Pioneer 4MC

Analog når det bedst

Pioneer 4MC

Indlægaf Stottrup » fre 18. sep 2020 21:06

Ofte, når jeg læser indlæg i forum, føler jeg mig lysår bagefter - ikke mindst når talen falder på Moving Coil pickups og dertil hørende fancy forforstærkere. Derfor er jeg lige nu i den 7. himmel, idet jeg for ikke længe siden vandt en auktion på E-Pay - en NOS Pioneer 4MC High Output. Den sidder lige nu på min PL-51A og spiller Lester Young - og det gør den, i mine ører, saftsuseme godt! Der er bund, klar mellemtone og det englænderne kalder en virkelig 'crisp' diskant. Lydopfattelse er subjektiv, det ved jeg, men er det ikke bare fedt, at man for en beskeden sum kan læne sig tilbage med et bredt og lykkeligt smil på læberne?

Go' weekend - Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Pioneer 4MC

Indlægaf AnalogBo » fre 18. sep 2020 22:23

Tillykke!
Og så med good old "pork pie hat", så bliver det ikke meget bedre.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem

Lokalitet: Glostrup

Re: Pioneer 4MC

Indlægaf spuncut » fre 18. sep 2020 23:14

Hej Karl
Helt enig, MC kan noget som MM mangler. MC udviser en lavere grad af "roden sammen", dvs. bassen holdes adskilt fra fra de øvrige toneområder og synes derfor mere knivskarp. Jeg tror at det har noget at gøre med den meget lave bevægelige masse ift. en MM. I tidens løb er diverse pu-fabrikanter kommet op med tiltag for at reducere den bevægelige masse fx. VMS (Variable Magnetic Shunt) fra Ortofon eller MMC (Moving Micro Cross)fra B&O, hvor det er et polstykke i et magnetisk kredsløb der bevæges frem for en tungere magnet. Men når det kommer til detaljegengivelse er jeg af den opfattelse at der ikke er ret meget andet end MC der duer, og her skal der selvfølgelig, som altid lyde et stort IMHO.
Tillykke med den fine PU. :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Tilbage til Grammofoner