Beovox 1000 - hjælp til renovering/bedre lyd

Rosinen i pølseenden

Beovox 1000 - hjælp til renovering/bedre lyd

Indlægaf Sigurd » tirs 4. mar 2014 00:32

Hej

Jeg har disse gamle Beovox 1000 højtalere som jeg er rigtig glad for, og har haft i en del år. Dog mest deres udseende - de er super flotte, men lyden er ret ulden. Kan i hverfald tydeligt høre forskel når jeg hører nyere/bedre højtalere- de mangel skarpheden og detaljerne. Tror også det er de originale elementer der sidder i, så de er vel mere end 30 år gamle? Jeg bruger en NAD 712 forstærker til dem.

Vil tro det vil give en del at skifte enhederne i dem - men ved ikke hvad jeg skulle købe/hvor jeg skulle købe nogle sådan (og de andre ting jeg evt skulle måtte bruge).

Kan man evt få et værksted til at gøre noget sådan her i KBH området? - men vil foretrække at gøre det selv, kan godt bruge en loddekolbe.

Håber på et godt råd eller to fra nogle erfarne mennesker herinde:-)

På forhånd tak

Mvh
Sigurd
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sigurd

Lokalitet: København

Re: Beovox 1000 - hjælp til renovering/bedre lyd

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 4. mar 2014 01:33

Hej Sigurd - velkommen på vintagehifi.dk

Det kan næppe betale sig at skifte enhederne i dine Beovox 1000'er (vil også kræve ændringer i delefilteret).
Hvis du kan lide udseendet og vil have noget bedre i samme look, skal du gå efter Beovox 1200 (type 6218 - obs: der er en eller to andre typer, der også hedder Beovox 1200) eller Beovox 2600.
Med lidt tålmodighed finder du dem på dba eller andre net-salgssteder for nogle hundrede kroner.
Kan vare en god idé at skifte delefilteret-kondensatorerne - det gavner diskantgengivelsen meget (let at gøre hvis man kan lidt selv?)
God jagt!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf mcs_5 » tirs 4. mar 2014 02:34

Det med delefilterkondensatorerne er en glimrende idé - det kan give en stor forskel. Og så er det nemt og billigt!

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf acj1980 » tirs 4. mar 2014 08:44

Mon ikke bare man skal erkende at lyder nu en gang bare ER sådan i sådan et sæt, de er fra 1968-1970, at skifte enheder hjælper ikke, de ændre sig ikke i lyden, medmindre svingspolerne går på magneten osv, skal der endelig gøres noget kan du skifte den overførelses blok som sidder i delefilteret, da det er en 2 vejs udgave er det jo let.

I øvrigt skal man ikke kimse af de højtalere er så gamle, de spiller særdeles fremragende i forhold til så mange andre modeller fra samme periode, dog forstår jeg ikke hvorfor de er "uldne i lyden" hos dig, jeg har hhv.beovox 800,1000 og 1200, ingen af dem er delefilteret skiftet i, og de spiller helt igennem fantastisk, man skal bare lige have i øret at de jo er 40+år
acj1980

Indlægaf Dan63 » tirs 4. mar 2014 13:16

Hej Sigurd.

Er du sikker på at diskanterne stadigvæk virker?
Bare en tanke:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf acj1980 » tirs 4. mar 2014 14:54

Dan63 skrev:Hej Sigurd.

Er du sikker på at diskanterne stadigvæk virker?
Bare en tanke:)

Mvh Dan

Go pointe Dan, de kan også blive svage hvis overførings kondensatorene der flade,
acj1980

Indlægaf Sigurd » tirs 4. mar 2014 20:11

Mange tak for de mange kommentarer og råd!!

Jeg kan se at jeg nok skal starte med se om der er liv i diskantenhederne samt delefilterkondensatorne. Hvor køber jeg reservelele henne? i Brinck Elektronik?

Dengang jeg købte dem fik jeg forklaret at de var så gamle at de havde gummimembraner som var tunge men adrig kom til at spille særlig godt - om det er en røver ved jeg ikke. Nu ved jeg ikke så meget om højtaleree - men tænker der må vel være sket noget udvikling i de 40 år der er gået siden dengang? derfor ideen om at skifte til nogle nye/bedre enheder - men det kan jo godt være at det kræver noget mere viden- fx om at vælge et egnet delefilter Om det ikke kan "betale sig" gør mig ikke så meget - vil jo gerne putte både tid og penge i de gamle trækasser så de kan bruges de næste 40 år også:-)!

