DIN-Stik

Rosinen i pølseenden

DIN-Stik

Indlægaf his067 » søn 13. apr 2014 17:37

Hvordan er det egentlig med DIN-højtalerstik? er de noget værd (Lyd-mæssigt)?

Jeg spørger, fordi jeg husker en artikel fra High Fidelity for mange år siden, hvor de målte på fjederklemmer og skrueterminaler og demonstrerede en kraftig stigning i forvrængning ved brug af fjederklemmer (og så selvfølgelig også fordi jeg er på vej til DK for bl.a. at hente den dejlige Newcord TFS82, som Rørglad solgte mig...og for at gå i Legoland med den 11-årige).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: DIN-Stik

Indlægaf zaragon » søn 13. apr 2014 18:15

...hold da helt swinger-party i Legolands pølsevogn - det var en høtyv, der lige skulle sluges! Forvrængning ved højttaler-terminalers tilslutning? Kan der virkelig være hold i det? Skal vi nu til at lodde direkte på terminalerne for at undgå forvrængning? Jeg følger spændt med i udviklingen.

-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Torben » man 14. apr 2014 01:49

Hold da op - somme tider bliver tosseriet helt agurk!
MAnge af os har tykke kabler sat til højttaler terminalerne - skruer man dækket af mange forstærkere ser man at ledningerne til højttaler terminalerne - på indersiden - er tynde ledninger!
Skal nu også de gamle DIN stik misfarve musikken!
VRØVL!
hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf henhlars » man 14. apr 2014 09:30

Selvfølgelig er der nogle, der kan høre forskellen - sådan er det bare :Thumpsup:
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars

Lokalitet: 2990 Nivå

Indlægaf his067 » man 14. apr 2014 22:57

Se, nu var det jo altså bare at jeg erindrer at forskellen kunne måles.....og det var det jef spurgte om.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf mcs_5 » ons 16. apr 2014 22:24

Selvfølgelig kan du måle forvrængning i et stik med dårlig forbindelse. Prøv at tænke på hvor dårligt et relæ med beskidte kontakter kan lyde...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tube mania » ons 16. apr 2014 22:40

Ulempen ved højtaler din stik er at de ikke tager et ordentlig HT kabel (2,5) og i øvrigt ikke præsterer en sikker lav kontakt modstand. De klemmer ikke godt nok og fladen er for lille, men god nok til husmor stereo ;)
Senest rettet af Tube mania ons 16. apr 2014 22:45, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Tube mania » ons 16. apr 2014 22:44

Torben skrev:edningerne til højttaler terminalerne - på indersiden - er tynde ledninger!
Skal nu også de gamle DIN stik misfarve musikken!
VRØVL!
hilsen Torben

Ja...korte tynde ledninger gør ikke så meget, men flere meter er noget andet.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf his067 » ons 16. apr 2014 23:23

Skulle man så konkludere at DIN højtalerstik skal undgås? Og hvis det er tilfældet er der så nogle gode alternativer som f.eks kan passe i en Beolab 5000 eller min nye Newcord TFR82, evt uden as skulle sære nye huller i chassiset/bagpladen ?
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Tube mania » tors 17. apr 2014 07:53

Svært spørgsmål...din stikkene er jo mest beregnet til ledning i ringe-klokke dimension, men jeg mener at have set det er lykkedes at lodde 0,75 i dem. Nu skal det jo nok også tages i beregning at ingen af disse apparater er 'high end' med anselig dæmpningsfaktor og effekt, men uanset dette kan de alligevel lyde forrygende godt med de rigtige højtalere. På trods af din stikkende synes jeg disse apparater har deres berettigelse, men havde gerne set der sad noget andet i dem.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf his067 » tors 17. apr 2014 08:51

Tube mania skrev:Svært spørgsmål...din stikkene er jo mest beregnet til ledning i ringe-klokke dimension, men jeg mener at have set det er lykkedes at lodde 0,75 i dem. Nu skal det jo nok også tages i beregning at ingen af disse apparater er 'high end' med anselig dæmpningsfaktor og effekt, men uanset dette kan de alligevel lyde forrygende godt med de rigtige højtalere. På trods af din stikkende synes jeg disse apparater har deres berettigelse, men havde gerne set der sad noget andet i dem.

Med de nye skrueterminalversioner er det ikke særligt svært af få selv 1.5 skruet ind i dem. Jeg har set at par folk brokke sig over dem (fordi de er skrueterminaler) men de er da egentlig ikke så slemme hvis de tillader så tykke kabler.

m.h.t. 'gode' stik har jeg overvejet om det måske ikke var en ide at trække kabler ud igennem DIN stik-hullet og så sætte en Speakon eller lignende for enden....
Brugeravatar
his067
Redaktør

Tilbage til Højttalere