af his067 » søn 6. jan 2019 12:26
Jeg har fortsat restaureringen af Mk III og den er nu i perfekt stand (næsten, altså). Det viste sig at vores maskinarbejder havde ret vedr. lejet: den gummiring, som forsegler bunden af lejet, var af en tidligere bruger på et eller andet tidspunkt blevet skiftet til en anden ring. Forskellen var, at den originale var i “imperial” mål (og passede fint i det snævre mellemrum), mens den nye gummiring var “metrisk” (hvor selve gummiet er tykkere og derfor ikke passer helt i lejet). Lejet lækkede al sin olie på en uge, men er nu helt tæt.
Nu er det så bare ærgreligt at låget er knækket og repareret. Reparationen, som er lavet med masser af araldit , er sådan set holdbar nok, men jeg må indrømme, at den er tude-grim og får en smuk pladespiller til at se meget billig og medtaget ud. Oracle har dog genoptaget produktionen af røgfarvede låg så en evt. ny ejer kan få sådan et (men for Oracle’s temmeligt høje pris).
Forøvrigt er Mk VI låget genialt i al sin enkelthed: Det er lavet af en stor akryl-plade, som først er skåret som et kors, og derefter er “korsarmene” bukket 90° nedad. Helt naturligt sætter brugeren pegefingeren i “slidsen”, hvor korsarmene møder “kors-kroppen”, når han (mao. “jeg”!) åbner og lukker låget. På den måde kommer der ikke fedtfingre på den fine akryl! Egentlig er det jo en oplagt måde at gøre det på, og så må det også være nemt/billigt at lave: ingen limninger eller andet der kan gå fra hinanden.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.