Gamma højtalere fra Audioscan

Rosinen i pølseenden

Gamma højtalere fra Audioscan

Indlægaf Klausen » fre 8. nov 2013 10:55

Kan huske de højtalere men kan ikke huske hvordan de lød.
Er det noget der er værd at købe der er en 15" bas med lærredsophæng og de ser fine ud. der var en knap på dem til at skifte mellem 3 positioner.
Brugeravatar
Klausen

Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Gamma højtalere fra Audioscan

Indlægaf Hackenberg » fre 8. nov 2013 10:59

Sandsynligvis Gamma Monitor. En af datidens største byg-selv succeser. Den har et meget fint diskanthorn, VLD12 eller 13. Kig ind og se om foliebåndet er intakt.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf vericon » fre 8. nov 2013 11:02

Hej
jeg husker serien som en 12" kombineret med diskanthorn - eller som 3 vejs med 12" bas - lukket mellemtone og diskanthorn eller som 12" - lukket mellemtone og 2 x 16 Ohm diskanthorn eller ultimativt em Astec Sound Motor i plasticspand som mellemtone -
Alle udgaver i reflekskabinet -
Den ultimative har jeg haft fornøjelsen af at bygge - og lytte på i forrige årtusinde - det var ikke helt tosset -

Hilsen
Hans Jørn
Brugeravatar
vericon

Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Indlægaf spuncut » fre 8. nov 2013 13:20

Hej Klausen
Jeg hørte et sæt Gamma'er for et års tid siden og jeg syns' at de stadig holder.
Billede
Der er god definition i toppen, evnen til at holde instrumenter, sang og slagtøj adskilt er formidabel. Dette skyldes helt sikkert den fine bånddiskant som er (lidt) en kopi af Decca London. Om mellemtonen kan spille op til bånddiskanten, kan diskuteres. Den lydmæssige sammenhæng ned til bassen fejler ikke noget. Bassen får skyld for at være lidt slatten men det er jo en sygdom som de fleste højtalere fra perioden har.
Gamma Monitor bør nydes med en god MC-pu eller en digital lydkilde som ikke roder i toppen og effektforstærkeren bør ikke være for dødkulret (men det bør den vel aldrig) og på 100+ gode watt.
Vær opmærksom på at det kun tager et nanosekund at fordampe båndet i diskanterne, du når ganske enkelt ikke at høre nogen mislyd før at det er for sent !!
Her er lidt om Gammaserien :
http://skovfisken.blogspot.dk/2012/09/g ... ntage.html
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf r-l-b » fre 8. nov 2013 19:01

Man kan med lidt dygtighed og den rette tykkelse alu-folie selv reparere og folde en musetrappe til erstatning af diskanthornets strimmel
Det er rigtigt som spuncut skriver atMellemtonen var skod - men det er vist let at bytte den ud til noget bedre
Bassen er kun slap med en dårlig forstærker - en god kraftig effekt og en tuning af basporten kan godt få til at spille god tør bas
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf snod » fre 8. nov 2013 19:12

r-l-b skrev:Man kan med lidt dygtighed og den rette tykkelse alu-folie selv reparere og folde en musetrappe til erstatning af diskanthornets strimmel

Se evt her.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Nillerviborg » fre 8. nov 2013 20:23

Jeg har et sæt af Monitor versionen...
Der er ved et "uheld" blevet tilpasset en moderne super - bånd-diskant i det oprindelige diskant - Til stor fornøjelse for undertegende, da de holder noget længere end de oprindelige "musetrapper". ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf ferr31 » fre 8. nov 2013 21:40

Det kan være at jeg skal en tur over i skuret og finde mine frem.
Jeg har faktisk aldrig rigtigt lyttet til dem, jeg syntes bare det var synd
at de stod til at blive skrottet på den lokale genbrug, så de røg ind bag
i bilen da jeg havde læsset af.

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf Klausen » fre 8. nov 2013 22:57

Jo, men det var nu ikke mig der skulle ha' dem men min nevø, har lige hørt dem og de lyder fine selv diskanten, så tror den 100 las han gav for dem var fin, de skal spille med en en Beomaster 5000 til en start og så har han lige fået en Sony pladespiller og nogle vinyler op fra mig. så håber han bliver grebet af vintagefeberen.

Vil gerne selv ha' haft dem stående, men der dukker nok et sæt op på et andet tidspunkt.
Brugeravatar
Klausen

Indlægaf spuncut » fre 8. nov 2013 23:05

Hej Klausen
Ikke lige den bedste forstærker til formålet :(
Du ka' sikkert overtage dem når han har fordampet diskantbåndene :thumbsup:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Nillerviborg » fre 8. nov 2013 23:25

Klausen skrev:Jo, men det var nu ikke mig der skulle ha' dem men min nevø, har lige hørt dem og de lyder fine selv diskanten, så tror den 100 las han gav for dem var fin, de skal spille med en en Beomaster 5000 til en start og så har han lige fået en Sony pladespiller og nogle vinyler op fra mig. så håber han bliver grebet af vintagefeberen.

Vil gerne selv ha' haft dem stående, men der dukker nok et sæt op på et andet tidspunkt.

BM5000 " i sølv-Alu" med vippefronten og sådan, eller det gamle Beolab5000 / Beomaster5000 sæt ??

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf Klausen » lør 9. nov 2013 09:35

Det er den der er mørk med alu , onklen mente den var på omkring 50w, kender ikke B&O's program, har aldrig brudt mig om designet. Kun Beomaster 8000 kan da til nød gå.
Brugeravatar
Klausen

Tilbage til Højttalere