Ortofon S 15-T

Analog når det bedst

Ortofon S 15-T

Indlægaf jcr1972 » tirs 15. maj 2012 10:15

Jeg har sådan en gammel fætter, S 15-T som jeg har brugt dagligt i efterhånden lang tid. Nålesliddet begynder nu at vise sig, så den skal nok skiftes ud indenfor en overskuelig tid. Hvad jeg egentlig altid har syntes er, at denne PU ligger lidt til den mørke side... Er der andre herinde som har erfaringer med denne type? Kunne godt tænke mig at høre hvad andres indtryk har været. Den har iøvrigt indbyggede trafoer, hvilket er smart da man så ikke skal spekulere i en separat MC step-up :thumbsup:

Jeg har endnu ikke rigtig fundet ud af hvad den skal erstattes med. Jeg vil i hvert fald meget nødig undvære den mellemtone, og det punch i bassen den kan præstere. Dog kunne jeg godt tænke mig lidt mere luft i den øvre skala. Jeg kommer nok også til at skulle have nogle separate step-up's i fremtiden. Har et par gamle J.S. mikrofontrafoer fra nogle Siemens forstærkere, kender dog ikke kvaliteten på disse, men en frekvensgang kan man vel nemt måle sig frem til om ikke andet. Hvis de er gode nok, kan man jo starte ud med dem. Mht. PU holder jeg mig til Ortofon, for ikke at ende ud i en uoverskuelig jungle af valgmuligheder :Tanke: men dér er sikkert også rigeligt at vælge imellem...
Her et par billeder:

Billede

Billede

Mvh.

Jan
jcr1972

Re: Ortofon S 15-T

Indlægaf r-l-b » tirs 15. maj 2012 11:45

hvilken type musik høre du mest - store eller små besætninger?

Der findes flere high output MC puer -

Denon 110, (Denon 160 udgået men kan måske findes) Ortofon Turbo 1 og 3, V.d. Hul, Dynavector 10x15, Sumiko Blue - etc.

Skal du have step up koster en T20 mellem 5 og 800 brugt - og den er glimrende
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf jcr1972 » tirs 15. maj 2012 12:37

Hører oftest store besætninger, men generelt temmelig blandet. Dog sjælden klassisk.

Jeg tror nu jeg vil vælge en low output type, og det lyder bestemt ikke dumt med sådan en T20 step-up, hvis de ikke koster mere. Jeg søgte lidt på nettet, og fandt at T30 kan tilpasses forskellige impedanser, så den er måske lidt mere "allround".
jcr1972

Indlægaf ole n 84 » tirs 15. maj 2012 18:17

hvadså, har du købt en ny pu.
ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf jcr1972 » lør 26. maj 2012 22:21

Nej jeg har ikke fundet ud af hvad jeg skal vælge endnu... Men er dog begyndt at lægge ret meget mærke til sliddet på den gamle efterhånden...
jcr1972

Indlægaf vanja » tirs 3. jul 2012 16:42

Hej Jan. Så lige din pick-up. Sådan én bruger jeg også på min Thorens td 150, så jeg forstår godt dit dilemma med at udskifte den. Jeg tror ikke man kan få skiftet "nål" mere, på den, det er nok 30 år siden man kunne sende den ind og få skiftet, desværre, for jeg havde én som datteren skulle prøve om kunne spille gummiskiven, det kunne den ikke. Jeg har også 2 pick-up trafoer, af ubestemmelig herkomst, liggende, også en Ortofon nål, til en senere udgave, og nogle andre pick-up´per. Har også en Thorens TD 150 med Shure MB 75 mk2, som jeg ikke bruger.
VH Vanja.
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja

Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Indlægaf mcs_5 » søn 8. jul 2012 03:42

vanja skrev:Jeg tror ikke man kan få skiftet "nål" mere, på den, det er nok 30 år siden man kunne sende den ind og få skiftet, desværre,

Det kan du sagtens. Det er ikke sikkert Ortofon gider mere, men så er der andre der gør.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf jcr1972 » søn 15. jul 2012 00:21

vanja skrev:Hej Jan. Så lige din pick-up. Sådan én bruger jeg også på min Thorens td 150, så jeg forstår godt dit dilemma med at udskifte den. Jeg tror ikke man kan få skiftet "nål" mere, på den, det er nok 30 år siden man kunne sende den ind og få skiftet, desværre, for jeg havde én som datteren skulle prøve om kunne spille gummiskiven, det kunne den ikke. Jeg har også 2 pick-up trafoer, af ubestemmelig herkomst, liggende, også en Ortofon nål, til en senere udgave, og nogle andre pick-up´per. Har også en Thorens TD 150 med Shure MB 75 mk2, som jeg ikke bruger.
VH Vanja.

Hej. Jo man kan godt få sat en ny nål på, men tror nu ikke Ortofon udfører det selv. Jeg har tidligere fået sat en ny nål på en gammel mono Ortofon MC pick-up af et tysk firma, som reparerer og "retipper" de fleste typer. Jeg valgte dog at sælge både pick-up og de 2 små trafo'er og istedet købe en anden. Jeg har dog ikke fundet ud af hvilke trafo'er jeg skal bruge endnu. Står der noget på de pick-up trafo'er du har liggende?

Hilsen Jan
jcr1972

Tilbage til Grammofoner