Se, nu er det jo sådan at Ruben solgte mig sin TD124 med SPU Gold og den Ortofon-arm, som som udgør Punktummet i Vintagehifi.dk ovenfor (SMG212). Den kombination har helt udkonkurreret min gamle SOTA/Mørch/MC7500 og lyder frisk og dynamisk (selv med Rock-musik). Der er simpelthen højt til loftet på mine Radford MA50 og Quad ESL (med subwoofer). SPUen spiller bredt og dynamisk og har et utroligt naturligt stereoperspektiv. Derfor kan jeg jo nu godt forstå hvorfor SPU har været i produktion så længe, og den spiller ovenikøbet også (marginalt) bedre end min Mørch DP6/Jubilee kombination, som ellers også lyder godt på Thorensen.
Nu er det jo så, at jeg begynder at tænke på, om det måske var værd at opgradere Ortofon-armen og sælge Mørchen og i stedet basere pladespilleren på en arm med SME-fatning så jeg kan skifte imellem de mange pickupper.
Jeg kunne jo beholde Ortofon armen, men der er to ting, som jeg er lidt loren ved: den ene er at jeg kan ikke justere Azimuth (min erfaring med Feickerts testprogram og Jubilee i DP6 var at så lidt som en halv grad kunne give extra 10 db kanaladskillelse, og at den korrekte Azimuth gav et væsentligt mere naturligt stereo-perspektiv). Den anden ting er at Ortofonen ikke har anti-skating (som er klart hørbart over 60 µm rilleudsving).
Så nu ville jeg spørge jer alle til råds: i jeres mening, hvad vil være den bedste arm til kombinationen Thorens TD124 og Ortofon (SPU eller Jubilee). Jeg ser blandt andet at SME har re-introducered en 12 tommers Standard arm (M2 12r) baseret på den gamle SME12 tommers arm, men med bedre fastspænding af fatningen og med kuglelejer til den vertikale bevægelse. Men der er jo også Jelco og Ortofons egen arme, for slet ikke at tale om Scheu (godtnok uden antiskating) og en hel række brugte arme. Så mange valg..... Hjælp!