Jeg blev færdig med projektet i går: pladespilleren står ny ude i biblioteket, hvor den spiller igennem en kina-kopi af EAR834P, Modsquad Line Drive, Ice-power 1000asp, og Kef LS50. Det lyder ret godt.
IMG_0244.jpg
Der har været et par hurdler på vejen: jeg har misforstået nogle (vigtige) småting i Mørchs noter og Mørch og jeg havde nogle gode samtaler om hvad der endnu skulle gøres og hvad en mystisk hjemmelavet fjeder skulle bruges til.
Så hvad er det der har drillet? Centerlejet og centrering af ophængets fjedre. Den overplade, som min GS6 har, havde allerede huller til fjedrene, men der skal ikke meget til før hele ophænget sidder bare en en lille smule for tæt på hullets kanter og skraber på. Til slut valgte jeg at bruge nogle gamle gummi-tyller med samme diameter som fjedrenes indre diameter til at centrere fjedrene før jeg limede dem fast.
Så fik fjedrene lidt 5 sekunders lim til at holde dem fast. Jeg ved godt det hedder "5 sekunders lim", men for en sikkerheds skyld lod jeg dem stå og hærde imens vi var på ferie i sommerhuset. Seks uger senere var jeg så tilbage her i Skotland....
Jeg havde allerede erfaret at der skal ikke meget til for at ophænget ikke sidder rigtigt. Så, efter konsultation med Mørch, tog jeg et valg om at sætte en blød gummi slange omkring ophængets skruer. Ideen er, at selvom de måtte røre ved overpladen, vil de ikke overføre vibrationer (i nævneværdig grad, ihvertfald).
IMG_0237.jpeg
Mørch fortalte at den hjemmelavede fjeder bruges til at hive subchassiset sideværts indtil det sidder midt i de fire huller (tre fjedre og armhullet). Jeg havde for længe siden besluttet mig til at udvide armhullet, så jeg har købt en "sheet metal punch" og har skåret hullet større. Jeg skulle nok have været lidt mere omhyggelig med at centrere hullet, men det ser alligevel rimeligt ud idag.
IMG_0230.jpeg
Centerlejet har været et mareridt: jeg var bange for ikke at kunne spænde det godt nok fast. Mørch forsikrede mig om at to omdrejninger ned i rødgods-emnet ville være nok, så jeg har skruet det to omdrejninger ned og fæstnet det med den gamle kontramøtrik. Problemet er bare, at det jo forøger emnets tykkelse med kontramøtrikkens højde og det får subchassiset til at skrabe imod overpladen. Så min sheet metal punch blev gravet frem igen. resultatet ser således ud:
IMG_0228.jpeg
IMG_0231.jpeg
Jeg har ikke villet bore huller til at justere ophænget i pladetallerkenen så jeg har i stedet brugt sådan nogle "justeringshjul" for enden af ophængets møtrikker. Det er lidt Storm P. agtigt, men det virker
IMG_0132.jpeg
Trækassetten har igennem årene stået i solen og var falmet og træet så ud som om det kunne nyde godt af lidt TLC.
IMG_0049.jpeg
Jeg sleb trækassetten og har givet den ekstra bejdse og møbelvoks så den er blevet lidt mørkere
IMG_0054.jpeg
Her er den igen, med B&O pickup.
IMG_0242.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.