Nyt signalkabel til pladespiller - varm luft?

Analog når det bedst

Nyt signalkabel til pladespiller - varm luft?

Indlægaf NikonSP » søn 21. jul 2024 14:53

Hej alle i forum

Ja, - jeg synes egentlig også, at det med kabler er sådan lidt varm luft agtig, - men

For ca. 5 år siden lavede jeg en ændring i mit anlæg, som skulle vise sig at være den helt udenfor målestok største forbedring af anlægget -. i forhold til investeringen.

Lige siden mit første anlæg i '72, havde jeg brugt de phono kabler, som blev leveret med til de forskellige apparater. Og sådan gjorde jeg i alle de efterfølgende år, - altså lige indtil for ca. 5 år siden.

Der manglede jeg et sæt phonokabler og gik i hi-fi klubben og købte et sæt af de næst billigste AudioQuest kabler, hvide kabler og forgyldte stik, ikke noget særlig hokus pokus ved det. Det viste sig, på trods af at det var de næst billigste kabler, at det var en helt uventet forbedring af lyden. Jeg lavede flere forskellige tester af de gamle kabler fra 70'erne mod de nye 'hvide' og der var absolut ingen tvivl om, at de hvide var en markant forbedring af lyden :shock:

Efter det blev alle de gamle 70'er kabler sendt på pension og erstattet af de nye hvide.

Her forleden synes jeg, at min pladespiller godt kunne tilkomme lidt opmærksomhed og det fik den så. I den forbindelse kom jeg forbi det originale Technics signalkabel og så var det jeg tænkte på forløbet med de hvide signalkabler. Kablet er det originale til pladespilleren fra omkring '78, så alderen er jo den samme som de udskiftede phonokabler.

Er det muligt, at der kan opnås en markant forbedring ved at udskifte kablet?
Nu ville det jo være nemt, hvis jeg bare kunne tage et af de hvide. Det kan jeg desværre ikke, fordi den ende der skal i armen er forsynet med et 5 polet stik, der passer op i bunden af armen, så der skal købes nyt.

AudioQuest har flere til formålet

https://www.audioquest.com/collections/ ... ble-cables

fra 139,95 US til 2500US, - jeg tænker, at det billigste er der hvor jeg skal købe ind, hvis det skal være.

Er der nogen af jer, der har erfaring med ovenstående?

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Nyt signalkabel til pladespiller - varm luft?

Indlægaf MaxJ » søn 21. jul 2024 18:40

Pas på med den påstand, min kammerat blev totalt udskammet her på siden da han fortalte om vores erfaring med kabler. Både højtaler, signal og 230v kabler. Nu kan jeg så også blive til grin her i forummet. Det er nok derfor jeg stort set ikke er herinde mere.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf NikonSP » søn 21. jul 2024 19:21

MaxJ skrev:Pas på med den påstand, min kammerat blev totalt udskammet her på siden da han fortalte om vores erfaring med kabler. Både højtaler, signal og 230v kabler. Nu kan jeg så også blive til grin her i forummet. Det er nok derfor jeg stort set ikke er herinde mere.

Hej MaxJ

Jeg har ikke set den tråd du må referere til, men træls når den gode tone ikke hersker på forummet. Det med kabler af enhver art er mange steder et lidt vanskeligt emne, derfor også min overskrift.

Men med hensyn til mine egne observationer, er jeg ikke det mindste i tvivl. :p

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf MaxJ » søn 21. jul 2024 19:37

NikonSP skrev:
MaxJ skrev:Pas på med den påstand, min kammerat blev totalt udskammet her på siden da han fortalte om vores erfaring med kabler. Både højtaler, signal og 230v kabler. Nu kan jeg så også blive til grin her i forummet. Det er nok derfor jeg stort set ikke er herinde mere.

Hej MaxJ

Jeg har ikke set den tråd du må referere til, men træls når den gode tone ikke hersker på forummet. Det med kabler af enhver art er mange steder et lidt vanskeligt emne, derfor også min overskrift.