Mvh
Sigurd
Sigurd

Lokalitet: København

Indlægaf ST-lab » tirs 4. mar 2014 20:50

Hos min søn har jeg et sæt stående sammen med Beomaster 1000 og Beogram 1000. De er ikke hifi, men jeg syntes ikke de er "uldne". Jeg har vist et sæt diskanter liggende fra et andet sæt, hvor kabinetterne og den ene bas ikke stod til at redde. Dem må du få, hvis dine er døde. Det kan være at dine har sat sig, efter så mange år.

Jeg skal i øvrigt tilbringe weekenden på Amager og omegn, hvis det er...
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab

Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Indlægaf mcs_5 » tirs 4. mar 2014 21:01

Du skal ikke vælge et nyt delefilter i første omgang. Kig på det der er i. Der er sandsynligvis kun en kondensator (bipolar elektrolyt). Køb en ny filmkondensator med samme værdi, og lod den i.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf dalilover » tirs 4. mar 2014 21:16

Se på dit delefilter og kik på de komponenter der sidder på og kik på de tal og nummer , og find de samme på E-bay af mærket nichicon
Mvh David
dalilover

Lokalitet: Vejle

Indlægaf mcs_5 » ons 5. mar 2014 02:20

Nichicon laver vidst kun lytter? Hold dig langt væk fra lytter - du skal bruge polyester eller polypropylen. Og Brinck er sikkert et godt bud, selvom eBay kunne være billigere.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf acj1980 » ons 5. mar 2014 08:58

AT bas enhederne har gummi ophænmg gør dem bestemt ikke ringere, de har en rimelig god lav drifts effekt, og er særdeles velspillende, så jeg undre mig over du har fået bundet sådan en gang sludder på ærmet, godt nok er der sket en udvikling af højtalere igennem de sidste 40 år.. en hel del er faktisk udviklet sig til noget ringe skidt.. bare se enheder til biler, bas boostere.. osv, der er rigtig mange der primært går efter de gode gamle modeller, og det er med god grund, så hellere ofre lidt komponenter og få dem op at spille igen.
acj1980

Indlægaf Captain Phoenix » ons 5. mar 2014 12:03

Sigurd skrev:Jeg kan se at jeg nok skal starte med se om der er liv i diskantenhederne samt delefilterkondensatorne. Hvor køber jeg reservelele henne? i Brinck Elektronik?

Sigurd,
Din tråd fik mig en tur på lageret/værkstedet efter mine Beovox 1000'ere, der har været i huset i et stykke tid, men ikke afprøvet. Det bliver de så nu, hvor de er sat til en 2 x 15 watt receiver og står her på arbejdsværelset og spiller.

Det gør de rigtig godt og musikalsk. Og nej - der er ikke kælderdyb bas eller top-analytisk diskant.
Men der er musikalitet - hvilket i mine øjne/ører er meget vigtigere. Man får lyst til at høre mere musik på dem.

Hvordan lyder de så:
Diskanten er bestemt ikke ulden/svag, så konstruktionen er godkendt (måske er det dine enheder eller kondensatorer - det vender jeg tilbage til). Mellem-området er deres styrke - stemmer og akustiske instrumenter (guitar, tenorsax, piano) står med meget, meget godt nærvær - og fin definition af "attacket" på trommer og sørme også på akustisk bas (mine står tæt på bagvæggen - det giver jo lidt mere fylde). Bækkener klinger godt - uden øre-trættende tendenser (som visse senere Beovox'er kan have). Og så er de pænt følsomme - gætter på ca. 3 watt driftseffekt.
Dette er en højttaler fra da udgangseffekterne var beskedne og lytning (ikke computersimulation) var med til at designe dem. Alt andet lige er det godt.
Jeg tror at én af grundene til at så meget går godt musikalsk her (trods simple komponenter/konstruktion) er, at delefrekvensen ligger helt oppe på 5000 Hz. Den lille basenhed gengiver hele det vigtigste tone-område (hvor øret også er mest følsomt) og fase-rod, forskel i enhedernes placering mv. kommer ikke i spil før langt oppe i overtoneområdet.

