Misfarvede membraner

Rosinen i pølseenden

Misfarvede membraner

Indlægaf Peter L » fre 8. apr 2011 16:47

Mine JBL l-150 har stået i en røgfyldt lejlighed i 30 år og det har givet de engang hvide basmembraner en kedelig gul farve. Er der nogen herinde der har erfaring med rengøring af membraner? Jeg har prøvet med en fugtig klud med opvaskemiddel, uden det havde nogen effekt. Kabinetterne er blevet vasket i grundrens og efterfølgende olieret, så de står som nye. Nogen gode ideer eller erfaringer??
Luxman & JBL
Brugeravatar
Peter L

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Hørsholm

Re: Misfarvede membraner

Indlægaf NikonSP » fre 8. apr 2011 18:48

Hej Peter

I forbindelse med, at jeg har gjort et par JBL Lancer 99 i stand, havde jeg næsten samme problem som dig, sammen med et par andre!! :) - bla. valg af ophæng til rep, af LE14. Jeg lavede en tråd på JBL Heritage for at få nogle indput i sagen.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... highlight=

Jeg fik, som du kan se masser af indput, både om valg af ophæng til LE14 og også flere andre ting. Bl.a. er der en der har malet membranerne med en paint-brush pistol, efter at ophængene er fjernet. (Se indlæg 20 som vist er det der står aller først??)

Du skriver ikke, om der skal skiftes ophæng på dine højttalere, men ellers skulle det nok være muligt at dække ophængene af, så der ikke kommer maling på dem. Men hele operationen forudsætter jo, at du er total skarp i brug af paint-brush eller andet til sprøjtemaling, og at du vælger en maling med flest mulige farvepigmenter i, så der skal så lidt maling på som muligt. Dupli-Color laver en speciel udgave de kalder Platinum, som er med ekstra farvepigment og samtidig tører meget hurtigt. Jeg ville vælge den i en mat eller silkemat glans udgave, endelig ikke kridhvid, men f.eks i farve RAL 9010. Men alt sammen under forudsætning af, at du er virkelig skrap til at sprøjtemale!! Du skulle jo helst ikke have ødelagt dine JBL 150'ere :shock: , kanon højttalere iøvrigt, - jeg har selv et par :lol:

Venlig hilsen
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf Peter L » fre 8. apr 2011 20:49

Paint-brush er vist ingen god ide i mine hænder :shock: , men ideen med indfarvning er værd at arbejde videre med. Jeg har nogle gamle Dantax-enheder jeg kan øve mig på, med tynd farve og en blød pensel. Og jo, JBL'erne spiller fantastisk, så jeg går ikke i gang med noget før jeg er sikker på at det virker første gang. :thumbsup:

Mvh. Peter
Luxman & JBL
Brugeravatar
Peter L

Indlægaf MDA » fre 8. apr 2011 21:07

puha tror ikke resultatet med en pensel bliver godt, men man kan selvfølig blive overrasket :lol:

Held og lykke med projektet, og smid meget gerne nogle billeder af dit projekt :thumbsup:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf r-l-b » fre 8. apr 2011 22:25

handler det ikke meget om at finde en farve som har så lidt vand i som muligt så membranen ikke svulmer op eller deformerer - fx sprit farve

Fra dengang inden PC blev allemands eje brugte man jo det der populært kaldes "rklame-tusher" letraset som var med temmelig meget opløsningsmiddel

Hvis man farve lagde med dem i cirkulere bevægelser og hele tide havde lidt overlab mens man arbejde sig ud fra hvor man havde startet kunne mans få en hel jævn farve fordi man arbejdede vådt i vådt

Der fandtes også en tryklufts anordning så man sprøjtede forbi spidse på tushen og brugte det som en slags air-brush - det kunne også blive flot

Revell hobby lave en airbrush der er nem at syre hvor der sidde en flaske neden under sam man blæser hen over mundingen fremfor de dyre tekniske airbrush med nåle i - de kan være et helvede at bruge

Schminke lave airbrushfarver som er helt transparente -burger du dem "indfarver" du nærmest membranen uden at der kommer et tykt lag oven på den - en hver form for maling som lægges sig ovenpå vil ændre membranens parametre og dermed lyd og egnet hed til at være i de kabinetter der er født med
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Peter L » lør 9. apr 2011 01:13

Overfladen på membranen er som om den er blevet malet, altså ikke pap som slaveenheden der sidder i bunden. Ideen med paint-brush er slet ikke tosset, jeg er bare bange for at man får en grim overgang ved limkanten til dustcap'en og kantophænget. Limkanten er nemlig blanksort, så man skal være meget omhyggelig med afdækningen.
Den rigtigeste løsning er nok at skifte de i forvejen aldrende kantophæng, og så farve membranen når det hele er adskilt.

Puuha, Livet er fuld af svære beslutninger... :roll:

-Hvis der ikke dukker en nemmere løsning op, tror jeg jeg kalder nuværende farve for "vintage hvid", -og nyder musikken :D

-Peter
Luxman & JBL
Brugeravatar
Peter L

Indlægaf r-l-b » lør 9. apr 2011 02:17

hvis de er coatede mon så ikke man kan rense skidtet af med en vatpind og lidt rensebenzin - men det kræver nok en tålmodighed som en af nationalmuseets konservatorer når de afdækker 19 lag maling på et træpanel i en gammel herregård
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Tilbage til Højttalere