Delphon GS 5

Analog når det bedst

Delphon GS 5

Indlægaf Fensten » fre 14. maj 2021 20:03

Kom i daw, hjem fra Lauge ved Kibæk med denne skønhed. Lauge er i sving med at sælge en hulens masse pladespillere, oscilloskober og andet måleudstyr, for en radiotekniker ven.

Det var tanken at jeg bare skulle afhente pladespilleren og så hurtigt hjem igen, men sådan ville Lauge det ikke, jeg skulle både se hans B&O museum (der er fine sager) og hans veteran Volvo traktorer. Så jeg måtte ringe fruen og meddele at jeg endnu engang var forsinket.

Der er både rust ir. Men motoren virker, mellemhjulet er blødt og tallerkenen spinner. Mao. alt som behøves for at blive et spændende restaureringsprojekt.

Foruden pladespilleren kom jeg også hjem med et oscilloskob, så at jeg kan lege med, når vi engang skal se nærmere på håndværket omkring disse.


Mvh.



Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Delphon GS 5

Indlægaf KenRas » fre 14. maj 2021 20:58

Det ser rigtig fint ud det Oscilloskop og pladespilleren skal du nok også få noget godt ud af, hvis jeg kender dig ret :thumbsup:

Så endnu en deltager, til når vi får et skop kursus stablet på benene :OLO:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Delphon GS 5

Indlægaf mantelteo » lør 15. maj 2021 09:29

Flot spiller!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Delphon GS 5

Indlægaf Fensten » lør 15. maj 2021 16:09

mantelteo skrev:Flot spiller!


Ja, der skal ikke nødvendigvis så meget til. En poleret pladetallerken er et stort skridt i den rigige retning.

Der er flere krakeleringer og rust under hammerlakken.

Jeg vil gerne tage hånd om dette, men det betyder at alle løsdele emblemer osv. skal frigøres fra toppladen. Derefter skal eksisterende hammerlak fjernes, topplade skal grundes, dernæst gen-lakeres og løsdele remonteres. Det er en lang proces, som jeg før med succes har gennemført på en Lenco L78.


Men er det bedre at lade Delphonen stå originalt med de skader på lakken og patina, den nu har? Eller skal jeg gå igang med at føre den tilbage?

Jeg har ingen ambition om at hot-rod´e pladespilleren uanset. Den skal stå så tæt på original som muligt uanset hvilket af de to scenarier jeg bestemmer mig for.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Delphon GS 5

Indlægaf Fredmarantz » lør 15. maj 2021 16:22

Fensten skrev:
mantelteo skrev:Flot spiller!


J

Men er det bedre at lade Delphonen stå originalt med de skader på lakken og patina, den nu har? Eller skal jeg gå igang med at føre den tilbage?

Jeg har ingen ambition om at hot-rod´e pladespilleren uanset. Den skal stå så tæt på original som muligt uanset hvilket af de to scenarier jeg bestemmer mig for.


Mvh.


Fensten


der er i mine øjne ingen tvivl om, at jeg ville lade den stå originalt med hud, hår og patina. Det er en pladespiller, som har haft et liv, med de ar osv dét nu giver - det er en historie. Det vigtige for mig ville være at sørge for funktion og sundhed. Slidtagedele udskiftes - pudse og fjerne skidt - og sørge for, at den stod så flot/pæn, som muligt uden nylakeringer osv.. at mekanikken kørte fejlfrit, nyopsmurt og med udsigt til langt liv endnu.

Jeg ved at mange har en anden opfattelse end mig med den slags ting og det har jeg selvfølgelig ingen problemer med - . Det er trods alt pænere, hvis man genoplakerer/maler osv men lige nu er det jo "Delphon-maling", der sidder på den ;) .

