Beogram TX

Analog når det bedst

Beogram TX

Indlægaf Gottschalck » tors 10. apr 2025 17:42

Har en rigtig fin Beogram TX i fin stand, fungerer og alting.
Eneste problem er at alle aludele har sluppet kontakten, da de sansynligvis er monteret med dobeltklæbende tape.
Bruges en bestemt type tape eller har andre erfaringer med at fastgøre aludelene igen?
Vh Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Beogram TX

Indlægaf Poul » tors 10. apr 2025 21:21

Hej Jesper.
Jeg plejer at bruge 2-komponent Epoxy lim.
Fjern først resterne af det dobbeltklæbende tape.
Dækslet over tangentialarmen limes herefter direkte på, og fastholdes i rigtig position med en lille limklemme i begge sider og med åbent låg.
Alupladen omkring pladetallerkenen limes fast på de samme steder som oprindeligt, men der skal “medlimes” spændskiver af passende tykkelse, da der er lidt afstand imellem alupladen og plinten. Alupladen fastholdes med vægte under hærdning.
Det holder fint, men der skal nok bruges varmepistol, hvis Alupladen skal af igen på et tidspunkt.
Mvh. Poul
Poul

Lokalitet: Strandby

Re: Beogram TX

Indlægaf his067 » fre 11. apr 2025 09:22

Jeg har repareret mine (alt for mange) Beogram TX/6002/8002 med dobbelt-sidet Scotch 'skum-tape' jeg kan ikke lide tanken om at lime delene så permanent som en epoxy limning gør.

Husk forøvrigt at på undersiden af alupladen er der er en lille fjeder i et tilsvarende lille hul som matcher en 'ø' som ikke er lakeret. Fjederen etablerer stel-forbindelse og hvis fjederen ikke har kontakt får du brum.

Du skal også lige huske at plade-tallerkenen skal justeres med reference til alupladen:

'Adjust the screws B - while putting the turntable on and taking it off again -
until the top edge of the turntable is 2.9 $0.2 mm higher than the cover plate.' (Beogram 6002 service manual)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Tilbage til Grammofoner