JBL L-100 (A) - Reborn II

Rosinen i pølseenden

JBL L-100 (A) - Reborn II

Indlægaf Sorenki » søn 19. feb 2017 01:19

Hej Folkens
jeg er "vendt tilbage" til en klassiker.
De fleste der kender mig, ved jeg har en stor forkærlighed for JBL og specielt den tidlige "L" serie, med L16 decade og op til L100 Century.
Jeg har haft et par stykker og stiftet bekendtskab med istandsættelsen før.
Men da chancen for nyligt bød sig sprang jeg på et noget stort projekt:
1 sæt kabinetter i meget skramlet stand, 2 L123A basser hvoraf den ene har en afskalning i Aquaplas overfladen, 2 LE5-2 Mellemtoner der er brændt af. Ingen diskanter eller L-pads. :shock:

De står nu i Jylland og afventer afhentning i forbindelse med træf, så jeg går igang med forberedelserne:
Jeg skal skaffe recone-kits til mellemtonerne, nye diskanter, finde en måde at fikse Aquaplas.
Skal jeg lave originalt filter eller Troels Gravesen?
Det affødte også en masse spørgsmål: Kan man skaffe Recone-kits til LE5-2? hvilken variant af LE25 er "okay" at sætte i? Hvad er aquaplas og hvordan får jeg fat i det?

jeg går således igang - men jeg løber ind i mur efter mur:
Recone-kits koster 1650 kr, uden moms, pr. styk til mellemtonerne... Pis!
Det er alligevel over en smertegrænse - så meget over at det er billigere og nemmere at købe helt nye enheder og have opgangens flotteste dørstopper.
Aquaplas var interessant - jeg har tidligere gjort mig erfaring med "Oprevet toiletpapir og trælim"... jovist det virkede, men var lidt langt fra.

Imens jeg søgte oplysninger fik jeg en stor fisk på krogen:
Billede

et sæt komplette, fungerende, men baldrede L100.
af mangler nævnes:
Aquaplas overflade med revne i højre L123a, mørke fugt-pletter i venstre 123a - meget falmet LE5-2, meget ridsede kabinetter, LE25 med falmede membraner, nye domer, men forkert monteret, ligeledes forkert monteret skum, Foilcal med kraftige krøller ved delefilter-skruen, afskalninger i sort maling på front + flere.

Så nu har jeg 2 sæt, og 1 af dem spiller :roll:

Så for at lave dette til en videns-delings tråd, vil jeg beskrive min "rejse" som del 1 af 2, og denne tråd skal således øvelse for øvelse beskrive hvordan jeg tager den "Lette" af de 2 opgaver jeg har sat mig for.
Senest rettet af Sorenki søn 19. feb 2017 13:15, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL L-100 century - Reborn II

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. feb 2017 01:33

.....Og det er så her, jeg sætter mig til at afvente guldkornene fra Santashooter...... :cool1:

Med din kendte akkuratesse og indædthed in mente, skal det nok blive rigtig spændende at følge.

Jeg kan ikke give dig brugbare svar på nogle af dine spørgsmål - her og nu, men jeg er bare NØDT til at sætte mig på mail/notifikationslisten i denne tråd. :p

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Sorenki » søn 19. feb 2017 01:40

Aquaplas
og L123a

Okay, JBL coatede alle deres L123a enheder med noget de kaldte Aquaplas - det blev brugt til Altec Lansing enheder også under navnet lansaplast/Lansiplast også, men hvad er det egentligt?
Det er et oliebaseret male-middel, hvori der er silica mineraler i malingen som giver den en art cement-lignende struktur. Dens overflade varierer lidt fra enhed til enhed, det samme gør massen - det er et middel der er smurt på.
Produktet blev produceret af firmaet Blachford i Canada som et middel til bla. at akustisk dæmpe stålkonstruktioner på skibe (i fx motorrum) eller til at male store udluftningssystemer.
Produktet hedder idag Antivibe og varianten der er tættest på den JBL brugte er AntiVibe DL-10, blandet i et forhold der hedder 1 del AntiVibe til 3 dele - et eller andet, jeg ikke har kunnet afdække.
Alt det lyder jo som en fantastisk historie for at redde de mange basser med afskalninger eller revner. Der er bare et par problemer:
Blachford sælger eller distribuere ikke deres produkter i Europa overhovedet. deres nye produkt (AntiVibe DL-10) er ikke længere hvidt men grønligt og deres produkt kommer i to størrelser: 22l eller 220l
Det er heller ikke muligt at få det fragtet med fly, da det åbenbart bryder et par sikkerhedsprotokoller.