Men med hensyn til mine egne observationer, er jeg ikke det mindste i tvivl. :p

Vh/
Harvey

Heller ikke her, kabler gør en enorm forskel. Du skal bare vide at det ikke altid er de dyreste kabler der er de bedste. Angående højtaler kabler kan du justere lyden ret meget. Tynde kabler giver diskant / mellemtone og tykke giver bas. De ændrer som regel lyde når de har spillet nogle timer.
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf NikonSP » søn 21. jul 2024 20:28

MaxJ skrev:
Heller ikke her, kabler gør en enorm forskel. Du skal bare vide at det ikke altid er de dyreste kabler der er de bedste. Angående højtaler kabler kan du justere lyden ret meget. Tynde kabler giver diskant / mellemtone og tykke giver bas. De ændrer som regel lyde når de har spillet nogle timer.

Ja, det er tankevækkende så hvor meget Verden har ændret sig.

Da jeg startede i radiobranchen i 1972 blev mange af de højttalere der blev anset for 'fine og dyre' - bla. B&O leveret med fastmonteret ringeklokkeledning som signalledning. Det var en pæn stor opgave på daværende tidspunkt, at overtale kunderne til at bruge netledning som højttalerledning, når de købte et sæt JBL af os (vi handlede ikke med B&O) :shock:

Jeg tænker ikke, at der idag er særlig mange seriøse setups, der bruger ringeklokkeledning til højttalerne :lol:
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf MaxJ » søn 21. jul 2024 20:31

NikonSP skrev:
MaxJ skrev:

Ja, det er tankevækkende så hvor meget Verden har ændret sig.

Da jeg startede i radiobranchen i 1972 blev mange af de højttalere der blev anset for 'fine og dyre' - bla. B&O leveret med fastmonteret ringeklokkeledning som signalledning. Det var en pæn stor opgave på daværende tidspunkt, at overtale kunderne til at bruge netledning som højttalerledning, når de købte et sæt JBL af os (vi handlede ikke med B&O) :shock:

Jeg tænker ikke, at der idag er særlig mange seriøse setups, der bruger ringeklokkeledning til højttalerne :lol:

Ja, det er da altid noget at NOGEN bliver klogere. ;)
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf Ehapa » søn 21. jul 2024 21:26

Der er meget at hente på kabler, også meget hokuspokus!.
Nok et spørgsmål om man gider bruge tid, og ikke penge…..jeg stoppede med Belden signal/højt, og duelund dca kabler.
Begge i den billige ende.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Tonni » søn 21. jul 2024 23:00

Når det kommer til kabler, til en grammofon, er der tre parametre, der er vigtige.
Skærmning, reaktans og kapacitet.

Skærmning og reaktans, er til at finde ud af. Kapaciteten lidt værre.
Men burde kunne findes, i forbindelse med gode kendte kabler.

Og ja. De bedste kabler, er bestemt ikke altid de dyreste!
Belden er et godt bud. Andre kunne være Mogami, Van Damme eller prøv at lege med noget teflon, forsølvet Cu coax kabel ala RG316, RG400 ect.
Ofte får man sig en oplevelse, man ikke lige regnede med der. Kan man nøjes med en leder og en skærm altså...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Tonni » søn 21. jul 2024 23:03

Forresten. Cardas leverer de fem polede tonearmsstik, i løs vægt.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf ralphandersen » søn 21. jul 2024 23:56

Var det her noget? Han har flere forskellige. https://www.dba.dk/tonearm-snakewire-dk ... 114287759/
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Indlægaf kbekke » man 22. jul 2024 09:59

Hej Harvey.

Som med så meget andet handler det vel om at finde det niveau eller kompromis, der giver mest mening i situationen - og hvad det så er, er jo helt individuelt.

Der er ingen tvivl om at man sagtens kan finde kabler i udførelser og prisklasser, der forekommer absurde. Men man kan jo også købe forstærkere og andre komponenter til flere hundrede tusind kr stykket.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes, at det giver mere mening at se på det på den måde. Eller om det bare gør det hele endnu mere absurd.

