En væmmelig dag (Jubilee RIP)

Analog når det bedst

En væmmelig dag (Jubilee RIP)

Indlægaf his067 » tirs 8. maj 2012 00:18

Hvorfor er det at én ulykke sjældent komme alene? I torsdags havde jeg endeligt fået helt has på Thorensen: Mirko's gummityller var af for ringe kvalitet. Gummiet er for hårdt og finishen er for dårlig. Se her hvorledes hullet ikke er affaset ordentligt så den overskydende gummi laver en mekanisk kortslutning imellem motoren og chassiset

Billede

De var midlertidigt udskiftet med nogle meget bøde Gel-tingester. Men det rigtige ville være at bruge Thorens egne gummi-tyller og det var så hvad jeg havde gjort. Jeg tjkkede lige at det hele virkede og satte nålebeskytteren på Jubilee'en og gik til møde på arbejde (Jeg er nu istand til at gå uden stok og tilbage på halv tid). da jeg kom hjem satte jeg Brian Eno's Music for Films på og gud hvor lød den rædselsfuldt. På med brillerne, for der var da et eller andet galt. Jo den var god nok der var et problem. På med USB mikroskopet og tage nogle billeder.
Billede

og her er et til:

Billede

Æv, Æv og Dobbelt Æv: Selve nålen mangler selvom boronstaven er komplet. Og hvorfor? Det er en af de tidligste Jubilee pickupper, og den første serie havde en nålebeskytter, som rørte ved nålen og skubbede den lidt op, hver gang den blev sat på. Efter en årrække har den rokket nålen løs, og nu er den altså faldet helt af. Ortofon har vasket hænderne (og jo den har jo holdt i ti år (med mange års dvaletilstand), men alligevel.

Jeg har lige skiftet forsikringsselskab for et par dage siden, og derfor føler jeg ikke at jeg kan kræve skadeserstatning, især eftersom jeg skiftede forsikring fordi jeg præsenterede min tidligere assurandør med et uheld med MC7500eren for lidt under to måneder siden.

Derfor er det jo så, at jeg skal danse den tunge dans med Ortofons løgnagtige og inkompetente Britiske agent, Henley Designs. En henvendelse til en forhandler med forespørgsel, om de ville tage en defekt MC3000 mk som ombytningsenhed for de 25 procents prisreduktion, resulterede i et "Nej, den er for gammel". En henvendelse til Ortofon afkræftede det. Derefter spurgte jeg Henley om Ortofons reperationsservice, men fik at vide at den håndterede de ikke. Så jeg gad altså ikke slås mere med dem, så jeg fandt en (britisk) forhandler, der gerne tog en MC3000 i ombytning og købte en Rondo Bronze.

Men så tænkte jeg som så: måske var det værd at få Jubi'en repareret af van den Hul? Og hvem er van den Huls britiske agent? Henley Designs. Så jeg greb røret igen: "Desværre hr," var svaret, "van den Hul reparerer ikke Ortofon pickupper!". En hurtig tur på nettet, og en samtale med van den Huls danske agent resulterede i en aftale om reperation indenfor tre uger til en gunstig pris. Godtnok skal jeg lige have solgt nogle ting for at betale, men har I nogensinde hørt noget lignende? Jeg er forarget især fordi Jubilee'en var en bytter som Per Windfeldt gav mig som "et plaster på såret" efter at Henley for ti år siden havde prøvet at løbe fra deres garanti-ansvar for en Rohman, som de ikke ville bytte "fordi den var en grå import" (jeg havde købt den billigt fra en forretning i Yorkshire, som åbenbart lavede parallelimport uden at annoncere det). Efter at have lavet den konstatering, sendte de Rohmanen tilbage---uden nålebeskytter. Hvis den ikke var syg før var den det ihvertfald efter den tur.

For ligesom at sætte prikken over i'et, formåede jeg senere på dagen at lave en ridse i min Woodsides forplade, og display-lyset på min Audiolab tuner er begyndt at svigte....

Som sagt, Æv, Æv, og Dobbelt ÆV
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: En væmmelig dag (Jubilee RIP)

Indlægaf r-l-b » tirs 8. maj 2012 00:57

Det er bare en af de dage der skal glemmes - og istedet skal man ihukomme alle de dejlige musikoplevelser man trods alt får med de dejlige vinyler - op på hesten igen :ER:
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 8. maj 2012 11:26

Fy og føj for en omgang, nu kan det kun gå fremad. Man kunne næsten få lyst til smide en mursten gennem Henley Designs vindue... hvis altså ikke man var sådan en pæn og ordentlig type :roll: :lol:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Kim Christensen » fre 11. maj 2012 16:43

Jeg fik selv re-tippet min Jubilee hos engelske Expert Stylus & Cartridge Company. Med en Paratrace nål. Ventetiden er dog noget lang hos ESCo.

Billede
Kim Christensen

Geografisk sted: København

Indlægaf his067 » fre 11. maj 2012 23:50

Kim Christensen skrev:Jeg fik selv re-tippet min Jubilee hos engelske Expert Stylus & Cartridge Company. Med en Paratrace nål. Ventetiden er dog noget lang hos ESCo.

Billede

Interessant: hvor meget betalte du for det?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf Kim Christensen » lør 12. maj 2012 11:00

Jeg gav £140 men det er muligt det er steget lidt siden. Måske ikke. Jeg beholdte den originale bor fane så det var kun diamanten. Men prøv at skriv og hør.

