Arm/Pick-up resonans

Analog når det bedst

Arm/Pick-up resonans

Indlægaf Fensten » lør 11. apr 2020 16:36

Hej Alle,

Vi har de seneste uger i flere tråde kradset lidt i overflade ift. dette emne.

Årsagen til denne tråd, er at min arm ikke burde lyde godt med min foretrukne PU. Men det gør den, og det forvirrer mig. Derfor denne tråd.

Jeg har læst lidt ind i emnet på LH., hvor denne model stammer fra.

Effektive mass på min arm er 13 gr. med en 6 gr. UL headshell og 6 gr. AT PU.

Mit Ortofon SH-4 headshell og V15III PU i teak krop vejer 17.8 gram.

"Here is a sum that you can use to match up your cartridge and tonearm.

ARM/ CARTRIDGE RESONANT FREQUENCY.
Fr =159 / Sq root (effective mass + Cartridge weight + fastener weight) * (compliance)

e.g. Artemiz & Shiraz

Fr = 159 / Sq root (8.5 + 8.5 + .5) * (15)
= 159 / Sq root (262.5)
= 9.8 Hz

Prefered between 9 & 12 Hz and not to low."

Kan i hjælpe mig med at udføre ligningen og kan ovenståeden ligning anvendes uanset om der er 9, 10 og 12 tommer tonearme?

Mvh.

Fensten
Senest rettet af Fensten lør 11. apr 2020 16:46, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Re: Arm/Pick-up resonans

Indlægaf bjerager » lør 11. apr 2020 16:43

Fensten skrev:Hej Alle,

Årsagen til denne tråd, er at min arm ikke burde lyde godt med min foretrukne PU. Men det gør den, og det forvirrer mig. Derfor denne tråd.

"Effektive mass på min arm er 13 gr. med en 6 gr. UL headshell og 6 gr. AT PU.

Here is a sum that you can use to match up your cartridge and tonearm.

Fr =159 / Sq root (effective mass + Cartridge weight + fastener weight) * (compliance)

e.g. Artemiz & Shiraz

= 159 / Sq root (262.5)
= 9.8 Hz

Kan i hjælpe mig med at udføre ligningen og kan ovenståeden ligning anvendes uanset om der er 9, 10 og 12 tommer tonearme?

Mvh.

Fensten

Brug beregneren her - den virker uanset om det er en 9, 10 eller 12 tommer arm.

https://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Fensten » lør 11. apr 2020 16:49

bjerager skrev:
Fensten skrev:Hej Alle,

"Effektive mass på min arm er 13 gr. med en 6 gr. UL headshell og 6 gr. AT PU.

Here is a sum that you can use to match up your cartridge and tonearm.

e.g. Artemiz & Shiraz

= 159 / Sq root (262.5)
= 9.8 Hz

Mvh.

Fensten

Brug beregneren her - den virker uanset om det er en 9, 10 eller 12 tommer arm.

https://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php

Ok. Kan du eller andre fortælle mig, hvad min kompliencen er på JICO VN35E? som sidder monteret på Shure V15III

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf Tonni » lør 11. apr 2020 17:39

Med anbefalet nåletryk på 1 - 1.5g vil jeg komme med et bud, der hedder ca 30 * 10^-6 cm/dyn
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Fensten » lør 11. apr 2020 19:38

Tonni skrev:Med anbefalet nåletryk på 1 - 1.5g vil jeg komme med et bud, der hedder ca 30 * 10^-6 cm/dyn

Det stemmer meget godt overens med hvad jeg har fundet på Shure VN35E.

Er der rigtig at PU compliencen i så fald er 0,00030

e.g. Artemiz & Shiraz

Fr = 159 / Sq root (17,3) * (.000030)
= 159 / Sq root (262.5)
= 6939,33 Hz

Anvender jeg "Bjergagers" model ligger min kombination udenfor skalaen.

Jeg kan jo egentlig blot læne mig tilbage og nyde lyden, men jeg vil gerne forstå hvordan PU og arm arbejder sammen.

Mvh.

Jan Fensten
Fensten

Indlægaf Pokemon » lør 11. apr 2020 20:03

Fensten skrev:
Tonni skrev:Med anbefalet nåletryk på 1 - 1.5g vil jeg komme med et bud, der hedder ca 30 * 10^-6 cm/dyn

Det stemmer meget godt overens med hvad jeg har fundet på Shure VN35E.

