Hej Casper,
Tillad mig et par kommentarer - håber du opfatter dem på rette måde
Casper skrev:Jeg/vi lytter suverænt mest til musik med en rockinstrumentering.
Det betyder vel(?) at der så lyttes med et vist/højt niveau - og at der er vægt på output i bas-området.
Marantzen har jo også kræfterne til at bakke dette op.
Casper skrev:Men jeg har da fundet nogle Beovox P45, som jeg synes er virkelig flotte. Og derudover er der Audiorama 8000.
P45 er en dejlig højttaler (har den - og reol-søsteren S45, som jeg elsker selv om den ikke er fejlfri), men P45 er ikke særlig velegnet til jeres brug:
1) Bas-enhederne er kun 12,5 cm og selv om der er to af dem, sætter det en begrænsning (ikke mindst ved høj rock-musik eller fuldt symfoniorkester). Den har brug for at sidde på en væg (hvad den jo også er designet til) for at kunne levere et rimeligt bas-output og det understreger jo, at højttaleren i sig selv er lidt "bas-svag".
2) De er store i frontareal og hvis de sættes højt op på væggen (så lyden kommer fri af møbler o.l.) bliver de meget synlige i rummet. Jeg gætter på at synlighed/det visuelle er en stor grund til, at du er gået på kompromis...? At P45-fronten er kulsort får dem ikke til at se mindre ud.
Audiorama 8000 har jeg ikke lyttet til - men diskrete kan man vel ikke kalde den (om end den har særlige designmæssige kvaliteter, som måske gør den spiselig i kompromis'et).
Jeg tillader mig at foreslå, at du/I tager endnu en runde om højttaler-emnet.
Det vil da være pokkers ærgerligt at ofre en stor del af den gode lyd fra receiveren ved at vælge for små højttalere pga. udseendet. Højttalerne er den enkelt-del, der har størst indflydelse på lyden.
Med f.eks. den JBL L-96, Nillerviborg foreslår, få du en
langt bedre højttaler end P45 (godtnok dyrere også). Måske kan man forestille sig, at den står diskret/mindre ideelt til daglig baggrundslytning - og så kan flyttes til den "akustisk rigtige" position, når musiklytning er det primære?
Keep us posted
PS: Hvis du vælger P45, så vær opmærksom på, at basenhederne ikke er defekte (membranen låst fast pga at magneten har løsnet sig). Dette er en meget hyppig fejl på P45 - og hvis de er OK ved købet, skal man hurtigst muligt få limet magnetens polstykke fast, så fejlen ikke opstår.
PPS: Kompromis'et om "hvad må stereoanlægget fylde/se ud af" er en klassiker...