Blødgøring af PU gummiophæng

Analog når det bedst

Blødgøring af PU gummiophæng

Indlægaf ScanDynacoNut » tors 27. feb 2025 18:42

Jeg ligger inde med en række B&O MMC enheder og flere kommer nok til, og en Victor 4MD-1X (en CD-4 PU). Jeg har læst en del om blødgøring af gummiophæng og de fordele det kan give.

Er der nogen i forummet, som kan give et praj om produkter og erfaring og metoder?
Venligst Brian

Aurex Systrem 15 - Ortofon 445
BM 1200 - 3400 - 4400
BG 6000/MMC20CL/MMC6000 - BG 6002/MMC 1
JVC 4VN880 - Quad FM3
SD 3000 - 4000
ITT 4500 Stereo
Dynaco A25X - A25XL
SD A10 - A20 - A50X
Cerwin Vega E315
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES
Brugeravatar
ScanDynacoNut

Lokalitet: Hillerød

Re: Blødgøring af PU gummiophæng

Indlægaf Tonni » tors 27. feb 2025 19:37

LaCrosse lavede en Rubber Conditioner, som var meget brugt, af folk her inde.
Det lader dog til, LaCrosse ændrede opskriften, på et tidspunkt. Og den "nye" ikke er helt så brugbar, som den gamle...

Søger du her på forum, vil du finde en del, om dette.

Om der er andre produkter, der kan bruges, (eks.v. silikoneolier) skal jeg ikke kloge mig på.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Captain Phoenix » tors 27. feb 2025 21:42

Sidst jeg googlede, så det ud til, at LaCross ikke lige var til at finde på det danske marked - men der er andre producenter (endnu ikke prøvet dem).

Jeg har holdt mig fra silicone.
Det forekommer mig for “klistret”, hvor LaCross bare fordamper når det har gjort hvad det skal - men det er måske fint nok.

Lige med MMC’erne kan det være en udfordring at få væsken helt frem til gummi-ophænget, da det befinder sig på bagsiden af det kors (Moving Micro Cross - MMC), som nålefanen er fæstnet i.

IMG_2302.jpeg

Bl.a Ortofon har gummiet længere fremme/mere tilgængeligt.
På dem er det muligt at hente ca. 10 um i sporingsevne efter min erfaring. Det bør det også være på andre (hvis man kan komme til).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf ScanDynacoNut » fre 28. feb 2025 10:16

Tak for indput :thumbsup:
Swipol blev nævnt i et indslag her på forum som erstatning for LaCross.

Er der nogen her som har erfaring med den?
Kan LaCross stadig bruges i den nye formel?
Jeg skal have sparket dnyt liv i de gamle PU’er.

En nytrykt Ortofon tetsplade er just tikket i postkassen, samt et elektromikroskop til nåletjek :p

Håber flere har indspark til ;)
Venligst Brian

BM 1200 - 3400 - 4400
JVC 4VN880 - Quad FM3
SD 3000 - 4000
ITT 4500 Stereo
Dynaco A25X - A25XL
SD A10 - A20 - A50X
Cerwin Vega E315
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES
Brugeravatar
ScanDynacoNut

Indlægaf Dqx500 » man 3. mar 2025 08:00

Jeg bruger Aigle Swipol til højttaler surrounds, motorophæng og lignende og har gode erfaringer med det til de anvendelser, men ingen i forbindelse med pickupper.
Noget af den anvendte kemi kan være rendt ind i at være reguleret under REACH (EU’s kemikalielovgivning) og være end på listen over “substances of very high concern”.
Dqx500