Er der rigtig at PU compliencen i så fald er 0,00030

e.g. Artemiz & Shiraz

Fr = 159 / Sq root (17,3) * (.000030)
= 159 / Sq root (262.5)
= 6939,33 Hz

Anvender jeg "Bjergagers" model ligger min kombination udenfor skalaen.

Jeg kan jo egentlig blot læne mig tilbage og nyde lyden, men jeg vil gerne forstå hvordan PU og arm arbejder sammen.

Mvh.

Jan Fensten

det er en faktor 1000 forkert
Sq root (17,3) * (.000030) du mene nok Sqrt (17,3 * 30*10^-6) = Sqrt( 519*10⁻6 ) = 22,78*10^⁻3
det gir så ~7Hz

men så har du ikk efektiv mas af tonearm med i beregningen
lægger du den oveni får du ~5Hz
Pokemon
Advarsel tildelt

Lokalitet: Vig

Indlægaf Sorenki » lør 11. apr 2020 22:09

Hej Fensten

Det er alt sammen tilnærmelser, beregninen af effektiv arm-masse er, såfremt den er opgivet, en tilnærmelse da den monterede pickups vægt og nåletryk og anvendte headshell påvirker den effektive armmasse da udbalanceringen kræver flytning af modvægten.
Modvægten placeres derfor forskellige stedet ift center-spindlen hvorfor armmassen enten stiger eller falder, det samme gør så arm-resonansen.

I praksis er det mest præcise at måle resonansen med en testplade og eventuel software eller audtivit/visuelt på headshell.

Jeg har så siden diskussionen i en anden tråd, begyndt at læse og regne på netop den effektive armmasse - Jeg er kommet ret langt og er i gang med at efterprøve mine målinger i praksis (Jeg skal bare lige have sat min pladespiller op i de nye lejlighed - indflytning på onsdag ;) )

Det nedenfor er den teoretiske forklaring som jeg lige nu kan videregive den - der er måske noget jeg har overset/misforstået eller udeladt. Den er et forsøg på at være så nøjagtig som mulig, også hvor det ikke giver mening I praksis, samtidig med at en endelige applikation i praksis er umulig da der altid er ting i tonearmen du ikke kan medregne.

At udregne effektiv armmasse er en forholdsvis kompleks størrelse, da det beror på udregningen for enertimoment.
Effektiv armmasse er simpelt nok = Enertimoment divideret med effektiv armlængde^2.
For korrekt udregning af resonans-frekvens bør alle dele af ens arm (armrøret, fatningen, pickup, kabler, headshell og modvægt) medtages.

Tonearm.png

Enertimomenten udregnes ved: Vægt * afstand^2 (kg/M^2)
Afstanden måles fra delens massemidpunkt til center af spindlen (omdrejnings-punkt)
Det er simpelt nok for fx en kontravægt eller et lige armrør, men for S-formede rør bliver det så besværligt, de samme gælder headshell og pickupper.

Alle del-enertimomenter summeres så hvorefter den effektive armmasse udregnes ved at dividere det totale enertimoment med den effektive armlængde ^2. (Husk Enertimoment er kg/M^2)
Enertimoment-total / effektiv armlængde^2 = Effektiv Armmasse.

Jeg er igang med mit store Excel-ark, for at teste metoden med min tonearm og pickupper.
Excel-ark.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Sorenki lør 11. apr 2020 23:00, rettet i alt 2 gange.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf bjerager » lør 11. apr 2020 22:23

Sorenki skrev:Hej Fensten

Det er alt sammen tilnærmelser, beregninen af effektiv arm-masse er, såfremt den er opgivet, en tilnærmelse da den monterede pickups vægt og nåletryk og anvendte headshell påvirker den effektive armmasse da udbalanceringen kræver flytning af modvægten.
Modvægten placeres derfor forskellige stedet ift center-spindlen hvorfor armmassen enten stiger eller falder, det samme gør så arm-resonansen.

I praksis er det mest præcise at måle resonansen med en testplade og eventuel software eller audtivit/visuelt på headshell.

Jeg har så siden diskussionen i en anden tråd, begyndt at læse og regne på netop den effektive armmasse - Jeg er kommet ret langt og er i gang med at efterprøve mine målinger i praksis (Jeg skal bare lige have sat min pladespiller op i de nye lejlighed - indflytning på onsdag ;) )

Det nedenfor er den teoretiske forklaring som jeg lige nu kan videregive den - der er måske noget jeg har overset/misforstået eller udeladt. Den er et forsøg på at være så nøjagtig som mulig, også hvor det ikke giver mening I praksis, samtidig med at en endelige applikation i praksis er umulig da der altid er ting i tonearmen du ikke kan medregne.