Hvis der er liv i diskantenhederne (eller du tager mod ST-labs tilbud om et par friske) er mit råd at give dem et par nye, gode 8 μF kondensatorer - f.eks. Jantzen Cross Caps, der fås hos Dansk Audio Teknik/KT Radio på Vesterbrogade i din hjemby - disse: http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=1786

Skilte lige mine ad - det kan være lidt drilsk, så tillad mig et par råd/fotos:

Beovox1000-1.jpg

Beovox1000-2.jpg

Beovox1000-3.jpg

Beovox1000-4.jpg

Beovox1000-5.jpg

Sidder sgu' her og bliver rigtig glad for disse gamle, basale højttalere (de opfylder ikke engang DIN 45.500-normen for HiFi…).
Måske de kan vinde "2-vejs-mesterskab for enkle 60'er-højttalere" på et kommende træf ;)
Andre er også glade for dem: http://radioogtveksperten.dk/aeldre-b-o ... 0-737.html - og ikke særlig realistikse mht prisen…

Good luck - lad os vide hvordan det går!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf madsen » ons 5. mar 2014 15:17

Captain Phoenix skrev:
Sigurd skrev:Jeg kan se at jeg nok skal starte med se om der er liv i diskantenhederne samt delefilterkondensatorne. Hvor køber jeg reservelele henne? i Brinck Elektronik?

Sigurd,
Din tråd fik mig en tur på lageret/værkstedet efter mine Beovox 1000'ere, der har været i huset i et stykke tid, men ikke afprøvet. Det bliver de så nu, hvor de er sat til en 2 x 15 watt receiver og står her på arbejdsværelset og spiller.

Det gør de rigtig godt og musikalsk. Og nej - der er ikke kælderdyb bas eller top-analytisk diskant.
Men der er musikalitet - hvilket i mine øjne/ører er meget vigtigere. Man får lyst til at høre mere musik på dem.

Hvordan lyder de så:
Diskanten er bestemt ikke ulden/svag, så konstruktionen er godkendt (måske er det dine enheder eller kondensatorer - det vender jeg tilbage til). Mellem-området er deres styrke - stemmer og akustiske instrumenter (guitar, tenorsax, piano) står med meget, meget godt nærvær - og fin definition af "attacket" på trommer og sørme også på akustisk bas (mine står tæt på bagvæggen - det giver jo lidt mere fylde). Bækkener klinger godt - uden øre-trættende tendenser (som visse senere Beovox'er kan have). Og så er de pænt følsomme - gætter på ca. 3 watt driftseffekt.
Dette er en højttaler fra da udgangseffekterne var beskedne og lytning (ikke computersimulation) var med til at designe dem. Alt andet lige er det godt.
Jeg tror at én af grundene til at så meget går godt musikalsk her (trods simple komponenter/konstruktion) er, at delefrekvensen ligger helt oppe på 5000 Hz. Den lille basenhed gengiver hele det vigtigste tone-område (hvor øret også er mest følsomt) og fase-rod, forskel i enhedernes placering mv. kommer ikke i spil før langt oppe i overtoneområdet.

Hvis der er liv i diskantenhederne (eller du tager mod ST-labs tilbud om et par friske) er mit råd at give dem et par nye, gode 8 μF kondensatorer - f.eks. Jantzen Cross Caps, der fås hos Dansk Audio Teknik/KT Radio på Vesterbrogade i din hjemby - disse: http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=1786

Skilte lige mine ad - det kan være lidt drilsk, så tillad mig et par råd/fotos:

Beovox1000-1.jpg

Beovox1000-2.jpg

Beovox1000-3.jpg

Beovox1000-4.jpg

Beovox1000-5.jpg

Sidder sgu' her og bliver rigtig glad for disse gamle, basale højttalere (de opfylder ikke engang DIN 45.500-normen for HiFi…).
Måske de kan vinde "2-vejs-mesterskab for enkle 60'er-højttalere" på et kommende træf ;)
Andre er også glade for dem: http://radioogtveksperten.dk/aeldre-b-o ... 0-737.html - og ikke særlig realistikse mht prisen…

Good luck - lad os vide hvordan det går!

Jeg et par magen til , spolens værdi er 0.16 MH men den ser ok ud
så en ny kondensator vil gi et løft

VH. madsen
Brugeravatar
madsen

Lokalitet: Gørlev

Indlægaf madsen » ons 5. mar 2014 15:24

Måske det var en god ide af gi kantophænget en omgang coatning med eks. naturgummi fra Panduro hobby eller andet tilsvarende, dog så lidt som muligt, det forlænger levetiden, men de ser jo fine ud

Go vind med projektet

VH. madsen
Brugeravatar
madsen

Lokalitet: Gørlev

Næste

Tilbage til Højttalere