jeg er "vendt tilbage" til en klassiker.
De fleste der kender mig, ved jeg har en stor forkærlighed for JBL og specielt den tidlige "L" serie, med L16 decade og op til L100 Century.
Jeg har haft et par stykker og stiftet bekendtskab med istandsættelsen før.
Men da chancen for nyligt bød sig sprang jeg på et noget stort projekt:
1 sæt kabinetter i meget skramlet stand, 2 L123A basser hvoraf den ene har en afskalning i Aquaplas overfladen, 2 LE5-2 Mellemtoner der er brændt af. Ingen diskanter eller L-pads.

De står nu i Jylland og afventer afhentning i forbindelse med træf, så jeg går igang med forberedelserne:
Jeg skal skaffe recone-kits til mellemtonerne, nye diskanter, finde en måde at fikse Aquaplas.
Skal jeg lave originalt filter eller Troels Gravesen?
Det affødte også en masse spørgsmål: Kan man skaffe Recone-kits til LE5-2? hvilken variant af LE25 er "okay" at sætte i? Hvad er aquaplas og hvordan får jeg fat i det?
jeg går således igang - men jeg løber ind i mur efter mur:
Recone-kits koster 1650 kr, uden moms, pr. styk til mellemtonerne... Pis!
Det er alligevel over en smertegrænse - så meget over at det er billigere og nemmere at købe helt nye enheder og have opgangens flotteste dørstopper.
Aquaplas var interessant - jeg har tidligere gjort mig erfaring med "Oprevet toiletpapir og trælim"... jovist det virkede, men var lidt langt fra.
Imens jeg søgte oplysninger fik jeg en stor fisk på krogen:

et sæt komplette, fungerende, men baldrede L100.
af mangler nævnes:
Aquaplas overflade med revne i højre L123a, mørke fugt-pletter i venstre 123a - meget falmet LE5-2, meget ridsede kabinetter, LE25 med falmede membraner, nye domer, men forkert monteret, ligeledes forkert monteret skum, Foilcal med kraftige krøller ved delefilter-skruen, afskalninger i sort maling på front + flere.
Så nu har jeg 2 sæt, og 1 af dem spiller

Så for at lave dette til en videns-delings tråd, vil jeg beskrive min "rejse" som del 1 af 2, og denne tråd skal således øvelse for øvelse beskrive hvordan jeg tager den "Lette" af de 2 opgaver jeg har sat mig for.