DIY Lenco

Analog når det bedst

DIY Lenco

Indlægaf ulrikmm » søn 5. feb 2023 01:31

Plint at upcyclet stavlimet eg fra sofabord fra DBA.
Lenco som er smurt og olieret, vibrationsdæmpet og har fået nyt mellemhjul.
Eminent Technology ET-2 tonearm købt som poseprojekt. Repareret med araldit, messing beslag, rustfri cykeleger, diverse skruer, vat, samt ledningerne fra Logitech mus(= ultrafleksible og stærke tonearmswirer).
Pick up er DENON DL 301 mk. 2.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: DIY Lenco

Indlægaf cdp » man 6. feb 2023 00:31

Konceptet er lige til ug, unik konstruktion og genbrug. Savner lige at høre lidt mere om den arm, går ud fra med tilhørende pumpe.
Armen ser ud til at være ret dyr ifølge. google/ebay. Har du et par nærfotos af den? :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: DIY Lenco

Indlægaf ulrikmm » tirs 7. feb 2023 00:02

Kostede vist fra ny 15000kr. Tilbage i midten af 1980 rene. Købte min for en tusse som samleprojekt. Luftlejet er det bedste og mest præcise jeg er kommet forbi (Forsell, Kolibri, diverse Ladegaard variationer). Så den spiller bas supergodt, har rigtig god 3D. Og er nem at stille VTA på. Jeg har for at gøre det nemmere sat et billigt mikrometer ur på.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: DIY Lenco

Indlægaf Tonni » tirs 7. feb 2023 00:13

Uff! Husker de ladegaard dage...
Det var et kæmpe potentiale, for meget få anstrengelser. Var det ikke for den nødvendige pumpe... :Skor:

Din løsning ser dejlig ud! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: DIY Lenco

Indlægaf Louis » tirs 7. feb 2023 07:24

Det ser godt ud! Lenco diy er altid spændende at følge.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: DIY Lenco

Indlægaf bjerager » tirs 7. feb 2023 09:18

Spændende konstruktion sådan en tangentialarm. Jeg har aldrig selv turdet kaste mig ud i at rode med den type arm. Men fedt - især kombineret med sådan en DIY lenco
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: DIY Lenco

Indlægaf ulrikmm » tirs 7. feb 2023 21:26

Altså, en ladegård arm kan bygges for et par hundrede kroner på et par timer. Problemet med den er stort lufttab og derfor hørbar susen (direkte, ikke via anlægget). Jeg lavede derfor en invers Ladegaard (noget jeg selv fandtcpå, kender ikke andre der har gjort det), hvor luften kom ud af undersiden af slæden i stedet for via den lange skinne. Brugte meget fleksibel silikoneslange til lufttilførslen. VTA justeres med gevindstangen med messingskiven. Alu skørtet på understellet spændes når armhøjden er rigtig, så bliver konstruktionen stiv
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: DIY Lenco

Indlægaf ulrikmm » tirs 7. feb 2023 21:29

Lufttilledningen til lejet var gennem det lille messingrør på slæden
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: DIY Lenco

Indlægaf ulrikmm » tors 9. feb 2023 23:13

Fra ET2 tonearmen går signalet til dette næsten vintage MC og forforstærkersæt fra aarhusianske Daner. Expan MC forstærkeren øverst er modificeret let, så den passer til Low output Denon og Dynavector. Impedansvælgeren går i 24 trin fra 91 til 145 ohm.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: DIY Lenco

Indlægaf ulrikmm » tirs 31. okt 2023 00:56

Spiller nu på en denon DL 301 mk. 2 som passer rigtig godt til tonearmen. Lyden rykkede sig godt i den naturlige retning efter jeg dæmpede luftleje røret indvendig med en lille stump bomuldsgaze. Lufttilstrømningen er lavet uden reservoir. I stedet løber luftslangen 10 gange om sig selv (som en lille spole). Det udligner 50 Hz trykbølgen fra pumpen perfekt. Tilsvarende sidder også på pumpens indsugning, som på den måde bliver helt lydløs.
Lenco værket i den solide og tunge plint fungerer perfekt til luftlejet, som ikke rokker sig fra vandret.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: DIY Lenco

Indlægaf ulrikmm » ons 15. nov 2023 23:49

Lenco feber recidiv: Har købt flot L70 som er så vintage fed at den skal forblive original. Blot olieservice og ny PU.

Og så en L75 som skal hotroddes med nyt chassis i 4 mm rustfrit stål (PTP6) og mellemhjul fra Audio Creative.

Billeder følger.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster