Beovox 5000 + 2500

Rosinen i pølseenden

Beovox 5000 + 2500

Indlægaf MDA » tors 21. apr 2011 23:00

Hvem har erfaring med overstående højttalere, enten som et sæt eller uden Beovox 2500 Cube?

Billede
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Beovox 5000 + 2500

Indlægaf j3n2 » tors 21. apr 2011 23:23

Jeg har et sæt 5000'er stående, du er velkommen til at komme på en lytter.
Synes der er lidt a25'er over dem bare større selvfølgelig.
Har ikke hørt dem med cubes
j3n2

Geografisk sted: viborg

Indlægaf r-l-b » fre 22. apr 2011 00:18

Hvis der er for retro-vintage looket men ellers ville jeg nok springe dem over - har lyttet til dem nogle gange - med og uden cube og med "syltetøjsglas" diskant - ikke fedt - men hyggeligt til radio
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf MDA » fre 22. apr 2011 00:38

Det var nu mere bare for at få et komplet sæt, synes Beomaster/Beolab 5000 er super flot.
Men hvis de Beovox ikke spiller særlig godt, gider jeg ikke bruge særlig mange penge for at få et komplet sæt.
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf MDA » fre 22. apr 2011 00:40

j3n2 skrev:Jeg har et sæt 5000'er stående, du er velkommen til at komme på en lytter.
Synes der er lidt a25'er over dem bare større selvfølgelig.
Har ikke hørt dem med cubes

Takker for tilbuddet, men det er ikke for at få et sæt højttalere som jeg skal lytte særlig meget på.
Det var mere tiltænkt at det kunne være sjovt at have dem til min Beomaster 5000 og Beolab 5000 når der kommer sådan en tilsalg for rimelig penge :)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Kberg » fre 22. apr 2011 13:03

Der findes mindst to udgaver af Beovox 5000.. Jeg har erfaring med MK1; den med 4 stk. papirtweetere.

5000erne er fra mit barndomshjem, de havde stået opmagasineret i årevis men jeg fandt dem frem sidste år.
De blev pakket væk da mine forældre byggede huset om midt i 80erne, så altså meget længe siden jeg havde lyttet til dem. jeg huskede ikke rigtig lyden; i min barndom blev de mest brugt til lyd fra fjernsynet.

Jeg slæbte dem til århus og koblede dem på det setup jeg lige havde stående; Harman/Kardon HK-505 og en eller anden 70er plov ??
Mit umiddelbare lytteindtryk var at der måtte være noget galt :shock: Grim grim papkasse lyd, alt for meget mellemtone. Jeg pillede dem hurtigt fra igen, ikke engang godt nok til jazz ;)

Efter et par måneder on/off (har ikke så meget tid til diy...endnu) fik jeg udskiftet bipolare lytter i begge delefiltre; samt renset kontakter, slebet og olieret finer osv... Fik også foræret et par cubes af en kollega som hørte om projektet :)

Jeg kommer desværre aldrig til at bruge dem.
Jeg prøvede med en del forskellige amps men de lyder bare...gamle ?
Uden cubes er toppen hysterisk retningsbestemt, hvis man flytter hovedet eller går rundt i rummet forsvinder diskanten. Det hjælper noget med cubes tilsluttet men ikke lige min smag. Lyden er altså bare lidt dåset og diffus :?
Måske lyder de bedre med beomaster/beolab ? Er der måske indbygget forbetoning/eq/loudness eller noget i den tilhørende forstærker ?
Kberg

Lokalitet: Kerteminde

Indlægaf PFN » tors 19. maj 2011 08:53

Prøv at sætte dig ind i en +40 år gammel bil, som ikke imellemtiden er blevet serviceret....
Det er ikke nok at skifte et par komponenter hist og pist. Hvis anlægget skal lyde som da det var nyt, skal der mere til. Check f.eks. Classic Audio's website www.beolab.dk.
Iøvrigt var der 3 udgaver af Beovox 5000, den sidste MK3; type 6223, havde ikke alene på papiret, men også i virkeligheden bedre specifikationer og en helt anden lyd end de to foregående (http://beocentral.com/beovox5000mk3).
Jeg er selv ejer af et komplet renoveret anlæg fra Classic Audio, og jeg kan garantere for at jeg ikke til dato har hørt noget som kan hamle op med dettes fantastisk dynamiske og transparente lydbillede. At det så ydermere kan præstere en helt utrolig dyb og fyldig bas (fra 25 Hz), nævnes blot i forbifarten. Højttalernes lave driftseffekt - bare 2 watt - betyder også at der på trods af den "lave" udgangseffekt på Beolab'en, 2x60W, kan ydes et stort lydtryk uden den mindste form for forvrængning eller misfarvning af lyden.
PFN

Indlægaf carstennielsen » ons 7. mar 2012 19:51

Kberg,

jeg er lidt i samme situation. Har faaet fat i et par beovox 5000 mk III, og har registreret at den ene spiller lidt lavere i tonelejet end den anden. Der er tilsyneladende ikke nogle defekte enheder, men jeg er meget interesseret i at vide hvad, der gjorde, at du kunne identificere delefilteret som vaerende aarsag til ikke optimal lydeffekt. Hvilke kendetegn var der paa, at det var dette der var defekt, eller var det skud i taagen?

Jeg er dog noget anderledes stemt overfor lyden, har heller ikke saa meget at sammenligne med, men generelt er jeg meget imponeret over lyden i den/-m.

Derudover, du ved godt, at du kan justere mellemtonelejet og diskanten paa hver hoejtaler ved delefilteret, ikke osse'?

Hvis du er interesseret, saa er jeg mulig aftager til dine cubes?!

PFN:

Hvis jeg kan observere at gummimembranen paa bassen er indadbuet, istedetfor udadbuet, ved du saa om dette er et problem for lyden fra bassen? Altsaa den ammenfaldne bue er sikkert pga. alder, men har den nogen reel effekt paa lyden, jeg mener, der er saaledes ingen spaendstighed mere?
carstennielsen

Tilbage til Højttalere