SME 12 Tommers arm

Analog når det bedst

Re: SME 12 Tommers arm

Indlægaf eggers » lør 25. aug 2012 18:01

Tillykke med den! Det er noget af et kup til den pris.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf his067 » lør 25. aug 2012 18:08

Ja, jeg ser frem til at høre sådan en igen: det var den anden tonearm jeg ejede (den første var en Lenco L75). Jeg solgte den da jeg købte en Linn Sondek, som den jo ikke passer til.
Men nu er den altså tilbage "chez Pedersen" igen. :OLO:
(godtnok har jeg et godt øje til en Thomas Schick eller den nye M2-12r...måske kan den sælges videre til at financiere sådan en...) :lol:
Og så til den pris!
:Thumpsup:

eggers skrev:Tillykke med den! Det er noget af et kup til den pris.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf his067 » man 27. aug 2012 15:03

Nu har jeg arbejdet lidt mere med armen: Jeg har sat ny gummityller i, og det var en interessant oplevelse som gav lidt indsigt i armens historie. Den har sikkert været ejet af en "Bastler", som godtnok lavede noget klamphuggeri. Men det er jo også en del af fornøjelsen

Først tog jeg enderøret af. Den slag har jeg ikke gjort før så det eneste forundrende var at det raslede når man rystede det. Når man så ned i det sad der en messingforing med et hul til styrepinden. Men altså, det var da underligt, at det rør raslede.
På styrepinden så det også lidt sært ud: den gummitylle, der skal sidde for enden af pinden, sad en tredjedel af vejen mod lejet. Men, tænkte jeg, det kunne vel være fordi reperationen havde været lidt mislykket, og at gummityllen ikke havde siddet limet godt nok fast da enderøret blev lirket på plads. Men det var nu godt nok underligt, at den der pind raslede....

Så lagde jeg mærke til at endepinden ikke altid føltes, som om den sad rigtigt. Det var som om at hvad-det-så-end-var-der-raslede skulle sidde på en bestemt måde før det hele ville falde i hak. Men selv når det lykkedes at få enderøret til at sidde rigtig, raslede enderøret stadig, hvis man røstede hele armen. Og det var nu godt nok underligt at den der pind raslede....

Så jeg prøvede om man kunne skrue enden af røret: det kan man ikke. Så jeg prøvede istedet om den der messingtingest kunne fjernes, så jeg kunne se hvad der var hvad. Det korte af det lange blev, at jeg skruede en skrue ned i messingrøret og hev til. Og vupti----så kom det ud....sammen med et stykke Lego!

Jeg tror tanken må have været at Messingstykket skulle stabilisere/by-passe gummiophænget. Messingstykket kan ikke have været en SME-del: der var boret et gevind ind i siden på messingstykket. Det gevind tjente ikke noget formål, men er dyrt at lave.

Men nu er det så som det skal være: to gummityller og et tomt enderør. Om et par dage får jeg nok tid til at sætte armen ordentligt op med Thorensen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf KlausM » man 27. aug 2012 15:24

Min arm var fyldt med silikone til erstatning for gummi-tyllerne, det tog lidt tid at rense op.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Boptilyoudrop » man 27. aug 2012 15:47

Lego :lol:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf his067 » man 27. aug 2012 15:58

Boptilyoudrop skrev:Lego :lol:

Måske var det lige noget for et Lego Technic set! :ide:

Men det er sgu da utroligt som folk finder på og hvor mange karl Smart-løsninger der findes.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf kbekke » man 27. aug 2012 20:06

Du må ikke smide den LEGO-stump ud! Jeg tror jeg ved, hvor den mangler...

:Skor:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf mickr » man 27. aug 2012 22:54

Helt nye muligheder for vinyl på børneværelserne.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Indlægaf his067 » man 3. sep 2012 14:52

Nu har jeg så fået sat armen op med min SPU 90 Anni. Jeg besluttede mig for at sætte nye inder-kabler i og købte et sæt Cardas 33 AWG til en 12" arm. Det kostede lige omkring 150 kr og efter at omhyggeligt have loddet dem ind i armfatningen (jeg brugte en Heatsink-klips til at beskytte den) og efter at have skiftet den originale fire-pols SME fatning i bunden af armen med et konverteringssæt med RCA stik, har jeg sat mig ned og lyttet. Jeg købte også et Akryl armboard til Thorensen som til min overraskelse får hele bollesjajsen til as se fantastisk flot ud.
I første omgang var jeg lidt skuffet: jeg syntes, at stereo-perspektivet var lidt sammenklemt i forhold til min gamle Ortofon arm, men det kan have haft noget at gøre med indjustering. Jeg har siden fundet mine gamle skabeloner frem og justeret en smule på overhang og har også justeret VTA og azimuth med et af dr Feickerts meget præcise waterpas. Og nu lyder det fandeme flot.
jeg har haf lejlighed til at lytte koncentreret til Stravinsky's CBS indspildning af "ildfuglen" fra begyndelsen af tresserne og til Flash and the Pan's "Panorama". Stravinsky på CBS har altid før lydt lidt "død" i akustiken, men står nu knivskarpt i bredden. I dybden er den stadig lidt flad, og bassen kunne være bedre defineret. Men det er ligegodt temmeligt imponerende, så "rigtigt" det lyder, og hvor lidt forvrængning jeg hører i indspilningen.
Flash and the Pan er en typisk halvfjerdser pop LP: multi-tracked, men derfor også med klart definerede stemmer og instrumenter. Et særligt gimmick, som de brugte, var at det meste af vokalarbejdet lød som det var gået igennem en megafon, og den elektroniske behandling står helt klart i denne Ortofon/SME kombination. Nogle af jer vil kende deres "Walking in the Rain" i Grace Jones' udgave.

Det ville have været en "Keeper" hvis det ikke var fordi jeg faldt over en SME M2/12r til en uimodståelig pris på e-Bay. Den har lige et par features, som jeg ikke kunne stå for: en ordentlig azimuth justering (fatningen holdes på plads af to skruer og er derfor stivere end den på 3012, som kun holdes på plads af fire metal-flige som spænder imod indersiden af arm-røret) og "on-the-fly" VTA justering. Så når den ankommer her til Skotland, sælger jeg denne SME 3012 for at financiere den nyere model. Forhåbentlig betyder det så, at skruen endelig har fået en ende!

Men en 12" arm er sandeligt noget andet end en 9" arm!
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf KlausM » man 3. sep 2012 15:21

his067 skrev: Forhåbentlig betyder det så, at skruen endelig har fået en ende!

Ja, og at der altid er medvind på cyklen, Juleaften to gange om året, etc :D

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf his067 » tirs 4. sep 2012 08:19

KlausM skrev:
his067 skrev: Forhåbentlig betyder det så, at skruen endelig har fået en ende!

Ja, og at der altid er medvind på cyklen, Juleaften to gange om året, etc :D

Mvh Klaus

To gange om året lyder godt! :D
Brugeravatar
his067
Redaktør

Foregående

Tilbage til Grammofoner