Thorens td124 og SPU

Analog når det bedst

Thorens td124 og SPU

Indlægaf his067 » tors 9. feb 2012 19:08

Se, nu er det jo sådan at Ruben solgte mig sin TD124 med SPU Gold og den Ortofon-arm, som som udgør Punktummet i Vintagehifi.dk ovenfor (SMG212). Den kombination har helt udkonkurreret min gamle SOTA/Mørch/MC7500 og lyder frisk og dynamisk (selv med Rock-musik). Der er simpelthen højt til loftet på mine Radford MA50 og Quad ESL (med subwoofer). SPUen spiller bredt og dynamisk og har et utroligt naturligt stereoperspektiv. Derfor kan jeg jo nu godt forstå hvorfor SPU har været i produktion så længe, og den spiller ovenikøbet også (marginalt) bedre end min Mørch DP6/Jubilee kombination, som ellers også lyder godt på Thorensen.
Nu er det jo så, at jeg begynder at tænke på, om det måske var værd at opgradere Ortofon-armen og sælge Mørchen og i stedet basere pladespilleren på en arm med SME-fatning så jeg kan skifte imellem de mange pickupper.
Jeg kunne jo beholde Ortofon armen, men der er to ting, som jeg er lidt loren ved: den ene er at jeg kan ikke justere Azimuth (min erfaring med Feickerts testprogram og Jubilee i DP6 var at så lidt som en halv grad kunne give extra 10 db kanaladskillelse, og at den korrekte Azimuth gav et væsentligt mere naturligt stereo-perspektiv). Den anden ting er at Ortofonen ikke har anti-skating (som er klart hørbart over 60 µm rilleudsving).

Så nu ville jeg spørge jer alle til råds: i jeres mening, hvad vil være den bedste arm til kombinationen Thorens TD124 og Ortofon (SPU eller Jubilee). Jeg ser blandt andet at SME har re-introducered en 12 tommers Standard arm (M2 12r) baseret på den gamle SME12 tommers arm, men med bedre fastspænding af fatningen og med kuglelejer til den vertikale bevægelse. Men der er jo også Jelco og Ortofons egen arme, for slet ikke at tale om Scheu (godtnok uden antiskating) og en hel række brugte arme. Så mange valg..... Hjælp!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens td124 og SPU

Indlægaf r-l-b » tors 9. feb 2012 20:31

Jeg ville ikke skille mig af med ortofonarmen for når der ikke er problemer med antiskate/rilludsving giver den rigtig meget spilleglæde som du vil savne - men du kunne måske tilføje en replica af en 12 prtofon som veteran hifi laver Billede her moteret på en lenco

Jeg fandt i øvrigt ud af at SPUen lød bedre på ortofon armen end på min SME 3012
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf his067 » tors 9. feb 2012 22:54

Ja, den ser sørme dejlig ud....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf Louis » tors 9. feb 2012 23:02

Jeg har aldrig hørt dem, kun godt om dem...

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf eggers » fre 10. feb 2012 02:43

r-l-b skrev:Jeg ville ikke skille mig af med ortofonarmen for når der ikke er problemer med antiskate/rilludsving giver den rigtig meget spilleglæde som du vil savne - men du kunne måske tilføje en replica af en 12 prtofon som veteran hifi laver Billede her moteret på en lenco

Jeg fandt i øvrigt ud af at SPUen lød bedre på ortofon armen end på min SME 3012

Fed arm – i stilen. Har aldrig hørt den (originalen) men den er på listen. Jeg ser de tager 15k Skåne-dollar for den. Vel ikke galt når originalen går for omtrent det samme.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf his067 » fre 10. feb 2012 10:30

Det er jo egentlig utroligt som den gamle Lenco er kommet til ære og værdighed. Det var min første pladespiller som jeg købte efter at have sparet en hel sommerferies Job-penge op. Det var mit første job (som tretten-årig i Johannes Fog isenkram i Lyngby).
Der var selvfølgelig en del snobberi i det valg: jeg havde oprindelig besluttet mig for at købe en Lenco til omkring 1200 kr, men en af mine venner fortalte mig at han havde købt en Garrard pladespiller, og for mig betød Garrard 401 med SME arm, og den kostede 2048 kr. Så jeg slæbte løs for at samle penge sammen til sådan en. Man skulle vel holde sig på højde med naboen (keeping up with the Joneses, eh?), men ved enden af ferien havde jeg kun stadigvæk kun råd til Lencoen. Jeg drog et lettelsens suk da det viste sig at min HiFi nemesis med sine honnette ambitioner "kun" havde købt en Arena SP25, men insisterede på at kalde den "Garrard".
at par år senere arbejdede jeg en sommer for Quali-Fi ude i Frihavnen med at samle 250 ESS AMT1 som skulle sendes til Tyskland og som frynsegode fik jeg lov at købe en Stanton 681 EEE til vennepris. Se, kombinationen af Stanton 681 og Lenco var jo en katastrofe: Superblød pickup i supertung arm. Bristol Music Centre fik mange LPer retur med besked om at de ikke var flade nok fordi pickuppen hoppede i rillen. Det var først mange år senere at jeg forstod hvor problemet lå.
I det hele taget var Lenco-armen med dens gummi-knivlejer og vanvittigt høje vægt en katastrofe, men værket var jo altså klart nok ret godt.
Men det faldt mig aldrig ind at skifte armen. Den lille ting kunne have sparet mig mange udgifter, Især eftersom den næste store udskrivning var en SME 3012 som jeg monterede med en (Quali-Fi) Delphon pladespiller. Resten af anlægget dengang var en TO-R S15 (som jeg havde byttet mig til fra min mor som i stedet fik min Beomaster 900 og et par High Fidelity gulv-horn. Det anlæg må have lydt underligt, men "...I was young under apple boughs and happy as the day was long".
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Edge » fre 10. feb 2012 12:40

