Ledninger i pickup arme

Analog når det bedst

Ledninger i pickup arme

Indlægaf NikonSP » søn 9. aug 2020 17:11

Jeg har en pickup arm, hvor ledningerne inde i selve armen er helt fine indtil centerlejet, men efter det hvor ledningerne bliver synlige, er det hele lidt noget rod. Ledninger er revet over og den røde ledning fra armen er forlænget med et meget tykkere stykke grønt kabel :(

Så er det jeg synes, at der skal lidt oprydning til. Men kan man bare klippe sådan nogle ledninger over og lodde nye erstatningsstykker i og hvad skal lodningerne dækkes over med, - krympeflex eller??

Eller 'bør' man udskifte alle ledningerne med nye hele vejen, så alt forløber uden samlinger eller forlængelser, - eller er det komplet ligegyldigt??

Hører gerne jeres input.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Ledninger i pickup arme

Indlægaf Louis » søn 9. aug 2020 19:28

NikonSP skrev:Jeg har en pickup arm, hvor ledningerne inde i selve armen er helt fine indtil centerlejet, men efter det hvor ledningerne bliver synlige, er det hele lidt noget rod. Ledninger er revet over og den røde ledning fra armen er forlænget med et meget tykkere stykke grønt kabel :(

Så er det jeg synes, at der skal lidt oprydning til. Men kan man bare klippe sådan nogle ledninger over og lodde nye erstatningsstykker i og hvad skal lodningerne dækkes over med, - krympeflex eller??

Eller 'bør' man udskifte alle ledningerne med nye hele vejen, så alt forløber uden samlinger eller forlængelser, - eller er det komplet ligegyldigt??

Hører gerne jeres input.

Vh/
Harvey

Jeg ville skifte dem hele vejen for en sikkerheds skyld. Der kan købes mange fine kabler på eBay for relativt få penge. Hvis det er sme fatning så pas på når du lodder på fatningen, plastikken kan smelte og ødelægge fjederbelastningen. Brug evt. En Hera shunt, jeg ved ikke lige hvad de hedder på dansk.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf NikonSP » søn 9. aug 2020 20:49

Louis skrev:
Jeg ville skifte dem hele vejen for en sikkerheds skyld. Der kan købes mange fine kabler på eBay for relativt få penge. Hvis det er sme fatning så pas på når du lodder på fatningen, plastikken kan smelte og ødelægge fjederbelastningen. Brug evt. En Hera shunt, jeg ved ikke lige hvad de hedder på dansk.

Hej Louis.

Tak for svar.
Jeg har allerede tidligere været på eBay og se efter det. Men jeg synes det er helt umuligt at vide, om man vælger det 'rigtige' og 'ordentlige'. Der er stort set priser fra 10-15EU og op til flere hundrede EU :shock:
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Louis » søn 9. aug 2020 21:53

NikonSP skrev:
Louis skrev:

Hej Louis.

Tak for svar.
Jeg har allerede tidligere været på eBay og se efter det. Men jeg synes det er helt umuligt at vide, om man vælger det 'rigtige' og 'ordentlige'. Der er stort set priser fra 10-15EU og op til flere hundrede EU :shock:

Jeg synes man plejer at kunne pejle sig nogenlunde frem hvis man kigger på de kendte mærker som Cardas og Van de Hul, men der er jo meget.

Det kommer vel også lidt an på hvilken arm det handler om. Er det en eller anden middelmådig fætter kan det billige fra Cardas vel gøre det. Går man lidt mere op i det eller er den en arm af en anden kaliber kan man jo bruge lidt mere på det:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf NikonSP » søn 9. aug 2020 22:09

-
Det er en Technics EPA-100

Technics EPA-100.jpg

Hvad retning skal jeg så i, tænker du?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Louis » søn 9. aug 2020 22:46

NikonSP skrev:-
Det er en Technics EPA-100

Technics EPA-100.jpg

Hvad retning skal jeg så i, tænker du?

