Studio-box Højtalere

Rosinen i pølseenden

Studio-box Højtalere

Indlægaf acj1980 » søn 17. jan 2016 19:50

Jeg spottede på vores lokale marked et sæt fysisk ret store højtalere, og fik dem med hjem for en 200 kr seddel efter lidt prutten om prisen, jeg syntes ikke jeg kunne lade dem gå næsen forbi, for da jeg kiggede inde bag front stoffet sad der 3 enheder, alle philips, en stor 10" bas, en 4" mellemtone og en lille 1" diskant, Bas enheden er ikke som dem man kender fra Beovox 5700 modellen, denne har en mindre svingspole, men samme skum dustcap der med tiden bliver hård og smuldre væk, gummikant ophænget er også tyndere og mere smidigt ift. beovox bassen

Mærket kender jeg ikke, er der nogen der ved hvem der står bag dem? det virker som et rent sæt Philips, de hedder studio 70, 70 er for sinus belastning, de er nomineret til max 100watt, er der desuden en som kan sætte et årstal på dem? umiddelbart vil jeg tro de er fra 1973-1976 , de spiller i øvrigt ganske udmærket, taget i betragtning af størrelse og alder.
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
acj1980

Re: Studio-box Højtalere

Indlægaf beodude » søn 17. jan 2016 20:15

Lækkert fund :)
beodude

Indlægaf Dan63 » søn 17. jan 2016 21:17

Hej.

Jeg har haft et sæt Studiobox, som jeg dengang sidst i 70'erne købte brugte i en All-Radio forretning i Nykøbing FL. og forstod at det var nogle bl.a. All-Radio forretningskæden fik lavet.
Dem jeg havde var udstyret med Philips 0160 diskanter og jeg fik sat et par 4" dobbeltmembranenheder i dem som erstatning for de lyse enheder, som var brændt af.Bassen var i mine også 10", der lignede ligeledes noget fra Philips.De var i øvrigt af trykkammertypen.
Mere kan jeg desværre ikke huske om dem

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf cdp » søn 17. jan 2016 22:07

- det kunne godt ligne et sumax produkt - men sikkert noget som blev solgt i pakker med en kendt reciever fra dengang. Købte selv en scandyna 2100 med 2 studio box højtt. sidst i 70 erne. Mener disse hed 30, og var en simpel 2vejs lukket, med 8" bas og 2" cone diskant. Enheder i den billige ende.. :(
Men tillykke med fundet - ophængene er ok, men regn med tolerancen i bassen er lav, pga. den lille svingspole.
Mange sætter en større dust cap på, da det indikerer en kraftig "motor", men det snyder lidt her.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf acj1980 » søn 17. jan 2016 23:10

CPD det var også min tanke at jeg ville købe nogle nye dustcaps og lime på, det samme gjorde jeg med mine 5700er da de også var smuldret væk, jeg tror de her er noget i mellemklassen i det mærke, bare man dog kunne finde noget på dem, du må i øvrigt lige definere mht tolerancen i bassen?, den fik jeg vidst ikke helt fat i. :shock: :shock: :shock:

@Dan63, kan du huske om de var fabriksnye da du købte dine? og om det var 2 eller 3 vejs højtalere? det kan sagtens være noget som en radiokæde har fået lavet specielt kun til dem, men det er med stor sandsynlighed et rent philips kit med tilhørende delefilter, i stil med dem man kunne købe hos Peerless
acj1980

Indlægaf Dan63 » man 18. jan 2016 10:56

Hej Alex.

De Studiobox jeg købte dengang var brugte og det kunne godt passe at det var baseret på et rent Philipsbyggesæt, faktisk havde butikken flere brugte sæt højtalere stående dengang.
Jeg kom lige i tanke om at enhederne var placeret på fronten sådan lidt ala JBL 4410'erne.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf acj1980 » man 18. jan 2016 11:18

Hej Dan.

Tak skal du have for svaret, jeg tror de må være fra omkring medio 70erne, de her er også fra Studio-box er også monteret forfra :p
acj1980

Indlægaf spuncut » man 18. jan 2016 19:08

Købte sådan et sæt for konfirmationspengene i 73 og som Dan skriver i All-Radio i Nakskov. Det var faktisk en rigtig god højtaler til prisen. Mellemtonen fra Philips var den kendte "fluefangertype". Aner ikke hvad det var for noget beg de var smurt med men de forblev klistrede, denne coatning ser dog ud til næsten at være fordampet på dit eksemplar.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Hackenberg » man 18. jan 2016 19:20