På AudioHeritage siden har en bruger fået tillusket sig en prøve fra Blachford, men det lykkedes ham ikke at skabe et ordentligt produkt til brug i reparationen af hans L-100, så selvom man kommer igennem med midlet, så er man altså ikke i mål.

Jeg havde et par udfordringer med mine nye L-100 basser:
Billede
og
Billede

Som det ses er der en flænge på den nederste af de to membraner: jeg har her fundet et par akrylprodukter i min lokale farveshop: Modelerings-paste til akryl brug, eller rettere: "Schminke Mineral Flakes Gelé" og "Schminke Black grafit flakes gelé" - er begge grå pasta der tørrer op til at give en overflade som hård mineral-flade. den ene med små grafit-sten, den anden med større mineraler. jeg lavede en masse tests og fandt den rette blanding og gav mig så ud i at patche hullet i den ene bas:
Billede

den anden bas, var egentlig fin foruden de utroligt grimme farve-plamager.
jeg besluttede at jeg ville forsøge at genskabe en aquaplas overflade som den så ud, "dengang". dvs. uden tidens falmen i overfladen. Aquaplas er ikke heeelt hvid - den er tæt på, originalt, men den er lidt off - deruodver, fordi den er olie-baseret, så falmer den med tiden, hvilket betyder at erindringen og erfaringen med disse tit er at de er ret æggeskals-farvede.
Jeg er så heldig at have et sæt L-15, med helt nye recone-kits + aquaplas overflader - disse er mege hvide, så jeg brugte dem som reference, og begyndte så at teste indfarvning på de mange overflade-tests jeg havde lavet tidligere.
Efter nogen tid fandt jeg det perfekte middel (hjulpet af en tråd på AudioHeritage også, selvom det anbefalede produkt ikke forhandles i DK :? )
Jeg købte en spray-flaske med Montana Gold Universal Primer:
Spray fordi det er meget nemt at styre ift mængde og tilføjer utroligt lidt masse. Primeren efterlaver et mat og struktureret overflade, og så er farven kun næsten hvid.
efter mange tests, og timers afdækning med malertape malede jeg den plettede membran:
Billede

edit:
her er et af hele membranen, taget i det gullige aften-lys:
Billede

Det gik over al forventning og resultatet ser bare skide godt ud - og ikke mindst overflade-strukturen er intakt :thumbsup:
Senest rettet af Sorenki søn 19. feb 2017 01:56, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. feb 2017 01:48

Jeg er tæt på målløs! - sikke en udredning og historie. Flot flot. Det er godtnok et stykke rendyrket materialedetektiv-arbejde, du har gjort dig. Her kan man da tale om at gå i dybden og sætte sig et mål - må man sige.

Har du mulighed for at smide et billede af den plettede 123A, så man kan se hele enheden (hele membranen)? - det er lettere at danne sig et billede af resultatet med aquaplas-erstatningen, når man har hele membranen i søgeren.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Sorenki » søn 19. feb 2017 01:50

LE5-2 mellemtone og de falmede membraner
Mange JBL ejere og kendere ved at LE5-2 mellemtonerne har en svær tendens til at falme med tiden, specielt hvis de er udsat for sollys, bliver overfladen utroligt lys-brun og meget "tørstig".
Her er mine 2 mellemtoner, da jeg hev dem ud af kabinettet:
Billede

Billede

Det er sku ikke særligt flot, specielt ikke når overfladen skal være dyb-koks-grå, og med en lille anelse "shine" eller fedtethed.
Så jeg gik også her igang:
først med at finde det rigtige middel - efter mange timers tanke-virksomhed, blev jeg enig med mig selv om (igen) at bruge akvarel. Det er fordi membranen er så tør at den gerne vil suge væden ind, og når vandet så fordamper i tørringsprocessen er det næsten kun pigmentet der sidder endnu inde i vævet. Derfor gik jeg på indkøb og købte Schminke "Holzkohlengrau" og "Perm. Chinese Weiss" farver.
Der er 2 forskellige nyancer der skal rammes, en dyb-mørk til membranen og en lidt lysere til domen.
her er de igang med at tørre efter første omgang:
Billede

