Opgradering fra Scandyna A25

Rosinen i pølseenden

Opgradering fra Scandyna A25

Indlægaf burdette » man 27. okt 2014 21:24

Hej!

Jeg har et setup bestående af en Marantz 1060 og et sæt Scandyna A25 højtalere. Jeg har egentlig været rigtig tilfreds med det i nogle år, men nu er det blevet sådan, at jeg ofte er lidt utilfreds med lyden egentlig - som om lydbilledet er lidt "uldent" og ikke rigtig kommer så godt ud. Jeg ved ikke, om det kan være forstærkeren, der er noget med, men umiddelbart tænker jeg, at det er højtalerne, som trænger til at blive skiftet. Det skal nok også lige nævnes, at jeg primært hører lp'er.

Har folk forslag til opgraderinger? De kan ikke koste det hvide og de skal helst være ca. ligeså store som mine A25.
burdette

Geografisk sted: Århus

Re: Opgradering fra Scandyna A25

Indlægaf Kberg » man 27. okt 2014 21:43

A25 er en rigtig fin højtaler og hvis man kan lide dens lyd bliver det svært at finde noget som kan opfattes som en opgradering, særligt hvis størrelse og pris er parametre..
-Måske kunne en udskiftning af de bipolare elektrolytter i delefilteret afhjælpe dit problem.

Din Marantz 1060 er også rigtig god; jeg har selv i en periode haft præcis tilsvarende setup...og det kan sgu noget. (Den 1060 skal jeg vist snart have fundet frem igen :Thumpsup: )
-Er din forstærker serviceret fornyligt ?

Hvilken pladespiller og pickup bruger du ?

MVH
FrankK
Kberg

Lokalitet: Kerteminde

Indlægaf Fredmarantz » man 27. okt 2014 22:13

Jeg istemmer koret med at en Marantz 1060 er en fin forstærker ;) . Den er egentlig ikke noget særligt, men alligevel kan rigtig mange lide dens helstøbte lydbillede og voksne tilgang til lyden, med fylde og skjult magt (samt et udseende, der ikke kan gøres meget bedre, hvis man spørger mig). Den kunne nu, som også Kberg er inde på, trænge til en gennemgang og mulig udskftning af elektrolytkondensatorer samt mulige støjende transistorer af typen 2SC458. En rensning af kontakter og potentiometre kan også "Work Wonders". Marantz 1060/A25 kunne i min bevidsthed godt være en overordentlig fin kombination. Jeg ville bruge pengene på kyndig service.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Hackenberg » man 27. okt 2014 22:17

Skift kondensator i dine A25'ere. 10uF så vidt jeg husker. Det kan gøres billigt.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf j3n2 » man 27. okt 2014 22:29

Hvis du ikke har prøvet det, så prøv at stil dem på standere og giv dem god afstand til side og bagvægge.
måske er det bare akustikken der lukker sig lidt om lyden.

vh jens
j3n2

Geografisk sted: viborg

Indlægaf spuncut » tirs 28. okt 2014 21:24

Hej burdette
Nu skal jeg passe på at jeg ikke roder mig ud i noget da jeg ikke kender omtalte forstærker, men jeg har en del midt-70er integrerede forstærkere og fælles for dem er at 4ohms-effekten ikke er meget højere end 8ohms-effekten. Hvis den manglende strømformåen også er gældende for Marantz 1060 så vil den, i følge min overbevisning, ikke være en optimal forstærker til A25.
A25 er en fantastisk højtaler som kan spille naturstridigt dybt og punchy, men den lukker ikke rigtigt op for godterne før den får en forstærker som kan levere +100 go'e watt og når jeg siger 100 go'e watt så mener jeg 100watt i 8ohm og over 170 i 4ohm. Temmelig paradoksalt i og med A25 er rated til sølle 35w. Jeg kan anbefale at du prøver med noget forstærkerværk der kan levere STRØM i rigelige mængder og jeg vil nærmest garantere dig at du ikke vil af med dine A25'ere.
IMHO altid IMHO :thumbsup:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. okt 2014 21:31

og dét...kan vi nok heller ikke blive uenige om....det er altid rart med ekstra i banken, og selv en 1060'er når jo ikke ind i himlen - og især ikke, hvis man vil noget lidt mere "punchy".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Gottschalck » tirs 28. okt 2014 22:42

Må give dig helt ret. De A-25 jeg havde fik 100 watt fra en Sony ES forstærker og jeg kan bekræfte at der virkelig var smæk på drengen og de kan immervæk tåle det.
Vh Jesper

spuncut skrev:Hej burdette
Nu skal jeg passe på at jeg ikke roder mig ud i noget da jeg ikke kender omtalte forstærker, men jeg har en del midt-70er integrerede forstærkere og fælles for dem er at 4ohms-effekten ikke er meget højere end 8ohms-effekten. Hvis den manglende strømformåen også er gældende for Marantz 1060 så vil den, i følge min overbevisning, ikke være en optimal forstærker til A25.
A25 er en fantastisk højtaler som kan spille naturstridigt dybt og punchy, men den lukker ikke rigtigt op for godterne før den får en forstærker som kan levere +100 go'e watt og når jeg siger 100 go'e watt så mener jeg 100watt i 8ohm og over 170 i 4ohm. Temmelig paradoksalt i og med A25 er rated til sølle 35w. Jeg kan anbefale at du prøver med noget forstærkerværk der kan levere STRØM i rigelige mængder og jeg vil nærmest garantere dig at du ikke vil af med dine A25'ere.
IMHO altid IMHO :thumbsup:
MVH spuncut
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf mcs_5 » ons 29. okt 2014 15:48

