Seneste nyerhvervelse :)

Analog når det bedst

Seneste nyerhvervelse :)

Indlægaf Michael85 » tirs 10. sep 2013 10:34

Hej derude allesammen.
Sidste uge fik jeg en Sharp Optonica rp-3500 "op under neglene".
Sælger købte den ny i '79 og den står på mange måder som dengang, endda med org. Pick-up. Tidl. ejers pladesamling var faktisk ret sparsom og som han selv pointerede tror jeg ikke den kan have trillet ret mange km. I dens 34 årige tjeneste. Fik endda herligheden til en yderst favorabel pris :p
Er blevet meget glad for det tunge klenodie der jo ikke ligefrem ligner så mange andre..
Jeg vil meget gerne give den en mindre overhaling i form af rengøring da dette ser ud til at have været en anelse tilsidesat..
Mit "største" problem er at låget med tiden er blevet lidt gulligt. Har forsøgt at vaske det af i div. Alm. Husholdningsmidler men uden held. Jeg troede til at starte med det måske var nikotin eller andet skidt, da låget er mest gult på den forreste del. men nu mistænker jeg lidt det nok er plastikken i sig selv der er blevet misfarvet?!
Så mit egentlige spørgsmål...:
Er der en måde jeg kan få mit gamle lidt gullige låg til at blive klart og funklende igen?
er faldet over utallige slibe og poleings anekdoter men ingen der løser et gult gammelt røgfarvet vintage look :lol: .
til sidst vil jeg høre om i ved hvad man skal gøre mikage (wannabe granit) plinten ren med?
Mvh. Michael
Michael85

Lokalitet: København NV

Re: Seneste nyerhvervelse :)

Indlægaf bqvick » tirs 10. sep 2013 13:20

Michael85 skrev:Hej derude allesammen.
Sidste uge fik jeg en Sharp Optonica rp-3500 "op under neglene".
Sælger købte den ny i '79 og den står på mange måder som dengang, endda med org. Pick-up. Tidl. ejers pladesamling var faktisk ret sparsom og som han selv pointerede tror jeg ikke den kan have trillet ret mange km. I dens 34 årige tjeneste. Fik endda herligheden til en yderst favorabel pris :p
Er blevet meget glad for det tunge klenodie der jo ikke ligefrem ligner så mange andre..
Jeg vil meget gerne give den en mindre overhaling i form af rengøring da dette ser ud til at have været en anelse tilsidesat..
Mit "største" problem er at låget med tiden er blevet lidt gulligt. Har forsøgt at vaske det af i div. Alm. Husholdningsmidler men uden held. Jeg troede til at starte med det måske var nikotin eller andet skidt, da låget er mest gult på den forreste del. men nu mistænker jeg lidt det nok er plastikken i sig selv der er blevet misfarvet?!
Så mit egentlige spørgsmål...:
Er der en måde jeg kan få mit gamle lidt gullige låg til at blive klart og funklende igen?
er faldet over utallige slibe og poleings anekdoter men ingen der løser et gult gammelt røgfarvet vintage look :lol: .
til sidst vil jeg høre om i ved hvad man skal gøre mikage (wannabe granit) plinten ren med?
Mvh. Michael

Hej Michael .
Plastik der med tiden guldner er der " desværre " ikke meget at gøre ved ,da materialet i sig selv langsomt bliver nedbrudt at ultraviolette stråler . Afvaskning med div .rengøringsmidler eksempelvis ,klor,oxalsyre,Citronsyre, er kun en overfladisk behandling og løser ikke det grundlæggende "problem " .....er det krystalklart ? ;)
Bqvick
bqvick

Lokalitet: Århus

Indlægaf hificlassic » tirs 10. sep 2013 14:04

Jeg tjekker lige mit låg derhjemme. Mener ikke det er gult. Men til lykke med købet. Jeg er selv ret glad for min RP3500, som selv kæresten synes er flot. Havde en Kenwood KD600 i stuen før, men den blev ustabil i hastigheden og kunne ikke justeres ind. Min tekniker virker desuden til at have opgivet den. Han siger det er ret svært at reparere quartz-styrede direct drives :(
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf Michael85 » tirs 10. sep 2013 14:47

bqvick skrev:Hej Michael .
Plastik der med tiden guldner er der " desværre " ikke meget at gøre ved ,da materialet i sig selv langsomt bliver nedbrudt at ultraviolette stråler . Afvaskning med div .rengøringsmidler eksempelvis ,klor,oxalsyre,Citronsyre, er kun en overfladisk behandling og løser ikke det grundlæggende "problem " .....er det krystalklart ? ;)
Bqvick

..hmm så ser det jo ud til at jeg må leve med lågets "vintagelook" hvis skønhed må siges at være diskuterbart...
Tak for svaret Bqvick, kan være jeg skal finde mig en mindre krystalklar løsning på problemet 8)
..hvis man alligevel ikke kan få det helt klart igen kan man måske forsøge sig med at tone det?? Just a thought :ide:
Michael85

Indlægaf Michael85 » tirs 10. sep 2013 14:54

hificlassic skrev:Jeg tjekker lige mit låg derhjemme. Mener ikke det er gult. Men til lykke med købet. Jeg er selv ret glad for min RP3500, som selv kæresten synes er flot. Havde en Kenwood KD600 i stuen før, men den blev ustabil i hastigheden og kunne ikke justeres ind. Min tekniker virker desuden til at have opgivet den. Han siger det er ret svært at reparere quartz-styrede direct drives :(

Jo tak, jeg bliver også mere og mere glad for min. Synes den spiller virkelig godt, mine LP'er har hvertfald ikke lydt bedre i min stue før :p
Hehe, jeg har ikke været ligeså heldig med kærestens holdning. Men det er vist ikke helt unormalt i disse kredse tror jeg?! :roll:
Men den står da stadig i stuen så helt galt kan det vel ikke være.. -Det handler vel egentlig bare om at ens vintage hifi bør være så tungt at det kun er en selv der kan bære det væk :cool1:
Michael85

Tilbage til Grammofoner