Det er meget forsigtigt arbejde, lag efter lag og at passe på med vand så man ikke ender med at rive fibrene over i det vævede papir.
Da jeg var færdig afsluttede jeg med en lille smule Linolie for at give den en anelse shine og ikke være helt mat:
Billede

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Sorenki » søn 19. feb 2017 01:56

Fredmarantz skrev:Jeg er tæt på målløs! - sikke en udredning og historie. Flot flot. Det er godtnok et stykke rendyrket materialedetektiv-arbejde, du har gjort dig. Her kan man da tale om at gå i dybden og sætte sig et mål - må man sige.

Har du mulighed for at smide et billede af den plettede 123A, så man kan se hele enheden (hele membranen)? - det er lettere at danne sig et billede af resultatet med aquaplas-erstatningen, når man har hele membranen i søgeren.

Vh
Freddy

Billede tilføjet i indlægget ovenfor :)

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Sorenki » søn 19. feb 2017 02:08

LE25 og de mørnede skumfronter:
Alle der kender JBL L100 ved at der altid er 2 ting der mangler:
Det originale skum på fronterne, og skum-ringen omkring diskanten.
Det er nu en relativ nem ting at skaffe reproduktioner af begge dele (selvom prisen er væsentligt forsk. på de to ting ;) )
Men der er nogle helt klare Do's and Don'ts når det kommer til hvordan man påsætter JBL LE25 skumringe.
for det første er alle skumringe JBL har sat på (og alle reproduktioner jeg har set) været påsat med dobbeltklæbende tape. det betyder at der er en tape film imelllem diskanten og skummet. så selvom skummet mørner væk kan denne relativt nemt peeles af - man skal dog være meget forsigtig, fordi der sidder 2 bittesmå ledere under tapen som man meget nemt kan rive over.

Da jeg købte mine højtalere sagde sælger at der lige var sat skum på, af en dygtig tekniker han havde kontakt til.
da jeg tog dem hjem, fandt jeg et par ting der skabte en del undren:
under begge nye skumringe, sad der fortsat en gammel tape-hinde, med mørnet skum ovenpå.
Det betyder jo at det nye skum aldrig kommer til at sidde fast.
foruden det, var der på det nederste lag tape (dvs nedenunder det jeg antager er det originale lag tape) anvent kontaktlim sammen med dobbeltklæbende tape :!:

Jeg fjernede selvfølgelig begge de to skumringe, og gik igang med at rense...
Billede
Billede

en lille sjov ting, jeg fandt: den dygtige "tekniker" har åbenbart haft så svært ved at finde ud af hvordan dobbeltklæbende tape fungere, at han har brug 3 striper... ja dobbeltklæbende tape istedet for at bruge dobbeltklæbende tape - smart! (eller noget)
Billede

når, men her ses en af de rensede enheder, fortsat med hårde rester kontaktlim:
Billede

Enheden er nu blevet farvet ind, ala LE5-2 og har fået sin hat på, på ordentligt vis!
Billede
Senest rettet af Sorenki søn 19. feb 2017 02:10, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. feb 2017 02:10

Tak - flot !! :thumbsup:

Det hvide på 123A ser på billedet helt rigtigt ud - er de to enheder (den anden 123A) og denne nu helt ens i farven og matheden?

De to mellemtoner - det ser også super ud - det bliver godt, når du er færdig. Jeg kan også se på gulvet, at der ligger to diskanter med nye skumkanter

"Holzkohlengrau" og "Perm. Chinese Weiss" må være dagens frækkeste ............ :lol: :lol: :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Sorenki » søn 19. feb 2017 02:14

Fredmarantz skrev:Tak - flot !! :thumbsup:

Det hvide på 123A ser på billedet helt rigtigt ud - er de to enheder (den anden 123A) og denne nu helt ens i farven og matheden?

Den anden var falmet en del, og havde skaden som jeg lappede og er altså også blevet malet - efter malingen er det begge helt ens i både strukur og farve :)

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Sorenki » søn 19. feb 2017 02:25

Sidste heat inden jeg går i seng:
L100 Kabinetterne:

JBL L-100 kabinetterne er lavet i amerikansk spånplade, fineret med amerikansk valnødde-finer.
De er med mat-sorte fronter og bagside.
mine kabinette havde, som mange andre, en del afslag i den sorte maling og så en helvedes masse ridser og plamager på kabinettet.

