Ehapa skrev:his067 skrev:jcr1972 skrev:Okay, så er den måske slet ikke et uinteressant emne alligevel. Mht. SME 3009 armene, er der nogen direkte forskel at se på de gamle og nyere udgaver?
Masser af forskelle: serie 1 var tungere (højere eff. masse) end serie II, serie II Improved var endnu lettere.
Serie II improved havde en del resonanser ifølge poul ladegaards måle-resultater i High fidelity for mange år siden.
Hvis du skal bruge en Rondo Bronze ville jeg gå efter en Serie II (non-improved) men generelt vil jeg holde mig fra dem (og her taler jeg som en der tidligere havde både en 3012 og end Serie II imp). SME brugte jo gummityller i monteringspladen og det påvirkede lyden. samtidig var deres fatning til pickup-huset en meget simpel affære: et aluminiumsrør med en slids som havde to "vinger" som spændte imod armrøret. der sad godt nok en skrue i fatingen men den greb ikke fat om noget så fatningen sad ikke særligt solidt fast. SMEs nye 3012R har to skruer til at fastspænde fatningen så de er klar over problemet.
Jeg ville holde mig til en Rega eller en Mørch arm (Regaen kan man ikke justere azimuth på, så den er ikke ideel)
Mørch er gode, men til en Thorens 124 ville jeg vælge en kraftigere tonearm som Sme eller Origin Live.
Det er rigtigt nok, at Mørchen lyder anderledes på Thorensen: Jeg havde i mange år foretrukket Ortofon MC7500 frem for Jubilee'en på min Sota Star Sapphire. Men da jeg flyttede Mørchen over på Thorensen var Jubi'en helt klart at foretrække og MC7500 lød underligt blodfattig. Men helt fremragende var altså alligevel kombinationen SPU + Ortofon SMG 212, så Mørchen røg på EBay efter et kvart århundrede som den eneste arm, jeg brugte. Jeg er sikker på, at den ville lyde godt med en anden pickup, men nu blev det altså SPUen og Jubi'en, som blev hos os i Inches Lodge (og Mørch laver jo ikke et standard SME-fatnings armrør). Jeg tror, at hvis jeg havde fortsat med at lede efter en god pickup til TD124+Mørch, ville jeg også have fundet den, men nu blev det altså til SMG 212+SPU.