78 qualisation

Analog når det bedst

78 qualisation

Indlægaf Loncar » tors 10. nov 2011 12:30

Er der nogen der har erfaring med lignende projekter?
Findes der et andet GDS projekt hvor der er printplade til?

Erfaringer?
Mange tak for tilbagemeldinger.
hilsen d.loncar
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Loncar

Re: 78 qualisation

Indlægaf Loncar » tors 10. nov 2011 13:43

Her er endu et diagram, som ser lidt mere læsevenligt ud.
Hvis jeg ønskede at skære eller booste andre frekvenser, hvordan regner jeg det ud?
Og hvormange db justeres det med?

Håber ikke at sp. er for amatøragtige.....

hilsen d.loncar
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Loncar

Indlægaf Tube mania » tors 10. nov 2011 17:49

Amatøragtige...nahh...det vil jeg ikke kalde dine spørgsmål.

For det første...disse filtre er 6db og det første er et aktiv bas-hævnings filter....dernæst et passiv lavpas filter (diskant).

Alm RC beregning kan bruges på begge filtre...det første består af R3L + R5L = 10.000 + 4.700 =
14700 ohm og kondensatorenes værdi kan bruges i denne beregner
, http://www.pronine.ca/rccir.htm

Pga filteret indsættes i FB kommer det til at virke modsat...bashævning, men knæk-frekvenser og afrulning passer. Samme beregner bruges på diskant filtret, men med 820ohm og kondensator...

Jeg har forøvrigt gode erfaringer med brug af equalizer i forb. med afspilning af lak-plader.
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Loncar » tors 10. nov 2011 23:54

Da min lenco til 78'ere - med en ortofon 78 nål - Går igennem en alm (og billig) RIAA, har jeg sat en 12 bånds eq imellem, så jeg i det mindste kan reverse riaa eq. Så nu kører det rimmeligt fladt. Dvs den mudren der var ved at køre igennem en RIAA er forsvundet.
Men mit ønske er at forsøge at bygge en 78 RIAA (om man vil) men en 2-4 eq presets.

Er der nogen der har bygget sådan en??

Hilsen d.Loncar
Loncar

Indlægaf LarsW » fre 11. nov 2011 10:08

Måske du skulle kigge lidt på denne site som også indeholder et lille diagram
på en Riaa eq. plus div. oplysninger omkring 78 optagelser fra div. fabrikanter.
http://sound.westhost.com/project91.htm

Har man en del penge :lol: Ikke her :) ja så er denne sag fra Jørgen Vad lydteknik i Farum.
http://www.vadlyd.dk/English/RIAA_and_7 ... reamp.html

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf Loncar » fre 11. nov 2011 10:41

Tak for info.

Diagram 2 som jeg har postet er netop project91.
Udgangspunktet var også at bygge netop denne - men jeg ville se hvorlangt jeg kunne komme med en RIAA + en 12 bånds equaliser. Pladerne er mono, så måske man bare skulle gå efter "hvordan lyder det" princippet?

Udfordringen er dog at f.ex. en Victor 78 plade i virkeligheden passer fint til en RIAA frekvens, mens en tidlig DECCA fra 30'erne ikke passer.
Så presets ville være skønt. Om med de valgte presets i projekt91 kommer man langt.

OM78 fra Ortofon er iøvrigt en super nål til formålet.

hilsen d.loncar
Loncar

Indlægaf LarsW » ons 16. nov 2011 21:12

Fandt lidt mere (brugte en del timer :) :Kaffe: søgen) omkring eq/preamp til 78 plader m.m. og det er ganske spændene hvad man støder på, hvad der er bygget igennem tiden samt hvad man kan finde omkring dette emne.

En Scott 121-C er nok noget af det, man nok kommer tættest på som noget af det
lækre til 78 afspilling

Scott 121-c.jpg

Lidt diagramværk på denne kan du finde her sammen med andre spændene rørting

http://www.one-electron.com/FC_Consumer.html

Men EMT har også lavet noget som kan anvendes til 78, nemlig EMT JPA66

Emt JPA66 .jpg

Denne har jeg dog ikke fundet nogle diagrammer på endnu, for at "kigge" nærmere på den,
men spændene ser den ud til 78 brug.
Håber at det kan vække en interesse hos nogle med de gamle lakplader og som evt. kender til disse to
vintage enheder. Imellem tiden samler mine 78 plader støv indtil videre til jeg råd til at lege med
denne type plader. Snøft julen vare længe koster osv.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Indlægaf pqrannes » ons 16. nov 2011 21:21

Jeg solgte en Behringer 8024 (http://www.behringer.com/EN/Products/DSP8024.aspx) billigt (500,- kr?) til en ret aktiv vinylfyr, der gerne ville kunne aftaste sin 78ere korrekt. Behringer'en kan indstilles, så den passer til alle (et væld af riaa og ikke-riaa) kurver. Kunne det ikke være vejen frem?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf LarsW » ons 16. nov 2011 21:39

Hvis man ser bort fra at Behringen ikke er en vintage enhed som kunne man sikkert godt bruge denne,
men jeg holder mig nu til 25+ produkter i dette forum.
Iøvrigt laver Behringer meget udstyr m.m. i den lidt billigere ende til broadcast osv. og en del studio
bruger da også deres produkter så det er fint nok. Men jo det kunne godt være et alternativ for nogle.

Mvh.
LarsW
Brugeravatar
LarsW

Indlægaf pqrannes » ons 16. nov 2011 22:34

LarsW skrev:Hvis man ser bort fra at Behringen ikke er en vintage enhed som kunne man sikkert godt bruge denne,
men jeg holder mig nu til 25+ produkter i dette forum.
Iøvrigt laver Behringer meget udstyr m.m. i den lidt billigere ende til broadcast osv. og en del studio
bruger da også deres produkter så det er fint nok. Men jo det kunne godt være et alternativ for nogle.

Hvis man vil have egentligt vintage 78 equalisation udstyr findes der masser af det i ... mono. F.eks. min Philips 9009 forstærker, der vist både klarer r.i.a.a., f.f.r.r. og HMV's "new ortophonic HI-FI-curve". I stereo så er den ovenfor nævnte Scott et godt bud.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf his067 » tors 17. nov 2011 20:13

For mange år siden skrev min Tysk-lærer, Erik Bender Mortensen, speciale om 78ere som historisk kildemateriale ved Københavns universitet. Hans speciale kan lånes på KUs Speciale bibliotek og så vidt jeg husker har den et helt kapitel om EQ.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Tilbage til Grammofoner