Jeg tog derfor mine kabinetter i kælderen for først at slibe alle siderne med sandpapir: korn 240 først og afslutningsvis med korn 320 (JBL foreskriver 6/0, som kan overføres til korn 220).
Efter at de værste ridser er væk og overfladen er ren og pæn, pudsede jeg den sorte front med korn 800 og slutteligt med korn 1000, for at forberede den til maling.

Jeg malede så fronten med matsort spraymaling, og med god afdækning af siderne og grille-pegs. :thumbsup:
Olien som jeg benyttede er af JBL's opskrift:
http://www.lansingheritage.org/images/j ... page25.jpg

jeg blandede altså 1 del "Pure Gum Turpentine" også kendt som "refined Spirit of turpentine" med 3 dele linolie.
mht Terpentinen, så er det IKKE mineralsk terpentin, men et produkt man kan skaffe ved velassorterede kunst-forretninger, da det åbenbart er et dejligt produkt for Olie-malings-purister :)

efter 1 omgang olie stod kabinetterne sådan her:
Billede

efter 2 omgange olie stod kabinetterne sådan her:
Billede

Billede

og i aftenlyset:
Billede

Nu mangler jeg at finde et måde at rette min foilcal's ud på... imens jeg tænker er det godt at have Louis' højtaler på låns, nu hvor han ikke mangler dem ;)

Billede

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. feb 2017 02:31

Jeg gider snart ikke rose dig længere, men....de L100 ser jo på billederne nærmest nye ud indtil nu...det er altså en fed tråd at læse og kigge i, lige her før sengetid. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Sorenki » søn 19. feb 2017 02:40

Fredmarantz skrev:Jeg gider snart ikke rose dig længere, men....de L100 ser jo på billederne nærmest nye ud indtil nu...det er altså en fed tråd at læse og kigge i, lige her før sengetid. :thumbsup:

Vh
Freddy

Tak for rosen ;)
nye er de ikke - der er stadigvæk enkelte ridser og hakker i kabinetterne, som jeg ikke får fjernet uden at vi snakker ny finer - og så er det for langt.
Men tanken og øvelsen var at se hvor langt jeg kan komme, hvor tæt på ny det kan lykkedes at bringe sådan et par, for på den måde at puste nyt liv i dem.

nu vil jeg også i seng.
imorgen venter næste højtaler ;)

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Gottschalck » søn 19. feb 2017 09:09

Super flot arbejde, må jeg sige. Du skulle overveje T.G filterne. Men på den anden side mister de jo originaliteten.
Venligst Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Louis » søn 19. feb 2017 09:26

santashooter skrev:
Fredmarantz skrev:Jeg gider snart ikke rose dig længere, men....de L100 ser jo på billederne nærmest nye ud indtil nu...det er altså en fed tråd at læse og kigge i, lige her før sengetid. :thumbsup:

Vh
Freddy

Tak for rosen ;)
nye er de ikke - der er stadigvæk enkelte ridser og hakker i kabinetterne, som jeg ikke får fjernet uden at vi snakker ny finer - og så er det for langt.
Men tanken og øvelsen var at se hvor langt jeg kan komme, hvor tæt på ny det kan lykkedes at bringe sådan et par, for på den måde at puste nyt liv i dem.

nu vil jeg også i seng.
imorgen venter næste højtaler ;)

Ja det er dælme et godt stykke arbejde og veldokumenteret må man sige. Det må være guf for fremtidige L100 ejeres renoveringsprojekter:)

Men alt det ved du jo. Jeg har jo luret med på sidelinjen.

Det mest imponerende er nu stadig de basser og farven der ser helt rigtig ud :thumbsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf hificlassic » søn 19. feb 2017 09:42

VIldt flot arbejde. Jeg ved at mange rakker ned på JBLs delefiltre, men jeg synes faktisk at de lyder rigtig godt, og jeg har endnu ikke hørt et par nyere delefiltre til gamle JBL, som jeg synes var væsentlig bedre end originalen.

Desuden er det jo så ikke et sæt JBL længere hvis man skifter delefiltre til noget nymodens stads
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Næste

Tilbage til Højttalere