Reparation af Ortofon MC3000 Mk II

Analog når det bedst

Reparation af Ortofon MC3000 Mk II

Indlægaf his067 » søn 8. jan 2012 18:35

Jeg har en stærkt molestreret MC3000. Den har en helt ny nål fra The Cartridge Man, men han nåede at ødelægge forbindelsesledningerne og gav derfor op. Jeg har for flere år siden fået forskringspenge for den, men tænkte her idag at det kunne være sjovt at skille sådan en fætter ad. Så nu ligger den i nogenlunde adskilt stand på mit skrivebord.

Nu er det sådan, at den faktisk har et par millimeter tråd, der stikker frem (men som altså ikke kan nå til bagterminalen), og så tænkte jeg "gad vide om man på en eller anden måde kan forbinde dem til output". Er der nogen af jer der har prøvet at forbide disse meget tynde tråde (og måske også ved hvordan man fjerner lakken så man kan lodde :roll: eller på anden måde forbinde dem med omverdenen. :Thumpsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Reparation af Ortofon MC3000 Mk II

Indlægaf eggers » søn 8. jan 2012 18:39

Fjern lakken ved at dyppe enden af lederen i syre. Og så kan du vist købe noget elektrisk ledende lim. Til sidst kan du jo fx. bruge klar neglelak til at forsejle/isolere med.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf bjerager » søn 8. jan 2012 19:17

Jeg har engang præsteret at lodde indvendigt i en supex sd-900 super med succes. Men det kræver en meget sikker hånd, og en loddekolbe, som ikke er for varm.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Tonni » søn 8. jan 2012 19:29

Hvad du end gør, så lad være med at lodde direkte på den tynde tråd!!!
Den er så tynd at den smelter/knækker ved kontakt med loddekolben...
Har en gang haft en MC20 Mk.II jeg reparerede for netop den fejl.
Fremgangsmåden var at tage et stykke forsølvet monteringstråd og sætte ind i stiften til den knækkede tråd, lodde den fast ved at varme på spidsen af stiften, og derefter at bruge denne forlængelse som varmeshunt, ved fastlodningen af tråden. Tilfør kun lige varme nok til at få tinnet til at smelte!!!
Forresten, lakken smeltede da jeg loddede. - Så det var ikke nødvendigt at fjerne den først!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Tilbage til Grammofoner