Mærkeligt Rega problem

Analog når det bedst

Mærkeligt Rega problem

Indlægaf KrisLind » lør 7. sep 2013 22:37

Er de nogen kloge her der kan forklare mig et mærkeligt problem....? Jeg købte for et par år siden en brugt Rega Planet (modellen fra midt 70erne) som jeg har været ret glad for pga designet. For nogle måneder siden begyndte min pickup at hoppe hver gang den kørte henover en af planetarmene. Hoppet var så kraftigt at den hoppede ud af rillen og pladen så buet ud. Det mærkelige er at armen ikke virker bøjet eller lignende. Er der nogen der har et forslag til hvad jeg kan gøre ved det? Jeg tør ikke spille plader af frygt for de blir ødelagt. Venlig hilsen KrisLind (ny bruger her ;) )
KrisLind

Lokalitet: Frederiksberg

Re: Mærkeligt Rega problem

Indlægaf Tonni » lør 7. sep 2013 22:53

Magnetisme?

Er der mulighed for at "armene" ar magnetiserbare? Og blevet i stand til at frastøde PU'en?

Eller er det "bare" nåletrukket der driller?

For jeg håber ikke det er antiskatingen i R200 armen der driller?!!

Håber den "tjekliste" kan hjælpe...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf KrisLind » søn 8. sep 2013 08:32

Tak for interessant svar. Jeg er novice ud i teknikaliteterne her så tilgiv mig hvis jeg lyder forvirret. Det er muligt at der er magnetisme på spil men det forklarer ikke hvorfor vinylpladen buler ovenover planetarmen - hvilket nemlig er tilfældet. Ved nærmere eftersyn er problemet mest udtalt ved de plader hvor hullet i midten er af en størrelse som medfører at at jeg skal "klemme" pladen på plads. Helt lavpraktisk synes det at betyde at pladen kommer til at bue opad i de yderste centimeter (altså over "planeten") men hvorofr sker det kun på en af dem? Ved vinylplader der glider nemt på plads er der kun mindre bule i kanten. Ja bizart problem men altså stort nok til at jeg ikke kan bruge min smukke Planet. Suk jeg tror det ender med at planeten må nøjes med at være til udstilling. Hvilken anden rega pladespiller kan Du anbefale.
KrisLind

Indlægaf Tube mania » søn 8. sep 2013 08:40

"klemme" pladen på plads.
Det lyder som om den kommer til at sidde i spænd...det må den ikke.... Så skal du have sådan en 'konisk' ting der kan udvide hullet i pladen
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf KrisLind » søn 8. sep 2013 08:53

Den lyder rigtigt. Jeg kender ikke den koniske ting - har du en link til sådan en fætter? :-)
KrisLind

Indlægaf spuncut » søn 8. sep 2013 15:29

Mon ikke det er en rival (med tryk på i) I tænker på :
Billede
http://www.disconetto.dk/shop/konisk-rival-htr-782-5788p.html
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Tube mania » søn 8. sep 2013 16:41

Den kan i hvert fald bruges, men jeg havde håbet at finde noget knap så voldsomt. Monacor har osse den der....

Edit...nåå...det er jo den...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf vinyl » søn 8. sep 2013 17:02

Jeg har set et problem som ligner det du beskriver, inden du kaster dig ud i andet vil det være en god ide at tjekke om det er liftarmen der støder på undersiden af din pick up arm.
Er det tilfældet skal liften justeres i højde, der sidder justering skruer til formålet.

Held og lykke
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf KrisLind » søn 8. sep 2013 20:05

Okay tak for input. Jeg blev klogere. :-)
KrisLind

Indlægaf CARS10 » søn 8. sep 2013 22:17

Ikke for at være OT, men jeg mener bare at den pladetallerken er årsagen til dårlig lyd under alle omstændigheder, da pladen jo ikke understøttes på nogle måder. B%O havde de samme problemer, der lå LPén bare på nogle gummi dutter. Hvis det skal lyde rigtigt er det vigtig at pladen ligger plan med tallerkenen (plademåtten) og at der bruges en pladestrammer. Du kan jo også kigge efter en DD, måske en SL1200. :p
carsten
CARS10

Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Indlægaf his067 » man 9. sep 2013 09:40

CARS10 skrev:Ikke for at være OT, men jeg mener bare at den pladetallerken er årsagen til dårlig lyd under alle omstændigheder, da pladen jo ikke understøttes på nogle måder. B%O havde de samme problemer, der lå LPén bare på nogle gummi dutter. Hvis det skal lyde rigtigt er det vigtig at pladen ligger plan med tallerkenen (plademåtten) og at der bruges en pladestrammer. Du kan jo også kigge efter en DD, måske en SL1200. :p
carsten

Eller brug en glaspladetallerken ovenpå "planeterne"
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf spuncut » man 9. sep 2013 14:10

Hej KrisLin
Hvis du har adskillige plader som sidder i spænd, ku' det jo også være en ide at gøre noget ved Rega'ens centertap.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Hackenberg » man 9. sep 2013 14:34

Hej Kris.

Hermed en anden kuriøs observation med Rega Planet:

I min gymnasietid skulle nogle venner og jeg sende et "postkasettebånd" (de var røde) til en klassekammerat der var i udlandet. Vi optog vores kommentarer og lidt ny dansk musik og skulle så sende båndet.
Vi optog musikken fra en Planet og i musikkens stille passager kunne man tydelig høre os tale i baggrunden.
Årsag: Pladen fungerede som mikrofon fordi den var så dårligt understøttet. Andre, dyrere pladespillere har sikkert haft samme problem. F.eks. Mitchell havde dupper som pladen hvilede på lige som min egen hundedyre tangentielle Transcriber.
imagesCAZ2PHEJ.jpg

Hvis du vil bytte din Planet til en nemmere så send en PB.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Tilbage til Grammofoner