af Highmass » tors 5. nov 2015 12:25
Kummefryser på 150-200L!. Det var da en ynkelig lille én. Hvis man går på Google og søger JBL speaker builder kan man finde JBL´s beregningsprogram til baskabinetter. Det smukke ved det er, at det indeholder en database med rigtig mange enheder, deriblandt de fleste JBL. Jeg har tidligere beregnet Le15A i mine kabinetter (275L) og jeg mener at jeg nåede frem til omkring 35 Hz ved -3db punktet. (Jeg kan desværre ikke bruge det lige nu, da jeg lige har skiftet pc).
Så hvis Le15A skal spille rigtig bas, så skal det helt bestemt være et STORT kabinet. Hvis man bruger den oprindelige definition på subwoofer, altså en højttaler som spiller meget dyb bas, så glem det. Det er på mange måder en dejlig enhed, men den er ikke beregnet til dybbas. Hvis du absolut vil forsøge dig, så er der ingen vej uden om elektronisk kompensation. Jeg vil selv i det tilfælde anbafele et stort kabinet, idet der skal kompenseres kraftigere på et lille kabinet. En x max på 4mm og kraftig kompensation lyder ikke som en god ide, så altså stort kabinet og lille komp.
Men eftersom Le15a´s største styrke efter min mening lige netop er den pæne følsomhed, så er det jo ikke lige den enhed som er mest oplagt at anvende til Per´s formål.
Hvis det var mig, ville jeg sælge de fine enheder hvis det SKAL være subbas, og købe noget mere velegnet. Efter min opfattelse er Coral 15L70 et godt valg (Ja jeg har målt data på den), og den har samtidig stadig en rimelig følsomhed på 95db. 2 stk. Le15A burde ved salg kunne indbringe ca. 4 skt 15L70. Hvis man så bygger High Fidelity´s push pull konstruktion fra starten af firserne, så begynder vi altså at snakke noget som ligner -3 db ved 20 Hz, samtidig med at det kan gøres ganske kompakt (Omkring 100L) hvis man bruger kompensation. Jeg har i øvrigt sammenlignet de 15L70 med JBL 2231A med 2235 membraner i et 140L kabinet (Brugt som almindeligt baskabinet i en 3 vejs ht), og jeg foretrak meget klart 15L70. Det er efter min mening en voldsom undervurderet enhed, i skarp kontrast til 2231A og 2235 som efter min mening er voldsomt overvurderede.
Mvh. Lars.