Yamaha NS1000M

Rosinen i pølseenden

Yamaha NS1000M

Indlægaf his067 » ons 7. maj 2014 09:25

Jeg har kig på et par temmeligt ramponerede Yamaha NS1000M højtalere til omkring 4000 kr. Kabinetterne har brug for en del TLC, men ellers synes de at være i rimelig stand.
Hvad er jeres mening/erfaring om højtaleren, f.eks sammenlignet med Quad ESL 63 eller LS3/5a (eller, selvfølgelig, Acoustic Energy AE1? Er det værd at slå til en handel?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Yamaha NS1000M

Indlægaf LektorBlomme » ons 7. maj 2014 09:40

jeg kan ikke sammenligne med de andre, men jeg er ganske tilfreds med de Yamaha. Det kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget, men jeg vil dog mene at 4000 lyder af lidt meget, hvis de er ramponeret :!:
Personligt synes jeg ikke at et pænt eksemplar bør koste mere end 5000 - der er trods alt lavet en del af dem.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Yamaha NS1000M

Indlægaf Gottschalck » ons 7. maj 2014 12:17

Sammenligningen er lidt svær. Jeg har de små Rogers højtalerne og ydermere har jeg haft de gamle Quad ELS-57. Yamaha NS-1000M har ikke samme grad af detaljerigdom i mellemtonen som de gamle quad højtalere. Bassen er der, men ikke så markant som andre højtalere i samme størrelse. Men tag ikke fejl. Med dynamiske plader flytter de masser af luft. Yamaha har lidt den samme spillestil som de små Rogers, hvis de matches ordentligt eks. med noget ordentligt rørgrej. Visse forstærkere med halvledere kan have svært ved at trække dem og kan ligeledes få glas og ører til at revne, hvis der spilles for højt.

Mine var ligeledes ramponerende, men fik en ordentlig gang sort bejse anbefalet af en anden bruger her på sitet og det har gjort dem flotte igen. Under bejsen er de ydermere fineret, indvendigt afstivet flot og fornuftigt. Det er tænkt på alt undtagen de små dødsyge tilslutningsterminaler.

Og så er der alligevel et eller andet med deres spillestil som tiltaler mig. Musik og støvletramp. Man får lyst til at høre musik. Kønne er de ikke, men børnevenlige med gitre på enhederne og det er vigtigt herhjemme med børn. Stik dem en testplade og du skal høre detaljer og smæk for skillingen. Jazz er de gode til. trommer og blæs lyder naturligt. De er tit blevet sammenlignet med JBL 100 Century i pris og størrelse og er solgt i samme tidsperiode og man forstår godt hvorfor JBL solgte så godt kontra Yamaha. JBL looks good, Yamaha not. Men når det så er sagt har japanerne altså arbejdet hårdt på denne konstruktion og den lyder i mine øjne klasser bedre end Century. Her i nærrigrøvs Danmark ses de sjældent til 4000 og udenlands handles de oftest til 1000 euro for et pænt sæt. NS-1000 er højtalere man skal ha hørt før turen går i graven, hvad enten man bor i UK eller DK ligesom man skal have stiftet bekendtskab til Rogers, Quad og lignende klassikere. Jeg ville absolut prøve dem hvis jeg var dig.
Hilsen jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Tilbage til Højttalere