Du vil få en dato til en inspektion. Kan godt være at det først bliver om 3 måneder feks. De har nok at se til. Det koster så et symbolsk beløb (£10 hvis jeg husker rigtigt). Du vil så få en rapport med et prisforslag som du kan takke ja eller nej til. Min endelige pris blev mindre end forslaget men måske var jeg bare heldig.

Ved retur sporede min Jubilee med Paratrace nål perfekt ved 2g nåletryk (ESCo anbefaler 1,8 - 2,0g).
Kim Christensen

Indlægaf his067 » lør 12. maj 2012 13:46

Kim Christensen skrev:Jeg gav £140 men det er muligt det er steget lidt siden. Måske ikke. Jeg beholdte den originale bor fane så det var kun diamanten. Men prøv at skriv og hør.

Du vil få en dato til en inspektion. Kan godt være at det først bliver om 3 måneder feks. De har nok at se til. Det koster så et symbolsk beløb (£10 hvis jeg husker rigtigt). Du vil så få en rapport med et prisforslag som du kan takke ja eller nej til. Min endelige pris blev mindre end forslaget men måske var jeg bare heldig.

Ved retur sporede min Jubilee med Paratrace nål perfekt ved 2g nåletryk (ESCo anbefaler 1,8 - 2,0g).

Hej Kim,
det var sgu billigt i forhold til Ortofons og vdHuls priser. Jeg sender dem en forespørgsel. Tak for tippet (og---måske--tippen). :cool1:
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Kim Christensen » lør 12. maj 2012 15:15

Kommer selvfølgelig også an på standen af din Jubilee - om der er noget indvortes de skal pille ved. Min var meget velholdt sagde de (heller ikke særlig gammel). Måske du skal forvente noget i omegnen af £180 men det er bare et gæt.

Mvh.
Kim Christensen

Indlægaf Kim Christensen » lør 12. maj 2012 15:25

Fandt lige min Examination Report.

Der stod:

"Having carried out a detailed examination of your cartridge we are pleased to confirm as follows:

Coils: good - 5 ohms
Suspension: good
Cantilever: boron - good
Diamond: worn

Recommendation: We carry out a complete overhaul, to include examination of coils, suspension, remove magnetic particles about coil former, re-tip boron cantilever with ultra low mass Paratrace profile diamond and audition.

Cost of necessary work: GBP £285.00"

For mit vedkommende endte prisen jo så lykkeligvis på det halve så det har alligevel ikke været nødvendigt med en "complete overhaul" grundet den pæne stand. Men det var de £285 jeg takkede ja til så vær forberedt på en mulig noget højere pris alligevel...
Kim Christensen

Indlægaf his067 » søn 13. maj 2012 11:24

Kim Christensen skrev:Fandt lige min Examination Report.

Der stod:

"Having carried out a detailed examination of your cartridge we are pleased to confirm as follows:

Coils: good - 5 ohms
Suspension: good
Cantilever: boron - good
Diamond: worn

Recommendation: We carry out a complete overhaul, to include examination of coils, suspension, remove magnetic particles about coil former, re-tip boron cantilever with ultra low mass Paratrace profile diamond and audition.

Cost of necessary work: GBP £285.00"

For mit vedkommende endte prisen jo så lykkeligvis på det halve så det har alligevel ikke været nødvendigt med en "complete overhaul" grundet den pæne stand. Men det var de £285 jeg takkede ja til så vær forberedt på en mulig noget højere pris alligevel...

:Thumpsup:
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf his067 » tors 17. maj 2012 11:46

Jah, så snakkede jeg med Expert Stylus Company: meget høflig og interesseret....men der er en venteliste så lang som et ondt år: De sender mig en besked når de har tid til at se på den.....i september.

Sikken et held jeg har en SPU og en Rondo Bronze liggende.

Men jeg skal lige godt have den re-tipped en dag og september giver mig jo nogen tid til at samle penge sammen.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf KlausM » tors 17. maj 2012 12:46

Har du overvejet SoundSmith?

http://www.sound-smith.com/retip/

Jeg har fået re-tippet en Denon 103D hos dem, de var rimelig ei pris og den lyder fantastisk. Der kommer selvfølgelig told/moms på.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf his067 » tirs 5. jun 2012 12:35

KlausM skrev:Har du overvejet SoundSmith?

http://www.sound-smith.com/retip/

Jeg har fået re-tippet en Denon 103D hos dem, de var rimelig ei pris og den lyder fantastisk. Der kommer selvfølgelig told/moms på.

Mvh Klaus

Jeg har sendt Jubi'en til Soundsmith: Expert Stylus kunne først se på den til September.
Soundsmith har foreløbigt sagt at de tror de kan bruge boronstaven, så "so far, so good". Men de siger at det vil tage endnu en 9-12 uger før den er færdig, så det er jo næsten lige fedt om jeg sendte til dem eller Expert. vdH ville nok have været hurtigere, men det er nu for sent. Prisen får vi se: 450 USD er jo 450 USD men vekselkursen flyder jo i disse dage....
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf KlausM » tirs 5. jun 2012 13:55

Det tog også 10-12 uger med min Denon, men da den har aluminium stav kostede det kun 150 $ plus porto told og moms, ca 1400 kr i DKr.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Tilbage til Grammofoner