Bassens kanter SKAL have rigelig silikone/Rubber Conditioner. Ikke fordi de revner men fordi de stivner.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf cdp » man 18. jan 2016 20:35

acj1980 skrev:CPD det var også min tanke at jeg ville købe nogle nye dustcaps og lime på, det samme gjorde jeg med mine 5700er da de også var smuldret væk, jeg tror de her er noget i mellemklassen i det mærke, bare man dog kunne finde noget på dem, du må i øvrigt lige definere mht tolerancen i bassen?, den fik jeg vidst ikke helt fat i. :shock: :shock: :shock:

@Dan63, kan du huske om de var fabriksnye da du købte dine? og om det var 2 eller 3 vejs højtalere? det kan sagtens være noget som en radiokæde har fået lavet specielt kun til dem, men det er med stor sandsynlighed et rent philips kit med tilhørende delefilter, i stil med dem man kunne købe hos Peerless

Jeg mener, at jo mindre svingspole og magnet er, jo mindre skal tolerancen i gabet være, for at udnytte effekten.
- men en lukket højtt. er jo kendetegnet på en bas, der er tilpasset den fjedereffekt et lukket kabinet giver, og mange af de gamle scanspeak/seas højttalere er jo populære, grundet en behagelig, rund og velkontrolleret lyd, fra et mere eller mindre lukket kabinet. Til gengæld på bekostning af typisk lidt højere drift effekt.
- Du kan jo kigge lidt på delefilteret og motionere ophængene som nævnt, så er det hele slet ikke så tovligt på ægte jysk.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf acj1980 » man 18. jan 2016 21:06

Tak for de mange svar, det er og bliver en fornøjelse at poste herinde, kanterne på basserne er silkebløde faktisk,
Jeg kan kun give jer ret i at de faktisk spiller super godt og er rund og blød i lyder, det med den lidt højere drifteffekt er vel nærmest obligatorisk når vi snakker trykkammer? jeg tror endnu ikke jeg til dato har set en TK højtaler med lav drifts effekt, med mindre det er en 30" vi snakker om
acj1980

Indlægaf Kberg » man 18. jan 2016 22:45

Hej
Tillykke med dem...

Jeg har et sæt med nøjagtig samme bestykning, købt af min svoger medio ca. 1973/4.
Mærkatet bagpå siger Jamo J50 så det Phillips sæt findes vist med mange navne.
-gad vist om delefiltrene er ens ?

Jeg husker også lyden som blød, rund og behagelig. På trods af den relativ høje driftseffekt kan de nu godt spille op til fest; det har de ihvertfald gjort mange gange.
Mine er før tiden på fjernlager, får lyst til at give dem lidt tid i stuen :p

Nogen bud på om nye dustcaps skal være "ventilerede" eller den lufttætte type ?

Mvh
FrankK
Kberg

Lokalitet: Kerteminde

Indlægaf B&O Vintage » man 18. jan 2016 23:31

Dem havde jeg også snuppet. Fed design og når lyden også er god så er det jo super duper. Tillykke :thumbsup:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf acj1980 » tirs 19. jan 2016 00:46

Kberg skrev:Hej
Tillykke med dem...

Jeg har et sæt med nøjagtig samme bestykning, købt af min svoger medio ca. 1973/4.
Mærkatet bagpå siger Jamo J50 så det Phillips sæt findes vist med mange navne.
-gad vist om delefiltrene er ens ?

Jeg husker også lyden som blød, rund og behagelig. På trods af den relativ høje driftseffekt kan de nu godt spille op til fest; det har de ihvertfald gjort mange gange.
Mine er før tiden på fjernlager, får lyst til at give dem lidt tid i stuen :p

Nogen bud på om nye dustcaps skal være "ventilerede" eller den lufttætte type ?

Mvh
FrankK

Mht dustcaps så købte jeg hos speakerworks.com :Speaker Dust Cap Paper 3" , til mine beovox 5700, de dækker nemlig lige akkurat over de grimme krater som man får efter skumhætterne, jeg har aldrig haft problemer med lyd eller at den bliver skubbet af igen, så dem vil jeg gerne sige go for .

http://www.speakerworks.com/dust_caps_s/66.htm

Godt at høre jeg ikke er den eneste som faktisk synes de højtalere lyder ganske okay, det var da et sjovt træf at Jamo havde et matchende sæt, men jah det har nok været en nem løsning for mange, ikke at det er ringe, bestemt ikke
acj1980

Indlægaf spuncut » tirs 19. jan 2016 01:08

Mellemtonen hedder med al sandsynlighed AD5060 og coatningen er en slags sort gummi som ikke hærder men åbenbart fordamper med tiden.
Billede
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Næste

Tilbage til Højttalere