Nu kan jeg jo se det drejer sig om verdens bedste pladespiller ;) køb noget godt! Det ville jeg gøre. Bare for at være sikker på det er så godt som det kan blive:)

Tillykke med den!!!!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf NikonSP » søn 9. aug 2020 23:10

-
Jah, - den er jeg ret tilpas med :p :p :p

Technics SL-1000 Mk2 - 1.jpg

Technics SL-1000 Mk2 - 2.jpg

Jeg har i adskillige år vidst, at den stod ubrugt i et hjørne, fordi den brummede en lille smule.
For kort tid siden ringede min bekendte så og fortalte, at han havde købt en helt ny pladespiller. Det var så lige mit keyword - og jo, - jeg måtte gerne købe den gamle. Afsted det gik ;;;: ;;;: ;;;:

Vh/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP søn 9. aug 2020 23:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf his067 » søn 9. aug 2020 23:10

Så hvidt jeg husker, har den rubin-lejer både horisontalt og vertikalt. Selvom rubin er meget hårdt er det også skørt ("brittle") så pas på at du ikke overspænder pinolerne eller får tilføjet den nogle slag under reparationen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf NikonSP » søn 9. aug 2020 23:21

his067 skrev:Så hvidt jeg husker, har den rubin-lejer både horisontalt og vertikalt. Selvom rubin er meget hårdt er det også skørt ("brittle") så pas på at du ikke overspænder pinolerne eller får tilføjet den nogle slag under reparationen.

Tak for rådet :thumbsup:
Jeg tror lige jeg vil lave noget net research på opgaven, inden jeg kaster mig ud i det. Det ville jo være temmelig træls, hvis . . . . . . . :QQS:
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Louis » man 10. aug 2020 07:19

his067 skrev:Så hvidt jeg husker, har den rubin-lejer både horisontalt og vertikalt. Selvom rubin er meget hårdt er det også skørt ("brittle") så pas på at du ikke overspænder pinolerne eller får tilføjet den nogle slag under reparationen.

Ja pas på med lejerne. Og sørg for at den tekniker du bruger er klar over det!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf Helikon » man 10. aug 2020 19:09

Louis skrev:

Ja pas på med lejerne. Og sørg for at den tekniker du bruger er klar over det!

Absolut forsigtighed påkrævet! Jeg reparerede engang en, ejeren klagede over armen sommetider ligesom "sad fast" nogle gange. Det tog flere værkstedsbesøg at lokalisere fejlen og den optrådte kun en gang, den sidste gang selvfølgelig..
Under stærk forstørrelse kunne man se overfladen på nogle af de pink rubinkugler var ru. Det var umuligt at skaffe de korrekte kugler dengang omkring 1999. Løsningen blev at købe en ny arm til en SL1210'er og kanibalisere stålkuglerne fra den.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Tonni » man 10. aug 2020 19:38

Erfaringer med VdH.

Der bør man gå efter det tynde 150, da 300 kan være noget (for) stift i mange arme.
Ellers er VdH et af de sølvkabler, der ikke skriger. - I hvert fald, hvis de stadig er som for 20 år siden...

Cardas er måske en anelse mindre gennemsigtigt (Cu). Men jeg synes det er ganske musikalsk. Og kan tage spidserne, hvis ens PU er for skinger. Omvendt hiver VdH alt ud af PU'en (og rillerne)...

Der var en gang, man kunne få noget Isoda. - Det savner jeg. Det havde en sart silikone-isolering. Så det gik til, i min leg med Ladegaards gode gamle...
Det var i øvrigt en fremragende arm. Trods den forb udfordring, ned tør luft!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf NikonSP » tirs 11. aug 2020 14:06

Tak for alle jeres indspark :thumbsup:

Nu må jeg snakke med Henrik(Arnborg), det er ham der skal tage sig af det og så må vi lave en plan for reparationen.

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Tilbage til Grammofoner