JBL L-99

Rosinen i pølseenden

JBL L-99

Indlægaf sommer » søn 13. mar 2011 23:49

Hej
Har en tid fulgt med på Vintagehifi på sidelinjen, men nu er tiden kommet til mit første indlæg.
Jeg fandt et par JBL L-99 idag under oprydning på loftet i min andelsforening. De er MEGET skrammede, men enhederne (LE-14a og LE-20) er i god stand. Dog er ophænget ret stift, men det er dog intakt og uden revner. Jeg overvejer at give dem en omgang bremsevæske - det er der flere på audiokarma, der har haft held med. Har I erfaringer med tricket? Det skulle eftersigende kunne blødgøre en del.
Lodningerne i den ene diskant er også faldet af, så den må jeg kigge på ved lejlighed - det har jeg aldrig gjort før, men mon ikke det er til at fixe, selv med 8 tommelfingre? :shock: En lille demo i kælderen med en AKAI reciever spændt for lød lovende. De er solgt i KT-radio - klistermærket sidder stadigt på :cool1:
Håber i kan hjælpe med erfaringer...

MVH
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: JBL L-99

Indlægaf Fredmarantz » søn 13. mar 2011 23:57

Hej!

Velkommen her!

L99 (Lancer (Athene)) er en fin gl. JBL - og et af vore deltagere her på forummet KAN den højttaler!!

Han har gennemrestaureret sine, som han fandt i formentlig en lidt værre stand end dine og han har fået dem restaureret rigtig flot tilbage, som de blev købt (næsten som ny!!). Ved grundige undersøgelser og en umådelig mængde tanker og debatter kom han til den konklusion at det blev nødvendigt at sætte ny kanter på LE14a'erne - den med bremsevædsken fandt han ikke holdbar. Hans tanker og handlinger i forbindelse med restaureringen er det nok bedst, at han selv forklarer - han er noget mere inde i processen og de helt specifikke ting, der blev gjort end jeg - og jeg siger med det samme, at det ikke var småting.

Han melder sig nok selv ind i kampen her, når han ser hvad du har gang i :D - og jeg tror ikke, at du skal gøre noget inden han har været med inde over - misforstå mig ikke, men når du har chancen fra én, som netop har været hele krigen igennem, så skulle da pokker stå i, hvis man ikke lige kunne få et par tricks - hæhæ!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7456
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL L-99

Indlægaf MDA » søn 13. mar 2011 23:59

Tillykke med dit fund, det ikke hverdag man falder over sådan et sæt :p

Måske NikonSP kommer på banen med lidt rådgivning, når han engang kommer online igen :)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3376
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: JBL L-99

Indlægaf sommer » man 14. mar 2011 00:03

Tak for svaret - det var hurtigt :D Jeg formoder det er Harvey, du hentyder til? Jeg har "luret" ham :cool1: og PB'ed ham tidligere idag - jeg afventer hans svar, og holder både bremsesprøjt og loddekolbe i ro i mellemtiden....
Og tak - det var en god dag på loftet!!!
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: JBL L-99

Indlægaf MDA » man 14. mar 2011 00:18

Ja det er Harvey som både Freddy og jeg hentyder til :)

Kan godt forstå det var en god dag på loftet :lol:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3376
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: JBL L-99

Indlægaf sommer » man 14. mar 2011 17:11

I får lige et par billeder af "skønhederne" - nej, de er faktisk meget pæne...
Undskyld den dårlige beslysning, men det hjælper faktisk på helhedsintrykket. Kant-slag og de utallige dybe kabinetridser skjules :?


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Som I ser, så har enhederne det godt, og det er jo det vigtigste....

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: JBL L-99 Nu med problemer

Indlægaf Gottschalck » tors 19. jan 2012 20:41

Jeg kan vist lige så godt bygge videre på denne tråd.

De står her på matriklen, men jeg har lidt problemer med outputtet fra den ene diskant.

Begge diskanter måler hver 4,9 ohm så der er vel ok. De spiller med ens niveau på samme højtaler, hvis der byttes rundt mellem enhederne.

Så fik jeg målt på den højtaler der var bedst diskant på. Hvis man piller diskanten af og måler på tilledningerne direkte til diskanten og drejer på reguleringen bagpå viser ohmmeteret 1,8 - 4,3 og 13,8 ohm

Omvendt set på den højtaler med mindre god diskant måler ohmmeteret 1,6 - 3,1 og 5,6 ohm.

Jeg ved godt at det ikke giver mening at måle på den måde, men de forskellige tal indikerer vel at et eller andet er galt?


- Af med filterne og måle på de to kondensatorer, der sidder i hver højtaler. Der er ikke angivelse på den ene kondensator, men den anden siger: 8uf (jeg har loddet den ene ende af på hver kondensator).

Mit måleinstrument siger på den højtaler med bedst diskant: 8,6uf og 1,5nf. Det sidste er helt galt.

Den højtaler med mindre god diskant siger 7,2uf og den anden kondensator er ikke til at måle, den siger både 1,3nf - 16 nf og 118 nf hvergang måleinstrumentet sættes i en anden stilling.
Jeg vil på den baggrund tro at mindst to af kondensatorerne er færdige.

Men igen, da der ikke står noget på selve delefilterne, hvilken type det er, hvordan finder jeg så ud af hvilke kondensatorer der skal bruges, hvis de skal recappes.

Håber en venlig sjæl kan hjælpe her.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: JBL L-99

Indlægaf snod » tors 19. jan 2012 21:34

At du både måler forskel, når du ohm'er (jeg her går ud fra, at det er gjort med kondensatorerne loddet i) og når du måler kapaciteten på kondensatorerne, kunne måske tyde på, at der er DC forbindelse gennem en kondensator. Prøv at måle ohm på kondensatorerne (med den ene ende løftet) - en OK skulle meget gerne måle som en afbrydelse.
Når to 8µF måler 8,6 og 7,2 er det sikkert inde for tolerencerne, men det er da nok bedst, at de måler nogenlunde ens.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: JBL L-99

Indlægaf NikonSP » tors 19. jan 2012 22:11

Nu er jeg absolut ikke særlig skarp til det helt tekniske :Skor: , men det kunne måske være, at du kunne blive klogere i nedenstående link. Det havde ham der rep. for mig og jeg selv meget glæde af, da jeg gjorde mine Lancer 99 i stand.

http://autoarese.niels.vg/en/jbl_project_04

VH
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL L-99

Indlægaf Gottschalck » tors 19. jan 2012 22:51

Hej

Jeg er allerede blevet meget klogere. De kondensatorer og filteret er magen til dem i linket. Samme typenummer ud alles. Da jeg tidligere målte kondensatorerne, var den ene ende demonteret. Det tyder på at de er meget syge og skal skiftes. Jeg går på jagt efter 4 stk gode 8,2 uf og gælder mig allerede til at høre forskellen.

Tusind tak for hjælpen

Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster