jeg er sku bidt af en gal JBL højtaler, og har i den forbindelse kastet mig over endnu et sæt JBL L100, denne gang Century modellen.
Det er et meget stort projekt, der involvere mange nye teknikker og øvelser som jeg ikke har prøvet før.
Sagen er nemlig den at jeg overtog projektet som dele/parts i en sådan forfatning at lang fleste ville lade dem gå på lossen.
Jeg overtog projektet med:
Et par MEGET skramlede og ødelagte kabinetter.
2 L123a-1 basser hvor den ene har en skade i både ophæng og aquaplas.
2 Afbrændte LE5-2 mellemtoner (en med flot hvid malerkant

2 delefiltre, hvori den ene er L-pads blevet skiftet til stereo-potmetre.
diverse skruer.
Jeg mangler således et sæt LE25 diskanter, og det løse kabinet-gear (terminaler, L-pads, Grill-pegs) foruden at skulle istandsætte kabinetter, basser og mellemtoner.
For at det ikke skulle være for nemt, (og for at gøre det "rigtigt") besluttede jeg at lave et benspænd for mig selv:
Jeg ville bruge alle de originale dele, så længe at det var fysisk muligt - dvs, ikke købe nye mellemtoner eller basser, men bruge de afbrændte og give dem "nyt liv" - det er selvfølgelig ikke muligt mht diskanterne, da disse ikke var tilstede.
En lille gennemgang af delene:
Kabinetterne:

Bemærk de mange ekstra skruehuller - som går UD IGENNEM fineren

Der er tale om, på en højtaler 10-12 huller ligesom disse, skruet enten igennem bagplade ud igennem top eller side, eller igennem frontpladen (sågar en enkelt der er boret igennem basporten, videre igennem kabinettet og ud igennem toppen).
Det er ikke kønt, men giver jo lejlighed til en ny øvelse - Intarsia-arbejde :thumbsup: (kommer i nyt indlæg)
Enhederne så således ud (jeg har gjort klar til montering af recone-kit ved den ene, derfor demonteringen)

Delefiltre:

Heldigvis har NillerViborg været så venlig at hjælpe med følgende, til mellemtonerne:

Så de mellemtoner burde kunne blive rigtig fine!