Men det er nok mest det sidste :lol:

På den anden side er der for mig ingen tvivl om at netop der, hvor signalet er allersvagest og mest udsat for uheldige påvirkninger, der kan det godt give mening at ofre lidt ekstra opmærksomhed. Vi har jo tidligere talt om det her med, at der faktisk er “mere at komme efter” med f.eks. de lidt eller sommetider meget dyrere pickupper. Jeg synes det er naturligt, indenfor rimelighedens grænser, at give sin pickup og dens signal så optimale betingelser for at fungere som muligt.

Det absolut vigtigste for mig i forbindelse med grammofoner generelt og med moving coil-pickupper især er fravær af brum. Hvis ikke det er på plads, så er det ret ligemeget, hvordan det ellers “lyder”. Jeg er også ret sikker på, at et kabels elektriske egenskaber, som Tonni også er inde på, kan have en betydning for transmissionen af signalet. Selvom kabler i hifi-sammenhæng jo som regel er ganske korte sammenlignet med professionelle installationer.

Om vi så kan høre det eller erkende, at det har noget med kablet at gøre, er måske en anden historie ;)

Jeg har i et par år udelukkende anvendt disse kabler fra “Ortofon” i kombination med ST-80 transformeren og diverse, primært Ortofon moving coils:

https://ortofon.com/collections/cables-and-leadwires

Der er sikkert mange andre gode alternativer inkl. Audioquest (som jeg ikke kender) og det er jo selvfølgelig også en ikke uvæsentlig udskrivning. I hvert fald for mig. Men til gengæld har jeg absolut ingen problemer haft med brum eller andet i mit moving coil-setup siden jeg foretog min investering.

Faktisk har jeg ikke siden skænket emnet “kabler” nogen tanke efterfølgende og det er jo da også noget værd.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf spuncut » man 22. jul 2024 17:31

Tonni skrev:Når det kommer til kabler, til en grammofon, er der tre parametre, der er vigtige.

Belden er et godt bud. Andre kunne være Mogami, Van Damme eller prøv at lege med noget teflon, forsølvet Cu coax kabel ala RG316, RG400 ect.
Ofte får man sig en oplevelse, man ikke lige regnede med der. Kan man nøjes med en leder og en skærm altså...

Hej Tonni
Kan det være at du mener karakteristisk impedans?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Tonni » man 22. jul 2024 17:43

spuncut skrev:
Tonni skrev:Når det kommer til kabler, til en grammofon, er der tre parametre, der er vigtige.

Hej Tonni
Kan det være at du mener karakteristisk impedans?
MVH Henning

Ja. Og tak!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf AnalogBo » man 22. jul 2024 21:33

Jeg er træt af opfindsomme anprisninger som kun overgås af annoncer for naturmedicin.
Var det ikke snart på tide at vi fik oplyst parametre på signalkabler og højttalerkabler ligesom Thiele-Small parametre for en højttalerenhed. Eller måske findes oplysningerne hvis jeg bare leder de rigtige steder?
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem

Lokalitet: Glostrup

Indlægaf spuncut » man 22. jul 2024 21:35

Angående karakteristisk impedans:
Nu skal det ikke forstås som om at den karakteristiske impedans, i sig selv, har nogen betydning i forbindelse med audiofrekvenser, det har den nemlig ikke. Men der er direkte, dog omvendt proportional, sammenhæng mellem den karakteristiske impedans og kapaciteten pr. meter, startende med 50 Ohm og 100pF/meter. Har man således et apparat med en høj udgangsimpedans kan kabelkapaciten blive hørbar, er udgangsimpedansen meget lav, som fra en CD-afspiller, tuner eller solid-state forforstærker bliver indflydelsen forsvindende. Det også et punkt i "kabeldebatten" som jeg mangler for at tillægge det nogen særlig betydning netop at fortalerne sjældent tager føde- og belastningsimpedans i betragtning.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Tilbage til Grammofoner