At udregne effektiv armmasse er en forholdsvis kompleks størrelse, da det beror på udregningen for enertimoment.
Effektiv armmasse er simpelt nok = Enertimoment divideret med effektiv armlængde.
For korrekt udregning af resonans-frekvens bør alle dele af ens arm (armrøret, fatningen, pickup, kabler, headshell og modvægt) medtages.

Tonearm.png

Afstanden måles fra delens massemidpunkt til center af spindlen (omdrejnings-punkt)
Det er simpelt nok for fx en kontravægt eller et lige armrør, men for S-formede rør bliver det så besværligt, de samme gælder headshell og pickupper.

Alle del-enertimomenter summeres så hvorefter den effektive armmasse udregnes ved at dividere det totale enertimoment med den effektive armlængde.
Enertimoment-total / effektiv armlængde = Effektiv Armmasse.

Jeg er igang med mit store Excel-ark, for at teste metoden med min tonearm og pickupper.
Excel-ark.png

Spændende projekt - men der er noget galt med dine enheder. Masse gange længde i anden divideret med længde giver altså ikke masse. Og en effektiv masse på 33 gram er altså en ret tung arm - hvilken arm er det?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Indlægaf Sorenki » lør 11. apr 2020 22:34

Hej Bjerager - Du har ret - min tekst og forklaring er forkert - man dividerer (selvfølgelig) med effektiv længde ^2
Jeg retter indlægget ovenfor ;)
Min arm er en Fidelity Research FR-64S i rustfri stål med et Fidelity Research Headshell på 17gr - så ja - den er tung!
Der er ikke opgivet officielle tal på armen (såvidt jeg ved) men Vinylengine siger 35gr
Senest rettet af Sorenki lør 11. apr 2020 22:37, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf bjerager » lør 11. apr 2020 22:36

Sorenki skrev:Hej Bjerager - Du har ret - min tekst og forklaring er forkert - man dividerer (selvfølgelig) med effektiv længde ^2
Min arm er en Fidelity Research FR-64 i rustfri stål med et Fidelity Research Headshell på 17gr - så ja - den er tung!

Okay - jeg tænkte at det var en SME, så jeg studsede lige over den høje vægt.
bjerager

Indlægaf Fensten » man 13. apr 2020 20:15

Sorenki skrev:Hej Fensten

Effektiv armmasse er simpelt nok = Enertimoment divideret med effektiv armlængde^2.

Tonearm.png

Alle del-enertimomenter summeres så hvorefter den effektive armmasse udregnes ved at dividere det totale enertimoment med den effektive armlængde ^2. (Husk Enertimoment er kg/M^2)
Enertimoment-total / effektiv armlængde^2 = Effektiv Armmasse.

Excel-ark.png

Hej Sorenki,

Det er interessant.

I første ombæring finder jeg en testplade frem.

Dernæst så læser jeg dit svar som om at der er mange variabler som påvirker PUén. Afstand fra PU til center arm/rotationspunkt, afstand fra modvægt til center arm/rotationspunkt.

Modvægtens placering må nødvendigvis have stor indflydelse på påvirkning af PUén. Hvad er nemmest at træde? et gear på bagerste krans med lille diameter eller med stor diameter. Den store diameter/store akse hvorom der roteres, er nemmere at flytte for en PU.

Måske er jeg helt galt afmarcheret. Men så må i lige hjælpe mig med at forstå.

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf Sorenki » man 13. apr 2020 21:26

Hej Fensten
Jeg er i tvivl om det er korrekt forstået, eller om store/lille krans handler om kraft-overførsel og kraft*arm istedet for Inertimoment... :Tanke: - det er netop inerti der er tale om - hvilken kraft skal der til for at sætte armen i bevægelse - det er et spørgsmål om massen ift center. Et godt eksempel (Som hjalp mig) er en skøjteløber der drejer rundt:
Med armene ind til siden går det hurtigt, armene ud til siden går hastigheden ned - hvorfor?
Vægten af skøjteløberen er uændret, energien er (i princippet for eksemplet) uændret - men vægten af armene flyttes ud fra omdrejnings-aksen så den effektive masse øges, og siden energien er uændret falder hastigheden.

Fra pickuppens synspunkt stiger modstanden hvis den effektive masse øges.

Ift resonansfrekvens er forholdet mellem
armens masse og pickuppens compliance, grundlaget for at udregne resonansfrekvensen.
Evt dæmpning af armen og materiale-kombinationer skulle ikke flytte resonans-frekvensen men dæmpe resonansen.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Tilbage til Grammofoner