Idler Wheel, mellemhjul og vulkanisering.

Analog når det bedst

Idler Wheel, mellemhjul og vulkanisering.

Indlægaf his067 » tors 22. aug 2024 09:19

Jeg har et par Mørch Grammofoner som har brug for nye mellemhjul/nyt gummi. Jeg har skrevet til Søren som har overtaget gesjæften, men han har endnu ikke svaret om de har dem på lager.

I fald Mørch/enigma audio ikke kan levere, er der nogen af jer der kan foreslå hvor jeg kan få mellemhjulene vulkaniserede nu hvor svalander ikke laver den slags?

PS: ja det er nok nødvendigt med nyt gummi. Begge grammofoner har (af forskellige grunde) haft en blokering af pladetallerken og har derfor fået slidt et mærke i gummi-belægningen som nu giver et tydeligt 'dunk' for hver omdrejning.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Idler Wheel, mellemhjul og vulkanisering.

Indlægaf sej » tors 22. aug 2024 10:38

Prøv at kigge her: hse-radio.de

De bruger dog silikone i stedet for gummi.
sej

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Indlægaf ASML » fre 23. aug 2024 04:25

Hej Frederik.

Der er også denne mulighed på den anden side af Atlanten

https://www.terrysrubberrollers.com

Terry Witt bruger gummi til renovering af mellemhjul og kapstanruller etc.

Lidt mere besværligt m.h.t. udfyldelse af papirer til fragtselskabet, der sørger for fragten og og overfor SKAT, sørger for at gøre opmærksom på at man sender de pågældende komponenter ud af E.U.-regionen m.h.p. at få delene renoveret. En såkaldt "forædling", hvorfor der gælder særlige regler m.h.t. Told.

Spændt på at høre, hvad Søren svarer dig, angående mellemhjul.

Bedste hilsner Kjeld, aka ASML
ASML

Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Indlægaf his067 » fre 23. aug 2024 09:11

Søren skrev tilbage at de ikke kan levere nye mellemhjul. så jeg har måtte finde en anden løsning.
Jeg prøvede Audiosilente som ikke kunne hjælpe. Jeg skrev derefter til Voiceofmusic som heller ikke pt kunne hjælpe men anbefalede Terry's Rollers. Jeg skrev også til HSE-radio (som ikke har svaret endnu).

Til slut har jeg besluttet mig for http://www.audiovault.ca som laver nogle lækre mellemhjul og som har lovet at lave et hjul baseret på et lille Dual-hjul med en diameter på 45mm (samme størrelse som Mørch). Jeg sender et hjul (og tilhørende aksel) over til dem og får så nye hjul tilbage om en måneds tid. 8)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf mantelteo » ons 28. aug 2024 21:06

Måske du kan overtales til at bestille et par ekstra? Jeg vil gerne aftage 2-3 styk…
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Lokalitet: København

Indlægaf his067 » ons 28. aug 2024 22:11

Det er ikke et problem, du siger bare. til.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Tilbage til Grammofoner