Delphon gs5 + det løse

Analog når det bedst

Re: Delphon gs5 + det løse

Indlægaf hess » tirs 22. jun 2021 19:32

Muligvis.

Jeg har læst det i Joachim Bungs bog (Schwiss Precision).
hess

Lokalitet: Hvidovre

Indlægaf Fredmarantz » tirs 22. jun 2021 19:34

Her er en anden illustration..
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fensten » tirs 22. jun 2021 23:25

Fredmarantz skrev:pu'erne er tilsyneladende stereo pickup'er - uden indbygget trafo i huset. Med fire "SME"-kontaktpunkter bagud, så vidt jeg kan se. Det er en fornem fangst, hvis de er gode. Hold da helt op. Tilllykke med dem. !!!! (de kaldes "SPU/G")

Armen ligner umiskendeligt en SMG212 (Ortofon that is!)

den løse trafo har jeg ikke styr på overhovedet....men der findes god lekture om den på nettet...

i det hele taget et superb køb - :thumbsup:

her er en god tråd på Lenco-heaven for ligesom at komme lidt i gang.

https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=10676.0

Vh
Freddy

Tusind tak. Ja, så er vi ligesom igang. Det er en lang tråd at komme igennem.

Er det helt forkert hvis, jeg antager at det er en type C PU i et G hus?

Mvh.

Fensten
Senest rettet af Fensten tirs 21. sep 2021 22:03, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Indlægaf Fredmarantz » ons 23. jun 2021 00:02

Fensten skrev:
Er det helt forkert hvis, jeg antager at det er en type C PU i en G hus?

Det kan jeg simpelthen ikke svare på- det er en jungle.

Der kan være tvivl om mono/stereo- og hvor mange pins er der bagi? -

Normalt har jeg prøvet at hæfte mig lidt ved cantileverens udformning og fæstningsmetode. Den brede, som synes at være nittet på - kan efter min bedste overbevisning ikke flytte sig andet end op og ned = mono.

Den spinklere cantilever, som jeg synes det ser ud til at du har på dine, kan måske/sandsynligvis flytte sig både i op/ned og Venstre/højre - altså en mulighed for stereoaftastning.

Mit mindst dårlige bud lige nu - må nok alligevel, på trods af, hvad jeg lige har skrevet, at du står med en SPU (stereo) - i et G-hus uden trafo - men det slår mig helt ud at der kun synes at være wired op til mono. Jeg kan ikke se, hvordan kontakterne (hvor mange er der?) er sat fast på pick-up'en.

endnu en tråd her (åbenbart med en masse reklamepådutning):

https://theartofsound.net/forum/showthr ... on-pickups

Jeg har bl.a. én, som faktisk står fuldstændig mage til dine - men jeg ved jo egentlig ikke, hvad det så er? (se billede) - læg mærke til at cantileveren er relativt smal og at der er 4 kontakter i bagenden på den - og det er der vistnok? på alle G-huse - eller?

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » ons 23. jun 2021 00:21

Vær lige opmærksom på denne tråd: viewtopic.php?f=558&t=9298&p=82175&hilit=spu#p82175

Det var én, som jeg får flere år siden startede i håbet om, at den tråd ville bringe alle fakta og al viden på bordet, men jeg blev skuffet...den nåede til side 2 og døde vist mere eller mindre. Kan vi måske få lidt liv i den igen? - og evt. flytte dit identifikationsforsøg derover?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fensten » ons 23. jun 2021 11:04

Fredmarantz skrev:Vær lige opmærksom på denne tråd: viewtopic.php?f=558&t=9298&p=82175&hilit=spu#p82175

Det var én, som jeg får flere år siden startede i håbet om, at den tråd ville bringe alle fakta og al viden på bordet, men jeg blev skuffet...den nåede til side 2 og døde vist mere eller mindre. Kan vi måske få lidt liv i den igen? - og evt. flytte dit identifikationsforsøg derover?

Vh
Freddy

Hej Freddy,

Lad os holde denne tråd til Delphon GS5 værk og hvordan man kan arbejde med dette.

Efter en dialog med Jgreen pr. telefon med JGreen i går er der meget som tyder på at motoren skal have noget kærlighed ift. opnå så lydefri en motorgang som muligt.

Skulle der være nogen af jer som har information, links osv. som er relevant må i hjertens gerne byde ind.

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf Fensten » ons 18. aug 2021 22:31

KenRas,

Var forbi igår aftes med bl.a. denne skønhed. Det blev til en masse snak og en masse god musik. Både nyt og gammelt kom på grammofonen. Og særligt Fleetwood Mac “The pios bird of good omen” overraskede os begge.

Men her i eftermiddags skulle Ortofon MC20 PU’en prøves.

Jeg havde læst lidt op på Ortofon MC20 mk. II PUén. Den skulle fungere med næsten samme belastning som Denon dl103, hvorfor det var ganske hurtigt at bytte rundt.

Derfor blev den monteret og indstillet og da der blev kaldt til aftensmad, var jeg nået igennem

Dave Brubeck “Time out” Analog produktions, Kate Bush “Mother stands for comfort”, ‘running up the …”, “Wurthering heights”, Radiohead “Reckoner”, “15 Steps”, “Wierd fishes”, Mark Kozelek “Ålesund”, “Seneca and third”, Art Blakey “Moanin’” og Dire Straits “Once upon a time in the west“

Alle sammen skønne numre, som alle lød blændende på den noget gamle Ortofon PU.

Det kom noget bag på mig. Ofte har jeg lyttet til Ortofon PU’er og ligeså ofte har jeg har fravalgt dem til fordel for varmere lydende PU’er.

