Hjælp med Beovox 4703

Rosinen i pølseenden

Hjælp med Beovox 4703

Indlægaf Spectrum » man 9. dec 2013 20:05

Jeg Aner ikke om det her skulle ligge under Søger / Sælger i stedet... Men Ja, Vi har jo gode admins til at råbe af mig hvis det er. Haha.

Jeg Købte idag et sæt Som oven nævnte Beovox 4703, Og de er skam flotte i deres look, Ser meget Retro Og seje ud, De her er slidte, men det kan ændres på en time på min arbejdsplads. Men, tja, Nu hvor jeg gav en 10er for sættet, er det ikke et stort tab, Men Alle 4 Basser Har skrat i spolerne, og da jeg prøvte at fikse det, kunne jeg ikke få magneterne på plads, så jeg blev nød til at Pusle lidt, så nu har jeg 2 Slidte basser, og 2 Radiatore, Så er Mellemtone Mør, helt vildt, den ene blev jeg nød til at Hardwire en Sony enhed over på, fordi den var så død. Så kommer der heller ikke signal ud til diskanten, Så nu, er spørgsmålet, Om der er nogen der ligger inden med et magentil sæt Højtalere, eller i hvert fald Nogle Enheder til en fair Pris? Ellers ender det med at jeg skifter alle enheder ud med Nogle Nye Visaton Enheder jeg har liggende, som ikke er så charmerende igen. :p

-Søren
Kender lidt til lidt af hvert, mest solidstate grej, men lærer PT også om Rør.
Stor Fan af Technics Og Zenith.
Brugeravatar
Spectrum

Lokalitet: Ribe

Re: Hjælp med Beovox 4703

Indlægaf spuncut » man 9. dec 2013 22:12

Hej Søren
Udmiddelbart ligner det noget SEAS-værk :
Billede

Der er et sæt til salg her :
http://www.dba.dk/hoejttaler-bang-olufs ... 003986064/
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Spectrum » man 9. dec 2013 22:53

Jeg blev lidt kreativ, og gjorde dem godt rent, skiftede til et bedre og mere overskueligt dæmpnings-materiale og smed et grundig crossover i, nu skal der bare skæres monterings-plader og findes nogle gode enheder, jeg beholder dog de gamle cone diskanter, da de lyder glimrende på det her crossover. For andres interesse vil jeg poste resultatet snarest, forhåbentlig kommer jeg tæt på min gamle grundig mBox med mit eksperiment her, det var min favorit 3vejs jeg indtil videre har ejet. Dog tak for linket, kunne være det kunne bruges. :)

-S
Brugeravatar
Spectrum

Indlægaf acj1980 » fre 13. dec 2013 01:07

Søren.... man skal såvidt det er muligt holde sig så tæt til de originale enheder som det er muligt samt delefiltre... du skal jo tænke på at delefilteret er defineret udfra højtalerens data.. og der er MEGET forskel i dem selvom de begge kan være 6".. så vil klart anbefale dig at lede efter nogle tilsvarende enheder samt udskifte de defekte komponenter i de gamle delefiltre.. ellers er det jo ligegyldig mht kvaliteten da du ikke får det ud som de i sin tid kunne levere af kvalitets lyd

Alex
acj1980

Indlægaf Captain Phoenix » fre 13. dec 2013 01:32

acj1980 skrev:Søren.... man skal såvidt det er muligt holde sig så tæt til de originale enheder som det er muligt samt delefiltre... du skal jo tænke på at delefilteret er defineret udfra højtalerens data.. og der er MEGET forskel i dem selvom de begge kan være 6".. så vil klart anbefale dig at lede efter nogle tilsvarende enheder samt udskifte de defekte komponenter i de gamle delefiltre.. ellers er det jo ligegyldig mht kvaliteten da du ikke får det ud som de i sin tid kunne levere af kvalitets lyd

Alex

Spot on, Alex, spot on.
Man kommer måske let til at virke som en gammel "purist", men jeg undrede mig meget over hvad der var gang i...
Overskueligt dæmpningsmateriale… Delefilter fra Grundig...:QQS:
Spektrum/Søren - har du erfaring med/viden om det du er igang med?
Ellers er der erfaringsmæssigt mange herinde som ved noget om grejet (også Beovox) og som gerne vil hjælpe (hvis det er dét man er interesseret i).

