af Mellemhjulet » ons 5. mar 2025 20:00
Jeg har ALDRIG prøvet det på en pick-up, men der er lidt samme udfordringer hvis man har en gammel skrivemaskine. Deres gummivalser bliver hårde med tiden, og de er normalt mindst 50 år dem man kan få, samt møgbeskidte. Så de skal A: renses (evt. med husholdningssprit) og B: blødgøres. (C: De kan også skiftes, men det er dyrt.)
Jeg har søgt på Lacrosse, og der ser godt nok ikke ud til det kan fås længere herhjemme, men et tip fra jægere var at bruge raps- eller solsikke- olie i stedet for da det er billigere, fordi det sådan set bare er olien som fordamper langsomt fra gummiet, og den olie som skal tilbage for at holde gummiet blødt og flexibelt. Her er A: renses ikke så meget i spil, da de bare kan vaskes med sæbevand. Så til en pickup, ville jeg nok bare prøve med lidt madolie først, da det ikke gør så meget skade med mærkelige kemiske sammensætninger, og burde være ret rent i sig selv.
Er det mellemhjul eller gummihjul i en båndoptager på en pladespille, må det være det samme for skrivemaskinevalser, der anbefales forskellige typer "Rubber rejuvinator". Nogle af dem både renser og blødgør, andre blødgør kun. Der findes noget som hedder "Rubber Renue", men jeg ved ikke om det kan fås i Danmark, de har i Tyskland. Deres beskrivelse lyder: "The 408a Rubber RenueTM restores old rubber parts that have become hard and lost their tack and flexibility. The rubber swells and allows dirt to escape from its pores. When the solvent dries, the rubber returns to its shape and remains tacky, allowing rollers and pressure plates to retain their grip." Så er der noget "AF Platenclene" Print roller cleaner and restore, det har jeg på tidspunkt købt herhjemme. Der er også nogen som bruger DOT3 bremsevæske. For alle tre er anbefalingen kun at bruge det på gummiet, og undgå alt andet, samt at tørre det af efter et givent tidsrum. Især det der DOT3 hejs kunne jeg forestille mig kunne opløse det lille stykke gummi i en pickup, på en skrivemaskine valse er det lidt nemmere at tørre af. Nogle sliber det øverste lag af en skrivemaskinevalse, i håb om at olien bedre kan trække ind i gummiet nedenunder, men det kan man ikke lige med en pu gummi dut.
Men hvis man prøver med madolie først, og så går over til noget af det mere krasse stof hvis det første ikke virker, lyder mest logisk for mig. Med skrivemaskinevalser, kan de være så udtørret at der ikke er noget at gøre.