JBL L56 - Ophæng af gummi eller skum ?

Rosinen i pølseenden

JBL L56 - Ophæng af gummi eller skum ?

Indlægaf Rysz » tors 20. apr 2017 08:33

Har set mig lun på et sæt L56

http://www.dba.dk/hoejttaler-jbl-l-56/i ... d10e1bdacc

Sælger skriver at der er kommet nye gummiophæng på for et par år siden. Når jeg søger rundt på modellen, så er der lidt uenighed om JBL på det tidspunkt var begyndt at eksperimentere med gummiophæng. For ellers plejer de jo at være med skum.

Hvad siger JBL folket ude i landet ?
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz

Lokalitet: Hobro

Re: JBL L56 - Ophæng af gummi eller skum ?

Indlægaf Tophøj » tors 20. apr 2017 09:49

Jeg har haft et sæt, der var skumophæng på.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Indlægaf Captain Phoenix » tors 20. apr 2017 10:53

Rysz skrev:Når jeg søger rundt på modellen, så er der lidt uenighed om JBL på det tidspunkt var begyndt at eksperimentere med gummiophæng.

Har aldrig set JBL-gummiophæng på denne model (og det ville ligne JBL dårligt at "eksperimentere" med produktionsmodeller). Enig med Tophøj: Det skal være skum.
Det er jo også det eneste der giver mening ift. at de har fået skiftet kanter: Skum forvitrer - gummi gør ikke, så der er ingen grund til at skifte gummi-kanter (med nogle uhyre få undtagelser).
Sælger skriver da vist heller ikke noget om gummikanter ("JBL L56 Med nye kanter på basserne")?
BEMÆRK iøvrigt at der er uoriginale tilslutningsterminaler - jeg ville tjekke hvad der evt. ellers er blevet skiftet/ændret.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf skjold » tors 20. apr 2017 11:34

Et sted på nettet er der en der fortæller, at hans originale L56 er med noget der ligner gummiophæng, ligeså tyndt som foam, blankt/glat som gummi men det rådner som foam. Der tales om, at det muligvis er en form for coated foam, butyl eller andet syntetisk fremstillet materiale. Prøv google "jbl 118h foam rubber", så er der lidt at læse.
Brugeravatar
skjold

Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Indlægaf svend » tors 20. apr 2017 11:49

Man kan sagtens slippe fint fra at skifte til gummiophæng, dog skal gummiet være lige så let bevægelig som skumkanter, jeg har gjort det på et sæt Jamo CBR 903 med 8", det skal siges at wooferen er lavet både som skum og som gummi udgave, Jamo benyttede skumudgaven,
svend

Indlægaf Hasse Jakobsen » tors 20. apr 2017 13:22

Jeg er 99,9% sikker på at de er født med gummi det samme med L46 og L86
Hasse Jakobsen

Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Indlægaf Gottschalck » tors 20. apr 2017 16:17

Jeg har også et par originale basser fra samme højtaler med gummiophæng og det er originalt.
Vh Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf LarsW » tors 20. apr 2017 16:57

Bedøm selv.

JBL C8R118 cone kit.jpg

s-l1600.jpg

Men det her er det original cone kit til l56 woofer, det er den ægte vare selv og jo det ligner gummi ophæng.

Taget fra denne Ebay annonce

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Origina ... 7675.l2557

Mvh.
LarsW
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf Rysz » tors 20. apr 2017 17:18

Har skrevet lidt med sælger og han fortæller at det er skiftet og at det er gummiophæng. Det er derfor jeg har informationen. Det fremgik nemlig ikke af annoncen, så jeg spurgte.

Læste også et sted at L46, L56 og L86 var med en gummiophæng. Det skulle så dog være en type der tørre ud med tiden og derved bliver porøst, på samme måde som skumophængene.

Men kan godt læse af jeres indlæg, at det stikker i begge retninger :-)

Men hva...til 800kr, går man nok ikke helt skævt i byen.
Brugeravatar
Rysz

Indlægaf HrAndersen » tors 20. apr 2017 18:14

Rysz skrev:Læste også et sted at L46, L56 og L86 var med en gummiophæng. Det skulle så dog være en type der tørre ud med tiden og derved bliver porøst, på samme måde som skumophængene.

Det har været debatteret før, kan bare ikke finde tråden.
Det er det såkaldte Butyl-gummi (syntetisk gummi) som med tiden bliver stift og porøst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Butyl_rubber
Mvh
Michael

Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen

Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Indlægaf Tophøj » tors 20. apr 2017 18:40

svend skrev:Man kan sagtens slippe fint fra at skifte til gummiophæng, dog skal gummiet være lige så let bevægelig som skumkanter, jeg har gjort det på et sæt Jamo CBR 903 med 8", det skal siges at wooferen er lavet både som skum og som gummi udgave, Jamo benyttede skumudgaven,

Jeg har et sæt 240 TI, hvor der var monteret gummi i stedet for skum, da jeg købte dem. Det var ikke nogen succes! Når man fyrede til dem, så slog svingspolen mod magneten, de var for bløde. Lige så snart jeg skiftede til skum, var der ingen problemer.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Indlægaf Captain Phoenix » tors 20. apr 2017 20:19

HrAndersen skrev:
Rysz skrev:Læste også et sted at L46, L56 og L86 var med en gummiophæng. Det skulle så dog være en type der tørre ud med tiden og derved bliver porøst, på samme måde som skumophængene.

Det har været debatteret før, kan bare ikke finde tråden.
Det er det såkaldte Butyl-gummi (syntetisk gummi) som med tiden bliver stift og porøst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Butyl_rubber

Ja - Butyl er et syntetisk materiale (som skum-kanter er det). Og åbenbart med den samme uheldige egenskab, at det forvitrer.
I min opr. post tænkte jeg på, at kanterne ikke er af natur-gummi (organisk gummi). Altså det tykkere/tungere materiale, man f.eks. kan finde i Beovox S45 og andre. Det forvitrer ikke (men kan i enkelte tilfælde tørre ud og blive hårdt samt få revner).

Én ting er materialet (natur-gummi/syntetisk gummi/skum) - noget andet er hvilken fleksibilitet, kanterne har. Rent akustisk er det nok af større betydning at ramme den rigtige blødhed, end hvilket materiale, der udskiftes med. Enkelte "aftermarked"-leverandører angiver blødheden, men vist ikke efter noget autoriseret system (?)

Nogen der har nærmere oplysninger om dette (blødheds-måling/-angivelse)?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Rysz » tors 20. apr 2017 20:20

Nu har LE14 enheden i TI'erne så også altid været med skum, så kan sagtens forestille mig, at gummi totalt ødelægger den enhed, men jeg har ingen personlige erfaringer med 118H enheden.

Jeg prøver at hive dem hjem. Så ser vi hvordan de teer sig :-)
Brugeravatar
Rysz

Indlægaf Tophøj » fre 21. apr 2017 11:03

Rysz skrev:Nu har LE14 enheden i TI'erne så også altid været med skum, så kan sagtens forestille mig, at gummi totalt ødelægger den enhed, men jeg har ingen personlige erfaringer med 118H enheden.

Jeg prøver at hive dem hjem. Så ser vi hvordan de teer sig :-)

Det havde jeg også gjort :p
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Tilbage til Højttalere