Jeg har ikke altid selv holdt mig helt til mine dogmer, fx har jeg, som flere ved, poleret en del pladespillerlåg op - og jeg har såmænd også en gang haft sand - og glasblæst og genmalet til 100% perfektion en Marantz 3800 indvendigt og udvendigt - men det var fordi den var voldsomt korroderet efter et liv ved den engelske kanal...........det kunne jeg efter tunge overvejelser alligevel ikke leve med. Er det skrammer og slidmærker kan jeg nemt leve med sådanne - bare det ikke truer apparatets sundhed...Det er som at kigge lidt i apparatets egen historiebog...(jeg er nok lidt sentimental og kan jo i øvrigt også godt lide Country musik, bare det ikke er "sødsuppe-country..")

træværket ville jeg slibe let og kyndigt - derefter give det olie og voks........

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Delphon GS 5

Indlægaf Fensten » lør 15. maj 2021 18:05

Fredmarantz skrev:
Fensten skrev:
mantelteo skrev:Flot spiller!


J

Men er det bedre at lade Delphonen stå originalt med de skader på lakken og patina, den nu har? Eller skal jeg gå igang med at føre den tilbage?

Jeg har ingen ambition om at hot-rod´e pladespilleren uanset. Den skal stå så tæt på original som muligt uanset hvilket af de to scenarier jeg bestemmer mig for.


Mvh.


Fensten


der er i mine øjne ingen tvivl om, at jeg ville lade den stå originalt med hud, hår og patina. Det er en pladespiller, som har haft et liv, med de ar osv dét nu giver - det er en historie. Det vigtige for mig ville være at sørge for funktion og sundhed. Slidtagedele udskiftes - pudse og fjerne skidt - og sørge for, at den stod så flot/pæn, som muligt uden nylakeringer osv.. at mekanikken kørte fejlfrit, nyopsmurt og med udsigt til langt liv endnu.

Jeg ved at mange har en anden opfattelse end mig med den slags ting og det har jeg selvfølgelig ingen problemer med - . Det er trods alt pænere, hvis man genoplakerer/maler osv men lige nu er det jo "Delphon-maling", der sidder på den ;) .

Jeg har ikke altid selv holdt mig helt til mine dogmer, fx har jeg, som flere ved, poleret en del pladespillerlåg op - og jeg har såmænd også en gang haft sand - og glasblæst og genmalet til 100% perfektion en Marantz 3800 indvendigt og udvendigt - men det var fordi den var voldsomt korroderet efter et liv ved den engelske kanal...........det kunne jeg efter tunge overvejelser alligevel ikke leve med. Er det skrammer og slidmærker kan jeg nemt leve med sådanne - bare det ikke truer apparatets sundhed...Det er som at kigge lidt i apparatets egen historiebog...(jeg er nok lidt sentimental og kan jo i øvrigt også godt lide Country musik, bare det ikke er "sødsuppe-country..")

træværket ville jeg slibe let og kyndigt - derefter give det olie og voks........

Vh
Freddy


Hej Freddy,

Jeg forstår hvor du kommer fra og hvilke tanker du gør dig, jeg har igennem flere omgange arbejdet med fredede og bevaringsværdige ejendomme. Tankerne er de samme, det er bare en anden skala og anden kompleksitet. Skal man restaurere eller renovere?

Før at jeg når til æstetikken, skal lejer, motor og tonearm smøres og renses, præcist som du er inde på. Derefter træffer jeg et valg ud fra pladespillerens tilstand.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Delphon GS 5

Indlægaf JGreen » søn 16. maj 2021 09:38

Armen er den ikke en mono arm der passer til SP1-2. og så med lift, dem er der ikke mange af!!!!
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Delphon GS 5

Indlægaf Fensten » søn 16. maj 2021 13:47

JGreen skrev:Armen er den ikke en mono arm der passer til SP1-2. og så med lift, dem er der ikke mange af!!!!


Hej JGreen,

Tak. Det var jeg ikke klar over.

Jeg åbner pladespilleren forsigtigt i aften. Så får vi et bedre billede af mekanisk og funktionel tilstand.


Mvh.



Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 15 gæster