Med hensyn til Azimut er der Midas Touch, lavet af David på Lencoheaven http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=811.0 der må være lidt justering i den.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf r-l-b » fre 10. feb 2012 13:41

his067 skrev:Det er jo egentlig utroligt som den gamle Lenco er kommet til ære og værdighed. Det var min første pladespiller som jeg købte efter at have sparet en hel sommerferies Job-penge op. Det var mit første job (som tretten-årig i Johannes Fog isenkram i Lyngby).

ditto - jeg brugte en hel sommer på at lægge et stengærde i sverige så jeg kunne få råd til en lenco l75 - det var i 76 - og jeg nåede det lige inden min 14 års fødselsdag.

Jeg havde den mange år - først i 84 forsvandt den - på det tidspunkt var den uden kabinet - på 4 stålrør der stod på 4 audio teknica isolation feet - det så godt ud men kunne ikke redde skod armens indvirkning

Havde lenco bare skiftet til en bedre arm tidligere så ...

Jeg har en L70er med en drøn flot og smaddergod arm, dog har den ikke antiskating - bruger den til mono med denons dl 102 mono pu - det er ret godt - jeg har skiftet motor ud med en fra en l75 og ditto mellemhjul
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf his067 » fre 10. feb 2012 14:47

Stengærder kan være meget smukke: de har lige lagt et i en skov et par kilometer herfra, og hver gang jeg kører forbi--alene, med konen, eller med venner fra Danmark--kører vi langsomt forbi for at nyde hvor snor-ret og kønt den passer langs vejen. Det er en af livets små glæder at se godt håndværk.

Jeg tror der var en anden model (L85) som kostede meget mere end L75. En af mine venners bror havde sådan en. Vi plejede at snige os ind i hans værelse og beundre vidunderet når han ikke var hjemme. Min ven fortalte at prisforskellen var udelukkende på grund af armen (som, så vidt jeg erindrer, var en solid tingest).

(en hurtig google viser at det var forkert for den var remdrevet, men alligevel: armen så interessant ud)
Senest rettet af his067 fre 10. feb 2012 18:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Ehapa » fre 10. feb 2012 14:57

Denne her har jeg selv luret på, sælger laver dem selv, jeg synes det tekniske ser godt ud, og så går de billigere end
en 3012, og så er det en Ortofon base.

http://www.ebay.co.uk/itm/ORTOFON-TONE- ... 484wt_1392
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf his067 » fre 10. feb 2012 15:02

Jo, den har jeg også kastet gode øjne til (han laver også en EMT Bananarmkopi som ser interessant ud), men jeg ved ikke rigtigt om lejerne på AS212 er gode eller ej. Så vidt jeg husker rynkedes der lidt på næsen af den i Frederiksborggade.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Ehapa » fre 10. feb 2012 15:53

his067 skrev:Jo, den har jeg også kastet gode øjne til (han laver også en EMT Bananarmkopi som ser interessant ud), men jeg ved ikke rigtigt om lejerne på AS212 er gode eller ej. Så vidt jeg husker rynkedes der lidt på næsen af den i Frederiksborggade.

Jeg ville hellere have den arm end en 3012(har en selv), jeg synes det er noget mærkligt noget med det knivleje, jeg har også haft et par gamle Ortofonarme (9ere) synes lejerne var rigtig gode, dem på Frederiksborggade ? hvem er det?.
Ehapa

Indlægaf his067 » fre 10. feb 2012 18:34

Ehapa skrev:
his067 skrev:Jo, den har jeg også kastet gode øjne til (han laver også en EMT Bananarmkopi som ser interessant ud), men jeg ved ikke rigtigt om lejerne på AS212 er gode eller ej. Så vidt jeg husker rynkedes der lidt på næsen af den i Frederiksborggade.

Jeg ville hellere have den arm end en 3012(har en selv), jeg synes det er noget mærkligt noget med det knivleje, jeg har også haft et par gamle Ortofonarme (9ere) synes lejerne var rigtig gode, dem på Frederiksborggade ? hvem er det?.

Dem på Frederiksborggade = AT audio (hvor jeg havde min næsten daglige gang i midten af halvfjerdserne)
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf his067 » man 13. feb 2012 18:23

Nu har jeg så skrevet til Alfred, som laver den der Ortofon-klon. Den er er baseret på en (9-tommers) AS212, men med et nyt armrør i Duraluminium, som imiterer geometrien på en (12 tommers) RMG 309. Den effektive masse er 18 gram (som er lidt i overkanten, men stadig acceptabel for de stive Ortofon pickupper). Jeg synes den ser meget spændende ud og ser ud til at være meget kompetent lavet Især når man ser hans seneste E-Bay annonce (Item #250987988644). Normalt laver Alfred den med fastlimet SME fatning, men han har tilbudt at lave den med justerbar azimuth til en meget rimelig pris, omkring en tredjedel af Vintage HiFi i Stockholm. Så nu går jeg og tænker og tæller sparepenge.....

Det bedste i forhold til stivhed ville jo være den limede løsning, men min erfaring med Feickert systemet indikerer at der også er meget at hente ved en præcis azimuth instilling. Er der nogen af jer, der har erfaring med denne problemstilling (i.e. fatning pålimet vs. fastholdt med skruer)?
Billede
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Ehapa » man 13. feb 2012 23:44

Det er samme løsning som på en SME arm med de skruer på undersiden, jeg ville vælge den løsning.
Fed arm :Thumpsup: .
Ehapa

Tilbage til Grammofoner