Hej Fensten
Det er alt sammen tilnærmelser, beregninen af effektiv arm-masse er, såfremt den er opgivet, en tilnærmelse da den monterede pickups vægt og nåletryk og anvendte headshell påvirker den effektive armmasse da udbalanceringen kræver flytning af modvægten.
Modvægten placeres derfor forskellige stedet ift center-spindlen hvorfor armmassen enten stiger eller falder, det samme gør så arm-resonansen.
I praksis er det mest præcise at måle resonansen med en testplade og eventuel software eller audtivit/visuelt på headshell.
Jeg har så siden diskussionen i en anden tråd, begyndt at læse og regne på netop den effektive armmasse - Jeg er kommet ret langt og er i gang med at efterprøve mine målinger i praksis (Jeg skal bare lige have sat min pladespiller op i de nye lejlighed - indflytning på onsdag

)
Det nedenfor er den teoretiske forklaring som jeg lige nu kan videregive den - der er måske noget jeg har overset/misforstået eller udeladt. Den er et forsøg på at være så nøjagtig som mulig, også hvor det ikke giver mening I praksis, samtidig med at en endelige applikation i praksis
er umulig da der altid er ting i tonearmen du ikke kan medregne.
At udregne effektiv armmasse er en forholdsvis kompleks størrelse, da det beror på udregningen for enertimoment.
Effektiv armmasse er simpelt nok = Enertimoment divideret med effektiv armlængde^2.
For korrekt udregning af resonans-frekvens bør alle dele af ens arm (armrøret, fatningen, pickup, kabler, headshell og modvægt) medtages.
Tonearm.png
Enertimomenten udregnes ved: Vægt * afstand^2 (kg/M^2)
Afstanden måles fra delens massemidpunkt til center af spindlen (omdrejnings-punkt)
Det er simpelt nok for fx en kontravægt eller et lige armrør, men for S-formede rør bliver det så besværligt, de samme gælder headshell og pickupper.
Alle del-enertimomenter summeres så hvorefter den effektive armmasse udregnes ved at dividere det totale enertimoment med den effektive armlængde ^2. (Husk Enertimoment er kg/M^2)
Enertimoment-total / effektiv armlængde^2 = Effektiv Armmasse.
Jeg er igang med mit store Excel-ark, for at teste metoden med min tonearm og pickupper.
Excel-ark.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.