Lokalitet: Aarhus

Indlægaf OleTC » man 3. mar 2025 20:37

Kom til at tænke på, at jeg har et par LaCrosse støvler med tilhørende conditioner stående i kælderen. Det/de er mindst 15 år gamle men jeg ved ikke om det er den "gamle" eller den "nye" formula?
Hvis det er fint, tror jeg at det måske snarere skal bruges til gummiophæng til gamle højttalere.
Der var oprindeligt 8 fluid oz og er ca. 1/3 tilbage i flasken, så hårdt presset kunne jeg godt undvære et par ml til værdigt trængende pick-up ejere.
Lacrosse.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
OleTC

Lokalitet: Vanløse

Indlægaf sej » man 3. mar 2025 23:28

"Gateway Rubber Conditioner" fås flere steder i Danmark. Det indeholder tilsyneldende det samme aktive stof CHLOR METHYL ISOTHIAZOLINON som Rubber Conditioner fra Lacrosse, som tidligere blandt andet kunne købes i Eventursport.

Husk at stoffet kan udløse en allergisk reaktion. Hvis man tilhører den nervøse type, skal man IKKE læse videre her: https://media.vikingdanmark.dk/files/10 ... OAetvU22Qg
sej

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Indlægaf ScanDynacoNut » tirs 4. mar 2025 08:25

sej skrev:"Gateway Rubber Conditioner" fås flere steder i Danmark. Det indeholder tilsyneldende det samme aktive stof CHLOR METHYL ISOTHIAZOLINON som Rubber Conditioner fra Lacrosse, som tidligere blandt andet kunne købes i Eventursport.

Husk at stoffet kan udløse en allergisk reaktion. Hvis man tilhører den nervøse type, skal man IKKE læse videre her: https://media.vikingdanmark.dk/files/10 ... OAetvU22Qg

8) Hmmm - kan fåes i jagtbutik 3 min fra min adresse. Er der nogen der har erfaring med Gateway, eller tør bruge det?
Venligst Brian

BM 1200 - 3400 - 4400
JVC 4VN880 - Quad FM3
SD 3000 - 4000
ITT 4500 Stereo
Dynaco A25X - A25XL
SD A10 - A20 - A50X
Cerwin Vega E315
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES
Brugeravatar
ScanDynacoNut

Indlægaf OleTC » tirs 4. mar 2025 11:00

Det er nok den gamle formula jeg har på flasken. I hvert fald står der at væsken skal holdes bort fra øjne og børn.
Tak for link til sikkerhedsdatabladet. Som jeg læser det, er faren ikke den store.
Den synes at være begrænset til allergisk irritation af øjne og irritationen er fuldt reversibel. Altså den forsvinder igen.

Så med et par sikkerhedsbriller og gummihandsker på, burde det være ok at bruge det.
Har brugt godt en halv flaske på at behandle støvler med og ikke haft irritation eller andre problemer.
OleTC

Lokalitet: Vanløse

Indlægaf Mellemhjulet » ons 5. mar 2025 20:00

Jeg har ALDRIG prøvet det på en pick-up, men der er lidt samme udfordringer hvis man har en gammel skrivemaskine. Deres gummivalser bliver hårde med tiden, og de er normalt mindst 50 år dem man kan få, samt møgbeskidte. Så de skal A: renses (evt. med husholdningssprit) og B: blødgøres. (C: De kan også skiftes, men det er dyrt.)

Jeg har søgt på Lacrosse, og der ser godt nok ikke ud til det kan fås længere herhjemme, men et tip fra jægere var at bruge raps- eller solsikke- olie i stedet for da det er billigere, fordi det sådan set bare er olien som fordamper langsomt fra gummiet, og den olie som skal tilbage for at holde gummiet blødt og flexibelt. Her er A: renses ikke så meget i spil, da de bare kan vaskes med sæbevand. Så til en pickup, ville jeg nok bare prøve med lidt madolie først, da det ikke gør så meget skade med mærkelige kemiske sammensætninger, og burde være ret rent i sig selv.