PS: Diskant-enhederne er iøvrigt ikke "cone", men nærmest stik modsat - nemlig dome (SAES H-086 så vidt jeg kan se).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf jcr1972 » fre 13. dec 2013 13:19

Hvad menes med overskueligt dæmpemateriale?? Det dæmpemateriale de er "født" med er der da vist intet i vejen med. Har selv haft sådan et sæt Beovox dér dengang jeg var teenager for en del år siden efterhånden, og jeg husker at de var dæmpet med sådan noget mørkegråt bomuldsfnuller.
jcr1972

Indlægaf acj1980 » fre 13. dec 2013 13:25

Jeps det er kapok, og det er de født med og der er afvejet lige præcis den mængde som er nødvendig for at dæmpe div resonanser afdæmpet.. så Søren.. det er vidst det man kalder en ommer
acj1980

Indlægaf Dan63 » fre 13. dec 2013 21:58

Hej Spectrum.

Nu kan det godt være at der bliver rynket på næsen af mit indlæg:)
Men jeg ser sådan på det at hvis du har lyst til at eksperimentere med dine 4703'er, gør du bare det. Du bør nok gemme de originale "stumper", så du har noget at gå ud fra hvis du skulle få lyst til at føre dem tilbage til deres oprindelige stand..:)

Mvh. Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf acj1980 » lør 14. dec 2013 01:12

Jeg går hvertfald ikke ind for den form for blastfemi ting.. det oplever jeg alt for tit på kræmmermarkeder med at der står et sæt tjahh B&O højtalere.. typisk s45 og spiller.. de vil gerne ha en halv million for dem og så piller man frontstoffet af og ser at en eller anden klyt har udskiftet de originale og monteret nye 8" der slet ikke er beregnet til at spille i lukket kabinet... ihhh tænker man og går videre,
acj1980

Indlægaf Dan63 » lør 14. dec 2013 19:16

Hej igen.

Selvfølgelig laver man en modifikation, skal man gøre opmærksom på denne når højtalere eller andet sælges.:)
Hvor godt eller dårligt denne modifikation så er, er en anden sag.:)
Så har man i det mindste mulighed for at sige til eller fra, udfra hvad det er.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Indlægaf Spectrum » søn 15. dec 2013 10:12

Hey folkens, jeg har vildt travlt med forberedelse til studier som starter 1/1 for mig, jeg undskylder de sene svar.
Grunden til at jeg gjorde det her var fordi de ente med at være i en ringe stand, jeg log først sent mærke til mange fugtskader rundt på sættet og opgav meget hurtigt at holde mig til de originale indstillinger. Jeg gad ikke investere store penge i det, så kunne jeg lige så godt købe samme sæt brugt igen.
Der er hverken videresalg eller store forventninger med sættet, og da jeg knap nok kunne Få det til at virke køber jeg nu en gammel grundig Box M af eneller anden model, det sparer mig det her "uoverskuelige" gør det selv arbejde, og så ville resultatet nok heller ikke leve op til forventninger.
Hvis nogen ellers har et godt råd til hvad man kan gøre ved det her B&O sæt, må de gerne sige til. Jeg har selvfølgelig alle org. Stumper endnu

-Mvh. Søren
Brugeravatar
Spectrum

Indlægaf Dan63 » søn 15. dec 2013 21:49

Hej Søren.

Du skriver at de har fugtskader, er det så både kabinetter og enheder?
For hvis det er tilfældet, kan det måske godt være at du skulle finde dig et sæt Grundig i stedet.:)
Som du selv skriver ønsker du ikke at bruge en del penge på projektet.

Det kan også blive for stort et arbejde at få dem op at køre.
Men uanset hvad er det dig, som afgøre hvor meget og hvad der skal ske med dem.:)
Du kan jo vælge at lægge dem på lager hvis du har pladsen, man ved aldrig om de kan bruges senere.:)

Mvh Dan
Dan63

Tilbage til Højttalere