet en success med refoaming, det er ikke en garanti for, at det ikke mislykkedes, men det er ikke så svært som det lyder...

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Marantzman » fre 3. sep 2010 13:41

santashooter skrev:jeg må så indrømme at jeg ALDRIG skærer i dustcappen når jeg refoamer - jeg benytter mig af en 1khz sinus tone, med variabel volumen kontrol - Jeg plejer at fjerne hele det mørnede ophæng med alle rester der nu engang måtte være, skrabe evt. limrester af kurven og af membranen.
Herefter indkøber jeg skum fra USA, jeg fandt en sælger igennem Ebay, som havde et ret stort udvalg af skum til netop JBL - han har så også sin egen hjemmeside (men kan ikke lige finde den nu - æv, jeg poster den senere!)
når jeg modtager ophænget "dryfitter" jeg det altid først, jeg plejer at købe lim med ophængende og det kan klart anbefales, ellers er trælim en meget brugbar løsning også.
jeg starter altid med at lime ophænget på membranen, gør det flot uden flydende lim osv. og sørg for at den sidder lige, her er en centrering ikke vigtig...
herefter sætter jeg en sinus tone på højtaleren, grunden herfor, og årsagen til at den er bedre end at skære i dustcappen er; når man tilføjer strøm til spolen centreres den, hvis du sender en sinus tone igennem den, bevæger den sig ligemeget på begge sider af den naturlige nulpunkt = altså dens optimale punkt, som er hvor vi skal have den limet fast.
så påfører jeg lim til kurven imens sinus tonen spiller og så begynder jeg med klemmer - og langsomt hele vejen rundt lægger jeg pres på ophænget.
på denne måde er den centreret og du kan hele tiden høre om den begynder at rubbe i gabet - der er ikke meget plads i et par JBL højtalere i spolegabet!
men det kan lade sig gøre - jeg ordnede et par L16 woofere i sommers og det tog omkring 2 timer, udover tørretid.

Jeg har aldrig haft andet en success med refoaming, det er ikke en garanti for, at det ikke mislykkedes, men det er ikke så svært som det lyder...

mvh.
Søren

Hej Søren

Det er da helt sikkert også klart det bedste, hvis man kan undgå at skære i noget, men når man nu ikke liiiiige havde sådan en tonegenerator inden for rækkevidde, så fandt jeg en anbefaling på nettet om at bruge den anden metode.Trods alt langt bedre end at isætte den med kittet vedlagte dustcap. Nu har jeg aldrig refoamet Jbl og ved ikke om arbejdsområdet er mere snævert end på Dali 7. Dér var ingen besværligheder med at rette shims til.

mvh
Marantzman
Marantzman

Indlægaf Tonni » fre 3. sep 2010 22:37

POKKERS OSSE!!!- Sad lige og skrev et længere indlæg, og så bliver jeg logget af imens! :Megetvred: :Bande:

Nå en kortere opsummering...

Først MANGE tak for de GULDKORN der kommer op i den her tråd!!! - De burde gøre livet lidt lettere for alle os med skumkanter! :cool1:

En af de ting der slår mig, er hvor mange, forskellige, måder denne reparation kan gribes an på!
Har siddet et par timer, og rodet rundt. Og er stødt på både santashooter og Marantzman metoderne, som i alle tilfældene bliver prist i høje "salgs"toner! - Men da jeg har læst at magnetgabet skulle være ca 1 mm (kan det passe, det er fan.. lidt!!!)) - Må jeg nok hellere tro det er en god ide at satse på en sinusgenerator! Sådan en bliver endda solgt i form af en CD, sammen med et af kits'ene!

Hvordan ser det ud med Skat i forb. m. import fra "out of EU"? Som jeg har forstået er reglerne pris inkl fragt + moms og afgift! - Er det rigtigt? for så er en amerikanerpris på et sæt m. lim osv = ca $ 22-27 plus porto på ca $ 28, pludselig mange penge holdt op mod basrep o.l.!!? - Der må da være nogle der sælger gode ting, til en god pris, i EU?

Har også set at der er sælgere der peger på at det ikke er ligegyldigt hvor blød skummet er! - Hvordan skiller man skidt fra kanel? - Sikken jungle jeg har stukket knolden i!

Det er i øvrigt dejligt at se at de er relativt letdrevne! - SÅ min Dynaco kan komme til at banke dem. - Når begge dele er fikset!!! - Marantzman, er du ude på at prøve en rørforstærker, så vil jeg anbefale en EL34/6550/KT88 bestykket Push Pull amp! En af de bedste jeg har hørt i den genre er Lectron ( Hiraga ) JH 50. - Men de går for omkring 8-12 KKr!!!

Grunden til jeg, i øvrigt, blev lidt "forbavset" over magnetgabet skulle være 1 mm er at jeg en del gange har skruet i Lowther PM6A og PM4A med henblik på at undgå at de slæbte svingspolen på! og de har et lignende gab til en 6½" reel diameter, ultralet, membran!!! - Så en 10" må virkelig være kritisk!!!

Med mange taknemmelige hilsener
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Næste

Tilbage til Højttalere