Er det mellemhjul eller gummihjul i en båndoptager på en pladespille, må det være det samme for skrivemaskinevalser, der anbefales forskellige typer "Rubber rejuvinator". Nogle af dem både renser og blødgør, andre blødgør kun. Der findes noget som hedder "Rubber Renue", men jeg ved ikke om det kan fås i Danmark, de har i Tyskland. Deres beskrivelse lyder: "The 408a Rubber RenueTM restores old rubber parts that have become hard and lost their tack and flexibility. The rubber swells and allows dirt to escape from its pores. When the solvent dries, the rubber returns to its shape and remains tacky, allowing rollers and pressure plates to retain their grip." Så er der noget "AF Platenclene" Print roller cleaner and restore, det har jeg på tidspunkt købt herhjemme. Der er også nogen som bruger DOT3 bremsevæske. For alle tre er anbefalingen kun at bruge det på gummiet, og undgå alt andet, samt at tørre det af efter et givent tidsrum. Især det der DOT3 hejs kunne jeg forestille mig kunne opløse det lille stykke gummi i en pickup, på en skrivemaskine valse er det lidt nemmere at tørre af. Nogle sliber det øverste lag af en skrivemaskinevalse, i håb om at olien bedre kan trække ind i gummiet nedenunder, men det kan man ikke lige med en pu gummi dut.

Men hvis man prøver med madolie først, og så går over til noget af det mere krasse stof hvis det første ikke virker, lyder mest logisk for mig. Med skrivemaskinevalser, kan de være så udtørret at der ikke er noget at gøre.
Mellemhjulet

Indlægaf Helikon » tors 6. mar 2025 10:05

Mellemhjulet skrev:Så til en pickup, ville jeg nok bare prøve med lidt madolie først, da det ikke gør så meget skade med mærkelige kemiske sammensætninger, og burde være ret rent i sig selv.

Men hvis man prøver med madolie først, og så går over til noget af det mere krasse stof hvis det første ikke virker, lyder mest logisk for mig. Med skrivemaskinevalser, kan de være så udtørret at der ikke er noget at gøre.

[/quote]
Det er ikke en god ide, tænk på hvordan madolie bliver stift og klæbrigt på låget af flasken.

Det er samme kemi der sker i linoliemaling når det tørrer. Linolie er det samme som hørfrøolie der også kan bruges i madlavning.

Det bliver stift fordi planteoliemolekyler indeholder mange dobbelt bindinger og det er dem der reagerer med luftens ilt. Når det sker bliver olien hård og det er en irreversibel proces.

Så absolut ingen madolie!
Senest rettet af Helikon fre 7. mar 2025 08:13, rettet i alt 2 gange.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf hmt » tors 6. mar 2025 22:57

Jeg har prøvet Rubber Conditioner på både et mellemhjul og en PU. Resultaterne var jeg ikke udelt begejstret for. Pickuppens ophæng blev alt for blødt, så pickuppen næsten lagde sig ned på pladen. Mellemhjulet måtte jeg rense for Rubber Conditioner, og selv efter rens blev det ikke så godt som før. Men andre har positive erfaringer. Hvis alternativet er at skrotte PU'erne, så er det en no brainer, ellers vil jeg være forsigtig.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf The Canadian » fre 7. mar 2025 00:46

Jeg har brugt LaCrosse i over 30 på div højttaler ophæng - typisk B&O. Har redet en er par gamle MC 10/20/30 Supra fra at havne i skraldespanden - den en ( MC 20 ) spiller i nu 10 år efter. Købte den første flaske i 92-93 og købt 1 flaske mere da jeg hørte at de skiftet blend. Er du på Fyn, så kik forbi Odense efter et par ml.

Jake
1# - Rega RP10 + Athena 3 + Rega IOS / Teac 2010 + Morgen Deva Dac / Tubelab pre #4 + Rega Exon 3 / Hørning Alkibiades Sig. Gold

2# - Morgen Deva Int amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC Riaa / Mordaunt-Short Pageant
Brugeravatar
The Canadian

Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Tilbage til Grammofoner