Lenco L75 - indbygget RIAA?

Analog når det bedst

Lenco L75 - indbygget RIAA?

Indlægaf Storken » man 24. nov 2014 21:23

I går overtog jeg denne fine Lenco L75 fra Gottschalck.

Billede

Jeg kom hjem, satte den til og den kørte ganske glimrende - indtil jeg tændte for lyden!
Den lød nemlig sådan:

Meget overstyret og mudret. Jeg prøvede derfor at åbne bunden for at tjekke dårlige forbindelser, men der var umiddelbart ikke noget at se. Så jeg prøvede at skifte pickup - stadig det samme. Og ligeledes blev det ved, da jeg skiftede over til den anden phono-kanal på min Tandberg.

Pludselig slog det mig, at der var mere elektronik end jeg har set på diverse billeder på nettet.
Billede

Jeg prøvede derfor at tilslutte den en tape-kanal. Og voilà! Pludselig spillede den ganske fint!
Det må derfor være en indbygget RIAA. Det har jeg aldrig set eller hørt om, men det ser ret professionelt og originalt ud, med diverse Lenco mærker og data.
Billede

Billede

Tilslutningsterminalen, der plejer at sidder lige unnder pladetallerkenen er af gode grunde heller ikke til stede.
Billede

Er der nogen af jer, der kender til denne variant af den klassiske Lenco?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken

Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Lenco L75 - indbygget RIAA?

Indlægaf pqrannes » man 24. nov 2014 21:29

Jeg har sådan en fin LENCO riaa liggende (med tak til X-Ray), så den findes i virkeligheden. Og er der nogen der mangler sådan en, kan den afhentes her.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf webercarbmann » man 24. nov 2014 22:03

Jeg har også set den før og har en på lager :)

Vh Peter
webercarbmann

Geografisk sted: Mellem Roskilde og Holbæk
Lokalitet: Sjælland

Indlægaf Storken » man 24. nov 2014 22:44

Har fundet ud af lidt. Den er, som i siger, god nok. Det er en Lenco VV7 (http://www.vinylengine.com/library/lenco/vv7.shtml). Sjov lille forforstærker!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken

Indlægaf vinyl » man 24. nov 2014 23:49

I de gode gamle dage kunne man bestille L75 med denne originale riaa.

Hilsen/ Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf Storken » tirs 25. nov 2014 01:15

Spændende! Det er rart at vide, at det ikke er noget makværk, men derimod en ganske original og autentisk 'feature'.
Jeg glæder mig meget til at lege lidt med denne L75 (min første). Jeg kunne godt tænke mig at bygge en ny plint og give den en anden arm. Men gøre det, så jeg til hver en tid kan få den tilbage til original stand. Derfor ingen nye huller eller maling.
Har læst mig til at en Ortofon AS-212 arm skulle passe i det oprindelig arm-hul, så det er nok, hvad jeg går efter i første omgang!
- Simon

Brugeravatar
Storken

Indlægaf Tonni » tirs 25. nov 2014 09:27

Det er også en ret udmærket arm. Min gør i hvert fald min SME 3009 ser. II til skamme...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Louis » tirs 25. nov 2014 09:38

Så kan du også bevare den originale lift. I hvert fald hvis du køber en af de 212 der er strippet fra en telefunken pladespiller, der er ikke nogen lift med. Jeg tror dog stadig at du skal bore 3 huller til at montere basen:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Storken » tirs 25. nov 2014 11:05

Tonni skrev:Det er også en ret udmærket arm. Min gør i hvert fald min SME 3009 ser. II til skamme...

Den havde jeg ikke regnet med, men det tyder jo bare endnu mere på, at det er den arm, jeg skal gå efter! :thumbsup:

Louis skrev:Så kan du også bevare den originale lift. I hvert fald hvis du køber en af de 212 der er strippet fra en telefunken pladespiller, der er ikke nogen lift med. Jeg tror dog stadig at du skal bore 3 huller til at montere basen:)

Ja, det har jeg nemlig også læst, altså det med liften. Ret så smart!
Jeg kan godt undgå at bore huller, for på Ebay kan man købe nogle armbaser, der monteres i det nuværende hul og som Ortofonen passer i. De er lavet specielt til formålet! (http://www.ebay.com/itm/Aluminium-Ortofon-AS-212-tonearm-mounting-base-for-Lenco-75-78-turntables-/361071030027?pt=US_Record_Player_Turntable_Parts&hash=item541182af0b)
- Simon

Brugeravatar
Storken

Tilbage til Grammofoner