Men denne lyder i mine ører rigtigt godt. Lidt mere detalje end Denon DL103 og blot en my mindre krop og dynamik, end 103’eren.

Næste opgave er at rense den fine Delphon, det ser jeg frem til :p

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf Fensten » tirs 21. sep 2021 21:04

Så er jeg endelig blevet færdig med at male træværk på huset. Det er hermed klart til vinteren.

Derfor er det endelig blevet tid til at arbejde med Delphonen.

Den er blevet smurt i leje og overset. Den er faktisk i rigtig fin teknisk stand. Motoren er for en Delphon meget stille og pladetalllerkenen holder hastigheden fint. Foruden lejet et den blevet rengjort. Det spinner også meget fint og mellemhjul et blødt og i god stand.

I forhold til det æstetiske er den overordnet i fin stand. Lakken har ingen afskalninger, ingen misfarvninger men den mangler et logo.

Skulle der være en af jer som mod forventning har et til at ligge er jeg naturligvis interesseret. Foruden logoet er gummiringen, som optager resonanser i overgangen melllem chassis og topplade, chassis og bundplade helt stiv og brækker af ved selv den mindste berøring. Findes der en erstatning eller et pænt alternativ til denne grønne gummimuffe?

Sidst har jeg arbejdet med tonearmens kontravægt.

Der er to emner som jeg behøver jeres viden om.

Kontravægt
Når jeg studerer kontravægtens udformníng,ser det på mig ud som at kontravægten er drejet mindre/lettere. Kontravægten vejer ca 130 gram. Jeg er ikke faldet over den “rigtige” vægt. Hvad bør kontravægten til en SMG212 arm veje?

Fjedre og stålkugle
Ikke helt så væsentligt som ovenstående så skal jeg have fingre i en 3 mm. Stålkugle og en ditto 3 mm. Trykfjeder. En fjeder fra en kuglepen er desværre for tyk. Hvor Søren får jeg fat i disse stumper uden at skulle købe dem i 100 vis?

Endekappen til kontravægten bliver af og til produceret og solgt online, enten køber jeg en sådan eller får en produceret i plast eller stål. Det skal laves men kan vente.

Mvh.

Fensten
Senest rettet af Fensten tirs 21. sep 2021 22:07, rettet i alt 1 gang.
Fensten

Indlægaf MaxJ » tirs 21. sep 2021 21:21

Fjederen ved jeg ikke men kuglen kan du sikkert få hos en cykelhandler.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf trikker » tirs 21. sep 2021 21:26

Prøv i en hobbybutik med fjernstyret biler. De har en masse små fjedre til bilerne, for at beskytte dem når de kører off Road.
Evt. Midhobby

https://midhobby.dk/
Brugeravatar
trikker

Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Indlægaf mantelteo » tirs 21. sep 2021 21:32

Fjedre kan jeg hjælpe med, jeg købte nemlig et par stykker en gang lige til formålet. De er lidt blødere end originalen, men virker efter hensigten. Send en pb med din adresse, så sender jeg et brev.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Lokalitet: København

Indlægaf mantelteo » tirs 21. sep 2021 21:35

For øvrigt en spøjst tonearm. Den har lejehuset fra SMG men lejer fra den tidligere S version ?!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Lokalitet: København

Indlægaf Fensten » man 4. okt 2021 17:41

mantelteo skrev:For øvrigt en spøjst tonearm. Den har lejehuset fra SMG men lejer fra den tidligere S version ?!

Det kan jeg ikke svare på. Måske andre mere velbevandret ud i Ortofon tonearme, vil byde ind.

Iøvrigt tusind tak for fjederen :) En venlig lokal cykelsmed hjalp med lejekuglen.

Begge dele er monteret, men jeg har fortsat arbejde med kontravægten. Den er blevet drejet ned for at kunne anvendes til lettere PU’er og dermed for let til SPU’er.

Jeg tænker at lave plastmodel, som bruges til at lave en gibsstøbeform. Dernæst skal den manglende del af kontravægten støbes :)

Mvh.

Fensten
Senest rettet af Fensten man 4. okt 2021 18:08, rettet i alt 1 gang.
Fensten

Indlægaf Helikon » man 4. okt 2021 18:06

Støb et blyrør der passer uden på neddrejningen og lim det fast. Hvis det er kan jeg hjælpe dig med det.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Fensten » søn 10. okt 2021 17:55

Så var der endelig tid til at hygge sig med hjemmestøberi. Det bragte glade minder tilbage til folkeskolen, hvor vi lavede hjemmestøtte blink i sløjdlokalet. Der manglede flere ting, for at kunne komme i gang.

Bly var dog på plads, et gammelt lod fra et fladfiskeforfang på ca 50 gram blev valgt En brugt sodavandsdåse blev til en støbeskål, hætten fra en dåse kontakt 60 blev fyldt ud med polyfilla og et messing emne med samme diameter som kontravægten blev skubbet ned i støbemassen. Sidst men ikke mindste en blev ukrudtsbrænder, med en frisk gasflaske udnævnt til bunsenbrænder. Så var spørgsmålet bare om den kunne varme blyet op til +350 grader.

Det kunne den og alustøbeskålen holdt, trods det spinkle sodavandsdåse gods. Det spruttede lidt da blyet blev hældt i formen. Men endelig var emnet støbt :p

Dernæst skulle der bores ud, så emnet kunne skubbes ind over den gamle kontravægt. Det tog tid, boremaskine og rundfil, skiftedes til at udvide hullet.

Endelig lykkedes det. Tilbage var blot at montere fjeder og stålkugle og udbalancere tonearmen. I aften skal Delphonen spille igen .)

Det bliver spændende :)

Mvh.

Fensten
Fensten

Foregående

Tilbage til Grammofoner