At udregne effektiv arm-masse af en tonearm

Analog når det bedst

Re: At udregne effektiv arm-masse af en tonearm

Indlægaf bjerager » tirs 5. maj 2020 17:29

his067 skrev:
Sorenki skrev:Det lød jo fint, omend jeg oplever at jeg har svært ved på armen at få Ortofons Tracking test lateral til at spille 100% i højre kanal på 80uM - er der nogen gode tips? Antiskatingen er forsøgt indstillet, men jeg kan ikke få has på forvrængningen på sidste test.

Lad hellere være med at stille anti-skating på den måde: Peter Lederman og Thomas Scheu, som begge har set mange slidte pickup nåle, (og H.H. Mørch) siger at siden plader jo kun sjældent er skåret til 80 µM (og Per Windfeldt samstemmede med at det var næsten umuligt for Ortofon at skære deres test-plader med de rille-udsving) er den bedste måde at stille anti-skating med denne fremgangsmåde:

1. find en plade med en blank overflade (altså uden riller)
2. sæt pickuppen på den overflade
3. bevæg pladetallerkenen (enten ved at lade den køre med 33 omdr/min eller ved simpelthen at dreje den rundt ved hjælp af hænderne).
4. stil anti-skating sådan at pickuppen langsomt bevæger sig ind mod etiketten.

Mørch foreslår at man sætter pickuppen i udløbsrillen, eller rettere: der hvor udløbsrillen er, men ikke i rillen, Drej, og når pickuppen så bevæger sig imellem udløbsrillens spor helt ind til den endelige inderste rille uden at falde ned i rillen står antiskating korrekt.

Her er hvad der står i min manual til DP 8:

"Coarse adjustment can be done with the stylus running between the grooves next to the label of the record. Correctly adjusted, the stylus should move slowly towards the center of the record.
Fine adjustment could be done by reducing the tracking force a little whilst listening to a critical passage. If for instance distortion occurs in the right speaker, the handle should be turned clockwise....
The adjustment is not critical. It is better giving too little than too much antiskating force."

Peter Lederman går mere i dybden om hvorfor: https://www.sound-smith.com/do-i-need-anti-skating

https://vinylpladen.dk/vinyl/various/thank-god-its-friday-the-original-motion-picture-soundtrack-LP

Har en blank pladeside som er fin til at justere antiskating på
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Sorenki » tirs 5. maj 2020 18:20

Det er jo rigtig fedt! - (Selvom min OCD trigger mig lidt, når jeg ikke kan få det hele til at spille ordentligt med testpladen)
Jeg var på et tidspunkt forbi Nordsø Records ifm at arrangere en bekendts pladeoplag, og jeg kendte jo No1 her fra forummet.
Foruden at være utroligt hyggeligt og med rigeligt nørderi, kom jeg derfra (bla.) med 2 blanke LP-sider til netop antiskating indstilling.

IMG_1309.jpeg

Det må jeg forsøge senere!

Ift lytteoplevelser af tonearme og resonans-frekvenser, har jeg fået mulighed for at låne en SAEC 407/23 tonearm af Vincula i morgen - Den bliver rigtig sjov at teste, og håbet er at den giver mig mulighed for at sammenligne mine pickupper i en tonearm med lavere effektiv masse end FR-64S armen :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf JGreen » tirs 5. maj 2020 19:49

Hej
Kan man ikke bruge en Leaserdisk til antiskating indstilling
MVH J Green
JGreen