Thorens 160 Super

Analog når det bedst

Thorens 160 Super

Indlægaf mickr » ons 11. jul 2012 10:52

Jeg er blevet tilbudt sådan en for 500,- med en ok OM30 PU. Skal vist have ny rem men ellers fungerer den. Er der noget man skal være særligt opmærksom på med sådan en svend, eller skal jeg bare hoppe om bord?
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Thorens 160 Super

Indlægaf KlausM » ons 11. jul 2012 12:24

Det lyder rimeligt, en dejlig pladespiller, der også kan monteres med andre arme, fx SME. Hvis den har ekstern strømforsyning, skal du huske at få den med. Værktøj til at aligne pick-up'en, hvis sælger har det stadig væk.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Kim Christensen » ons 11. jul 2012 14:57

Til 500 vil jeg sige at det er et Super godt køb. TD160 Super var en forbedret udgave af TD160 MkII - 10mm centerleje, tungere mere solid plint/kasse samt et subchassis der er dæmpet med blygummi/bitumen. Super modellen blev solgt uden arm så ved du hvilken arm der følger med? Og OM30 er en rigtig fin og god MM pickup.

Dog er det lidt fnidret hvis man skal have justeret subchassis fjedrene da det kun kan gøres nedefra ved at fjerne bundpladen. Noget mere besværligt end på de senere Thorens (TD3xx) hvor det gøres oppefra.

En TD160 Super kostede (uden tonearm) 638 DM i 1980 (ifølge Thorens Info.de).

http://www.theanalogdept.com/index.html
Kim Christensen

Geografisk sted: København

Indlægaf Highmass » ons 11. jul 2012 19:23

Hej Mickr.
Som andre også har sagt, så er det et super tilbud til 500, hvis værket er i orden. Check at centerlejet er uden slør, og at det ikke støjer. Hvis det er ok, så smid en stroboskopskive på, og check hastigheden. Hvis den er ok, så skynd dig at betale, og skynd dig væk, inden sælger fortryder.
Modellen blev solgt både uden arm (3375kr ifølge hifi årbogen 1982) og med Thorens egen TP16 arm (3975kr). Hvis værket er ok, så er prisen helt rigtig. Hvis der er en Thorens arm på, så er det fint nok hvis den virker, men den skal før eller siden skiftes med noget bedre, så armens stand er ikke afgørende. Hvis der mod forventning sidder en bedre arm på værket, så er det til den pris rent tyveri.
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf mickr » tors 12. jul 2012 23:20

Øv - det skulle vist ikke være alligevel. Jeg troede at jeg havde en helt klar aftale med sælger, men han er vist gået i flyverskjul. Fik nok et bedre tilbud - oh well... :|

Det var denne annonce: http://www.dba.dk/pladespiller-thorens-td-160/id-84386286/
Brugeravatar
mickr

Indlægaf mickr » søn 15. jul 2012 01:18

Jeg fik den sgu alligevel! Sælger ved godt at den formentlig kunne indbringe mere, men den har altså sine fejl og mangler, så prisen er fair nok. Det er forøvrigt en TP16 arm der sidder på, så vidt jeg kan se, så træerne vokser heller ikke ind i himlen, på den front. Nu håber jeg bare at en eller anden venlig sjæl gider, hente den i Brønshøj?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf kbekke » søn 15. jul 2012 09:28

Mangler der ikke noget på den headshell (fingerbøjle)?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 15. jul 2012 10:55

Tillykke med købet. Så kan Technics snart se sig om efter nyt arbejde :lol: En manglende fingerbøjle er heldigvis ikke så slemt, sådan én kan man godt improvisere med lidt snilde og en helt minimal klat limpistol. Man skal dog være opmærksom på, at de ikke skal meget vægt til at influere på en let arms effektive masse og hermed det samlede resonansforhold. Det bliver spændende at følge med :thumbsup:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Ehapa » søn 15. jul 2012 14:39

Det vigtigste at checke på en Super model er fjerderne, kan være et sandt helvede at indstille hvis de er blevet gamle
og slatne, jeg købte nogen fra en Linn sondek som er de samme så vidt jeg husker, solgte den dog kort efter.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf mickr » man 16. jul 2012 01:11

Boptilyoudrop skrev:Tillykke med købet. Så kan Technics snart se sig om efter nyt arbejde :lol: En manglende fingerbøjle er heldigvis ikke så slemt, sådan én kan man godt improvisere med lidt snilde og en helt minimal klat limpistol. Man skal dog være opmærksom på, at de ikke skal meget vægt til at influere på en let arms effektive masse og hermed det samlede resonansforhold. Det bliver spændende at følge med :thumbsup:

Leif, den der Thorens skal godt nok kunne noget for at vippe din gamle Technics af pinden, jeg er simpelthen så glad for den, utvivlsomt den næstbedste handel jeg nogensinde har gjort. Ikke urealistisk at 160'eren havner på et børneværelse, men lad os nu se...
Brugeravatar
mickr

Tilbage til Grammofoner