Jeg har hørt A25'erne spille glimrende med 2*30W (i Hald). Så bare forstærkeren ikke taber pusten med 4 ohms belastning på udgangen, skal der altså ikke så meget til...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf DrBoar » søn 2. nov 2014 20:51

Diskanterna i A25 faller mjukt i toppen. Inga fula resonanser men inte heller så bra upplösning som modernare diskanter.
Brugeravatar
DrBoar

Lokalitet: Sverige

Indlægaf burdette » lør 8. nov 2014 08:04

Mange tak for en masse god respons! Skidegodt forum, det her.

Jeg har lige erfaret at min pick-up nål på pladespilleren er gået (HifiKlubbens Rega P2 kopi, Argon). Det kan være en grund til løbende dårligere oplevelse af lyden, kan det ikke? Glæder mig til at høre musik idag, når jeg lige har fået den skiftet.

Jeg tror, jeg holder mig til rådet om at sørge for kyndig service på både forstærker og højtalere, da jeg har i perioder har været overordentlig glad for setupet - og lige nu er stuen sådan lidt indrettet efter præcis dette også.

Tak igen!
burdette

Geografisk sted: Århus

Indlægaf bonne » søn 28. dec 2014 12:23

Glad for at finde denne tråd - for måske kan nogle herinde vejlede.

Jeg har i lang tid haft et setup af bl.a. en Revox forstærker og nogle Goodmans højtere. Enhederne i disse højtalere røg sig en tur, og jeg fik foræret et sæt ScanDyna A-25.

Desværre røg diskantenhenden i en af disse (den lyder i hvert fald meget mudret, og drejeknappen på bagsiden har ingen funktion), så jeg har stærk mistanke om at Revox'en er syg. Derfor har jeg aldrig pakket mit HIFI ud efter jeg er flyttet, og har derfor i lang tid levet med lyd fra bl.a. PC-højtalere... )-:

Nu skulle der ske noget... og selvom det ikke umiddelbart har noget med vintageHIFI at, gøre, så hav tålmodighed... for det kommer senere. Kiggede i lang tid efter en opgradering på forstærker siden. Jeg vil gerne have en mulighed for at styre forstækeren via en app, så derfor har jeg ikke tænkt på at reparere Revox'en. Lettere uovervejet har jeg derfor købt en Denon CEOL N9 - også fordi jeg troede, at der fulgte højtalere med, men det gjorde der så ikke. "Nå", tænkte jeg. "Jeg sætter bare mine ScanDyna'er til" - og glemte helt at diskanten var røget i den ene.

Da jeg så satte dem til, blev jeg virkelig glad... tænk at jeg har levet så lang tid uden et ordentligt anlæg. Med forbehold for den manglende diskant, synes jeg virkelig at Denon'en og A-25'erne spillede max sammen.

Så jeg tog til HIFI-klubben igen for at vende problemet med dem. Skulle jeg reparere mine A-25'ere eller skulle jeg købe et nyt sæt. Ikke overraskende synes sælgeren at jeg skulle købe et nyt sæt. De gamle A-25'ere ville ikke kunne repareres. Og i øvrigt fik jeg at vide, at der ikke var noget, der hed ScanDyna, der kunne være så gammelt. (?)

Nå, men vi lyttede til forskellige højtalere, og jeg synes faktisk ikke, at der var nogle, som bare tilnærmelsesvist kom op på niveau med A-25'erne...

Så nu går jeg i tankerne om at fikse A-25'erne, søgte på nettet og fandt denne tråd, hvor nogle snakke om at reparere A-25'ere.

I første omgang tænker jeg at gøre det selv. Hvordan skiller man en A-25 ad korrekt?

Hvis jeg vælger at lade en fagmand gøre det, hvem kan da anbefales i Storkøbenhavnsområdet (med parkeringsmulighed)

Vh, Lars.
bonne

Lokalitet: Malmö

Indlægaf exlærer » søn 28. dec 2014 13:30

Hej Lars og velkommen til.
Prøv at skriv en pb til Hackenberg som også har skrevet i dette indlæg. Han er lidt af en højttaler-ekspert, og han har nok nogle ScanSpeak diskanter, du kan købe. Har selv nogle A25 uden drejekontakt som også er lidt ulden i diskanten i forhold til de Qln ,B&O samt mine Dux fuldtone jeg ellers har stående. Det hjælper dog at parre dem med en lys strømstærk receiver så som Nikko 8085. Håber du finder en løsning
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Indlægaf pqrannes » søn 28. dec 2014 21:16

Til lykke med A-25 højttalerne. Når du finder ud af, at det er diskanten der er stået af, og du via A-25-tråde her eller på udenlandske fora finder ud af, hvilken type diskantenhed, der sidder i dine, kan jeg måske hjælpe. Sidst jeg kiggede efter, havde jeg en kassefuld et sted, og jeg giver gerne en bort.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Hackenberg » man 29. dec 2014 12:09

Hej burdette.
Du giver bare besked så finder jeg en diskant til dig.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Næste

Tilbage til Højttalere